Gå til innhold

Svartfarge blir ikke helt svart :/

Anbefalte innlegg

Har en Epson 710W der jeg ser at svartfargen ikke blir så svart som jeg kunne tenke meg på vanlig papir. Den blir litt blass eller gråaktig, noe som gir en litt dårligere kontrast ved tekst og slikt. På fotopapir og tykt "origami-papir" så blir svart svart som kull, men sliter litt med det vanlige billigpapiret.

Kan ikke å huske at dette var noe problem med tidligere printere, men siden det ser bra ut på tykt papir så går det vel ann å finne en litt bedre papirsort som fremdeles kan sløses med og brukes til daglig?

Noen erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen erfaringer rundt dette?

Ikke noe konkret, men pass på å velge riktig papirtype slik at skriveren vet hvor mye blekk den skal bruke. På de fleste printere kan du i tillegg velge "kvalitet" på utskriften. På engelsk heter det "draft" hvor skriveren optimaliserer for rask utskrift og lite blekkbruk. På norsk tror jeg Epson bruker betegnelsen "økonomi", er dette valgt kan det bli dårligere utskrift. Eksperimenter med disse innstillingene. Bruker du allerede beste kvalitet og har valgt riktig papir kan det rett og slett være at du må bruke et litt bedre papir.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har alt prøvd de forskjellige instillingene. Og siden jeg erfarte at et vanlig matt tykt papir fikk riktig farge, så regnet jeg med at papiret her har noe å si.

Men er det noen som vet om et merke eller type som er bedre? Har bare brukt slike 500 ark for 50,- pakker fra elkjøp og lignende før.

Lenke til kommentar

Kan garantere at det ikke er noe med fargestyring, drivere eller instillinger. Fotoutskrift på fotopapir blir f.eks perfekt. Er bare et at jeg synes svartfargen blir litt i blasseste laget på billigpapir. Hadde kanskje håpt på at det var flere som har vært borti lignende, og viste om en papirsort som bedret på problemet. :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjenner ikke skriveren din, men på min storformatskriver, er det en egen sort for matt papir, og en egen for blanke overflater. Min er satt opp med photo black (blanke overflater). Det blir fortsatt sort når jeg kjører ut på matt papir, men ikke så mørk sort som det burde bli. Kanskje en liknende problemstilling du har kommet borti?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...