Gå til innhold

BK: Glimt fra en storgård

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen bilder legges ut uredigert. En eller flere exponeringer, mye eller lite skarphet, kontrast, høylys, utbrenthet, farvemetning, Photomatix, Lightroom, Photoshop osv,..

. Har selv grafisk utdannelse og noe av det viktigste vi lærte var at det ikke er teknikken/fremgangsmåten men sluttresultatet som teller. Virkeligheten er uansett sjelden slik den presenteres i ett glanset fotoprosjekt eller reklametrykk. Synes vi skal være rause og tolerere ulike teknikker og utrykksformer. :)

Lenke til kommentar

Ingen bilder legges ut uredigert. En eller flere exponeringer, mye eller lite skarphet, kontrast, høylys, utbrenthet, farvemetning, Photomatix, Lightroom, Photoshop osv,... Har selv grafisk utdannelse og noe av det viktigste vi lærte var at det ikke er teknikken/fremgangsmåten men sluttresultatet som teller. Virkeligheten er uansett sjelden slik den presenteres i ett glanset fotoprosjekt eller reklametrykk. Synes vi skal være rause og tolerere ulike teknikker og utrykksformer. :)

Selvsagt, selvsagt. Det var ikke selve "manipulasjonen" jeg ville til livs. By no means. Det er nesten ingen av oss som legger ut bilder direkte fra kameraet og, jeg hadde nær sagt, ære være for det.

Poenget var at jeg pekte på at å bruke det samme programmet med sine algoritmer, lett kan bli litt "gjennomskuelig" og litt "kjedelig". Mulig at jeg ble litt sterk og kategorisk i utrykksformen. Det var absolutt ikke meningen.

Lenke til kommentar

En liten kommentar. Jeg er fullstendig enig i at jeg har dratt det vel langt her, men det er selvfølgelig med vilje. HDR er jo så mangt. Alle mine bilder fra ca april er kjørt i Photomatix med mer eller mindre pådrag, det være seg HDR eller Fake HDR. Herr Slettamann har selv gitt possitiv tilbakemelding på noen av disse. Av og til er det morro å smelle til litt ekstra. Jeg forventer jo ikke at alle liker det. God natt og takk for interesen.

Lenke til kommentar

Ingen bilder legges ut uredigert. En eller flere exponeringer, mye eller lite skarphet, kontrast, høylys, utbrenthet, farvemetning, Photomatix, Lightroom, Photoshop osv,..

. Har selv grafisk utdannelse og noe av det viktigste vi lærte var at det ikke er teknikken/fremgangsmåten men sluttresultatet som teller. Virkeligheten er uansett sjelden slik den presenteres i ett glanset fotoprosjekt eller reklametrykk. Synes vi skal være rause og tolerere ulike teknikker og utrykksformer. :)

Her er jeg litt uenig med deg Geir..jeg har selv lagt ut mange uredigerte bilder rett fra kameraet, men tenkt mye på forhånd før jeg trykket ned utløseren..

Hvis en gjør det og en synes bildet er flott, er det greit..mitt bilde ikveld, Blåmåke er et bevis på at dette går ann..kun beskjært ørlittegrann til venstre, ellers ingenting, og gå gjerne inn på det bildet og studer det, jeg synes selv det er ganske bra .

Så gir jeg deg også oppgaven, om du vil ha den ; å forbedre dette bildet slik at det blir bedre..værsågod Geir..må i samme slengen si at det er hyggelig å ha fagfolk her inne :)

Har det kun i jpg størrelse, da jeg ikke kan noe om RAW, men sender selfølgelig kopi av fullstørrelsen i jpg om du vil..ligger jo uansett ikke særlig over allerede utgitt størrelse ...jeg vet du klarer utfordringen og jeg ser jo at det er forstyrrelser på høy oppløsning, men hvor godt gjør du det ? Spennende !

Endret av TerjeSolheim
Lenke til kommentar

Takk for kommentaren Terje. Ja dette bildet skapte mer furore enn jeg hadde regnet med. Jeg bruker jo som regel HDR med forsiktighet men jeg syns det er morro å dra på litt av og til. Jeg får kanskje drive med slike ting hjemme.Forøvrig burde du titte på Capain Kimo's blog på nettet. Mye artig å se der for de som tåler slikt da. Det er gutt som drar i spakene. Det blir roligere saker fra meg neste gang.

Lenke til kommentar

Medlemmer

327 innlegg

18. juli 2011

Advarsler:

Sendt Ett minutt siden

Selvsagt ok at du er uenig. Hovedmålet til enhver fotograf er jo selvsagt å få ett best mulig utgangspunkt som kanskje ikke trenger særlig mye redigering. Enkelte regner til og med enhver form for beskjæring for "juks"

Grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg har sett mange eksempler på direkte sjikanerende utspill imot folk som legger ut hdr på andre nettsteder.

Jeg synest for eksempel at det er lite inspirerende/krevende å legge ut "åte" eller ta bilder av kjøttmeis på en foringsautomat. Du kan jo like gjerne stikke "optikken" inn i en dyrebutikk. Jeg går for eksempel ikke inn i Namskogan familiepark og tar bilde av Bjørn og legger det ut som om bildene var tatt i villmarka. Var en historie for en stund siden om en fotograf som tok Gaupebilder i dyrepark og fikk dem publisert som "villmarksbilder". Selv om jeg synest dette kommer jeg ikke med negative kommentarer til bilder tatt med denne teknikken.

Angående dine bilder så synes jeg de er av god kvalitet, men har nok med å redigere mine egne. Er etter min mening ikke på noen måte rett å drive å "hacke" eller "redigere" andres bilder for å bevise eller motbevise noe.

Selv om vi bruker forskjellige metoder og teknikker for å ta våre bilder synes jeg vi kan være såpass rause at vi ikke "fnyser" av hverandre for at vår personlige smak ikke imøtekommes men heller komme med saklig informasjon og tips til forbedring.

NN

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...