Sk!ppy Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Hallo! Jeg sluttet i jobben min for ca 2 uker siden. Før jeg sluttet var det en hendelse som igrunn omfattet èn person. Person #1. Det ble skrevet noe stygt om han på en do. Person #1 er homofil, noen vil nok si han er litt skummel (utseendemessig). Han er også en av mine venner. Person #2 og #3 jobber på en annen avdeling enn han, og er også homofile (også mine venner). Person #2 og #3 er ikke veldig gode venner med #1, men de er ikke uvenner. #2 og #3 ble tatt inn til "avhør" av sjefene på jobb og satt der i over en time hver og snakket. I dette "avhøret" ble navnet mitt dratt inn, og de spurte om ting som legningen min og til person #1-3. Det har vært mye forskjellig shady i denne bedriften, som også har vært i avisa noen ganger som gjør at jeg vil ta det videre selv om jeg ikke jobber der. (Det andre som jeg ikke er helt fornøyd med er at avdelingsmøter som blir sagt at "det er viktig at alle møter" er ubetalt. De skriver også i bunnen av inkallelsene at "En god grunn for å ikke delta kan sendes på epost XX." - Det er snakk om bare halvannen time i lønn for meg, så jeg synes ikke at akuratt det var verdt det.) Har jeg noe grunnlag å ta dette videre på? En annen ting jeg bare lurer på, som jeg egentlig ikke vet hva jeg syns om er at på vei ut av jobben må man trykke på en knapp som enten gjør ingenting, eller så uler den og du må inn på kontroll. Den kontrollen innebærer å vrenge alle lommer, av med sko, vise hva du har i lommebok etc. Er det noe i veien med en slik kontroll? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Det er litt vanskelig å forstå din forklaring. Men skal førsøke å svare, på noe av dette. Men uansett, så er det rette sted å ta opp slikt, er i din fagforening (hvis du er organisert). Hvis ikke, så er det Arbeidstilsynet! Arbeidsgiver har ikke lov til å utspørre deg, eller andre om din legning! Når det er møteplikt, skal alle stille, hvis de ikke har gyldig grunn for fravær. Slike møter skal firmaet betele lønn for! Å unnlate å stille på slike møter, kan være oppsigelsesgrunn. På enkelte spessielle arbeidsplasser kan de få lov til å kontroll av arbeidstakerene, til og med kroppsvisitering. Dette skal godkjennes av Arbeidsmiljøutvalget (hvis det finnes) og/eller av Arbeidstilsynet. Dette må det søkes om. Og da skal det gå frem av godkjenningen, hva denne kontrollen/visiteringen går ut på. Dere blir tydeligvis utsatt for en "stikkprøve" kontroll. Og det kan være lovlig. Slikt bør (eller skal) også inn i deres Arbeidsavtaler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Arbeidsmiljølova § 13-1 har eit generelt forbud mot diskriminering, arbeidsgiver har heller ikkje lov til å spørre om seksuell orientering ved ansettelse (§ 13-4). Eg kan ikkje finne hjemmel som forbyr arbeidsgiver å spørre om dette etter at du har blitt ansatt, du vil uansett ikkje trenge å svare. Når det gjeld ubetalte møter så definerer arbeidsmiljølova § 10-1 at det med arbeidstid er meint den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgivaren. Dersom du er tilgjengelig for arbeidsgiver gjennom eit slikt møte så er dette arbeidstid som skal være betalt. Her kan det være aktuellt at du avveier litt kravet om å få betalt mot den nytta du får av å lage ei sak ut av dette. Men når det er sakgt så er ein og ein halv time er lenge for eit slikt møte. Personleg så ville eg kanskje sett mellom fingrane på betalinga av eit slikt møte dersom det var snakk om eit kort møte som inneholdt viktig informasjon eit par gongar i året. Men dersom dette er noke som blir holdt ofte og kanskje også på tider som gjer at du må bruke tid på å reise til og frå jobb for å være med på dette møtet så bør du ta det opp. Når det gjeld kontrollen du blir utsatt for når du går heim så vil dette være avhengig av begrunnelsen for kontrollsystemet. I arbeidsmiljølova § 9-1 står det at arbeidsgiver kun kan ha slike kontrolltiltak dersom det foreligger ein saklig grunn for virkosomheita og så lenge det ikkje er ei ufoholdsmessig belastning for arbeidstakaren. Belastninga for arbeidstakaren må her vegast opp i mot bedrifta sitt behov for kontroll. Her vil den avgjærande faktoren være kva type abreidsplass det er snakk om. Det finnes mange arbeidsplasser der det foreligger saklig grunn for at arbeidstakerane må kunne kontrollerast (fengsler, mynttrykkeri, flyplassar, militære anlegg, osv), men i andre vanlige bedrifter så skal ikkje dette være nødvendig. Dersom arbeidsplassen står på sitt og vil ha slik kontroll så vil arbeidstakerane kunne kreve at bedrifta lager eit system som letter kontrollen. Her kan det f.eks være aktuellt at bedrifta investerer i ein metalldetektor som du enkelt går igjennom i staden for at du må kle av deg og vrenge lommene. Dette for å opprettholde balansen mellom bedrifta sitt behov for kontroll og arbeidstakeren sitt behov for å ikkje bli påført ei stor belastning med å bli kontrollert ofte. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Ser ut som jeg har fått svar på det jeg lurer på, takker Arbeidsgiver kan nok med mer enn god grunn begrunne behovet for stikkontroll når man forlater arbeidsplassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå