Gå til innhold

Ny landeveissykkel, førstegangskjøper


zoqiet

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har blitt smittet av basillen og skal gå til innkjøpt av min første landeveissykkel. :)

 

Angående dette har jeg noen spørsmål til dere med en del mer erfaring. (Jeg er totalt grønn).

 

Sykkelen skal brukes daglig fram og tilbake til jobb når været og årstiden tillater.

Er en avstand på ca 5 km.

Til jobb er det kun nedover, mens hjem kun oppover. Så det er viktig at sykkelen passer godt til bakkeklatring (god jevn stigning hele veien), men den skal også fungere godt nedover.

Min kondis og beinstyrke er på nivå jeg skammer meg over, da som kontorrotte og latskap-ekspert har jeg ikke fått den ultimate fysiske mosjonen.

 

Jeg har gjort noe research på nett og kommet til konkslusjonen at 2012 CAAD10 105 kan være en fin start (fra antonsport).

 

Men, jeg har aldri blitt helt klok om den vil fungere godt til bakkeklatring.

 

http://www.antonspor...8&pcid=57710028

 

Altså, budsjettet mitt er 10k + alt ekstra utstyr som trengs. Pedaler, sko og raske briller.

 

Hvordan er det å kjøpe sykkel fra antonsport. Er de flinke til å finne korrekt sykkelstørrelse samt gjøre tilpasninger slik at sykkelen passer meg godt?

Har de gratis service/etterjustering i x måneder?

 

Hadde blitt glad over å høre deres erfaringer fra antonsport.

 

Et annet alternativ er White RR Pro 12 fra XXL.

http://www.xxl.no/sy...kkel-12-1077782

 

Jeg kan muligens få den noe billigere og jeg vet at de har ok etter-service.

Men, etter mye god omtale av CAAD10 så er det denne jeg har blitt litt forelsket i.

 

Et annet alternativ er å kjøpe en av de brukt. (Etter å ha funnet rett størrelse i butikk, men føler at det vil være veldig frekt).

Hvordan er det å kjøpe brukt landeveissykkel, er det noen spesielle ting en skal se etter/sjekke? Jeg hadde vært veldig lett å lure.

Hvor langt burde de ha gått/ikke gått tidligere?

Burde en brukt sykkel blitt tatt med til service etter kjøp for sjekk og tilpassing?

 

 

 

Mange takk for innspill!

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit å kjøpe en sykkel med lette gir hvis du skal sykle en bakke på fem kilometer hver dag. Det blir unødvendig tungt om du ikke har riktig forhold mellom girene. Sykkelen fra XXL oppgir ikke hvor mange tenner det er på krankskiva og kassetten, mens den andre har et forhold på 34-27, som bør være greit. Selv har jeg 39-24 på det letteste, og det blir veldig tungt å tråkke i bratt motbakke. Formelen er forøvrig krankskive / kassett = antall rotasjoner på hjulet pr. tråkk, så liten krankskive og stort tannhjul på kassetten betyr at det går lettere i motbakker.

 

I tillegg er det greit å nevne at Shimano 105-gruppesettet (dvs. bremser, gir og krank) ikke er noen toppmodell, men sikkert greit for en nybegynner.

 

Ved kjøp av landeveissykkel må man også investere en del i sykkelsko, pedaler, sykkelcomputer og flaskeholder for at det skal bli skikkelig bra, så det kommer gjerne en edvard eller to på toppen av selve sykkelen, men man får sikkert en del med på kjøpet om man kjøper fysisk fra butikk. En annen lur investering er et par slanger, en pumpe og et lite lappesett i tilfelle man skulle være så uheldig å punktere langt hjemmefra.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Er en nybegynner så trenger ikke å ha top-notch, men den må fungere godt nok.

Har prøvd å bruke en eldre, sikkert 20kg, sykkel fra 1995 og jeg var døden nær når jeg ankom hjem til min kjære sofa.

 

Muligens jeg kan få en del bedre sykkel for 10 lapper brukt, men da blir det brått vanskeligere å få valgt 100% korrekt størrelse og få den tilpasset. Jeg har dessverre ingen kunnskap til å kunne velge/gjøre dette selv enda. (Og kjenner ingen som kan bli med og hjelpe meg).

 

Det skal investeres i ekstra utstyr, men dette kommer på et separert budsjett.

Hjelm, pedaler, sko, flaskeholder, emergency kit for punktering og uhell.

 

10 000 er til kun til sykkel, ny eller brukt.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du tar en tur innom en sportsbutikk for å finne riktig størrelse og få hjelp med diverse detaljer, i så fall. Det er for det meste girforholdet man merker når man ikke har så mye erfaring. Er fort gjort at sykkelen havner i boden hvis den er for tung å tråkke.

Lenke til kommentar

Det du skal vurdere er å få montert er en 11-28 kassett. Med kompaktrank (Som følger med) og 28 tenner på største bak burde du være godt utstyrt til å klatre noen bakker. CAAD10 105 er så vidt jeg vet utstyrt med 12-27 som standard, så det kan jo hende du vil se hvordan det går før du tar det siste lille trinnet til 28

 

Er det seriøst bratt er det også mulig å få en sram WiFLi basert sykkel (Som er marketspeak for et gruppesett for gatebruk med lengre cage på bakskifteren som gjør at den fungerer med terrengsykkelkasetter og kan da gi opp til 34/36 tenner på største bak)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Skal undersøke hva slags kassett som er på White modellen.

Det er ikke seriøst bratt, men er god jevn stigning som vil merkes, spesielt de første ukene. Det er kun den siste biten til huset som er ekstrem bratt, men det er ikke mer enn 300-400 meter.

 

Ønsker også å kunne bruke sykkelen for eventuelle søndags turer på flate landveier.

Lenke til kommentar

Hvordan høres følgende ut, i forhold til CAAD10 modellen?

 

White RR Pro 2011 modell.

 

Ramme Aluminium

Gaffel Carbon

Felg Mavic CXP22

Nav Shimano HB-5700/FB-5700

Dekk Continental ULTRA SPORT

Krank SRAM ROULEUR C2.2 TM

Gir Shimano Ultegra 20 gir

Kassett Shimano CS-5700

Bremser Shimano 105

Styrestem Ritchey PRO 4-AXIS

Styre Ritchey LOGIC

Setepinne Ritchey COMP

Sete Ritche COMP STREEM V2

Vekt 8,7 kg

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Skal undersøke hva slags kassett som er på White modellen.

Det er ikke seriøst bratt, men er god jevn stigning som vil merkes, spesielt de første ukene. Det er kun den siste biten til huset som er ekstrem bratt, men det er ikke mer enn 300-400 meter.

 

Ønsker også å kunne bruke sykkelen for eventuelle søndags turer på flate landveier.

 

Prisen å betale for å ha en kassett med stort spenn i utvekslingen er at du får større gap mellom girene. Sammenligner du en shimano 11-28 med en 11-25 så er det bare de to letteste girene som er forskjellige:

11-12-13-14-15-17-19-21-23-25 vs. 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28. På flat vei bruker du ikke de aller letteste girene, og dermed er det ingen praktisk forskjell.

 

M.h.p. klatring m.f. er ikke om sykkelen er spesiellt egnet for klatring, gatesykkelgeometri er sjeldent så variabel at det blir store forskjeller på det. Det er viktigere at du sitter bra og at sykkelen blir godt tilpasset deg.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar sverreb.

 

Nærmer meg et kjøp, men har et par spørsmål til før jeg slår til.

 

Er 150~ mil mye for en brukt sykkel?

 

Er det noen andre enn antonsport som fører CAAD10 105 i Oslo / Akershus? Var innom antonsport i dag og de hadde dessverre ingen CAAD10 105 sykkler tilgjengelig, og kom heller ikke til å få inn fler.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar sverreb.

 

Nærmer meg et kjøp, men har et par spørsmål til før jeg slår til.

 

Er 150~ mil mye for en brukt sykkel?

 

Er det noen andre enn antonsport som fører CAAD10 105 i Oslo / Akershus? Var innom antonsport i dag og de hadde dessverre ingen CAAD10 105 sykkler tilgjengelig, og kom heller ikke til å få inn fler.

 

Du finner forhandlere her: http://www.cannondal...dealer-locator/

Den prisen som har vært på caad10 har vært en anton sport greie dog. Sykkelsenteret i bergen har imidlertid også hatt gode priser. (Men litt upraktisk med en bergensforhandler kanskje)

 

Vi begynner å si august snart, ikke umulig å få forhandlett litt rabatt alt nå. Ta en runde i butikker for å se hva de kan gi deg av tilbud. Om noen har litt vel mye igjen kan de la seg overtale til å senke prisen.

 

150 mil er ikke spesiellt langt for en landeveissykkel. Det er ikke mer enn enn noen måneder for en middels intressert bruker. Jeg hadde ikke forventet at noen deler trenger å vurderes for bytte etter så kort distyanse. (Kjedet burde holde 100 mil til, og det er det som går først)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Da hentet jeg min første landveisrøver. Valget falt på Cannondale CAAD10 og jeg angrer ikke et sekund.

 

Den er fantastisk å sykle på, ihvertfall for meg som er vandt til tunge og grusomme monstre.

 

Skaffet meg også noen gode sko og pedaler.

 

Neste blir å handle inn litt sykkel tøy siden høsten nærmer seg. Noen anbefalinger for en god og riktig priset vind/regnjakke?

Trenger egentlig en sekk også, da jeg må ha med noe arbeidstøy.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

 

Jeg er også førstegangskjøper på ny landeveissykkel, og har nå brukt en del tid på å lese meg opp på hva man skal se etter og hva man bør prioritere ved kjøp av innstegssykkel.

 

Budsjettet mitt ligger på omtrent 10 000 kr, og etter hva jeg forstår er det Cannondale som er kjent for å ha de beste modellene i denne prisklassen for ferske syklister. Ingen butikker i mitt nærområde fører imidlertid Cannondale, og jeg ser meg derfor nødt til å se i andre retninger.

 

Slik det står nå, ser jeg på to ulike modeller. Den ene er Diamant Pinnacle R4 til 7999,- hos G-Max. http://www.gmax.no/produkt/111423/diamant-sykkel-pinnacle-r4

 

Den andre er White RR Pro 14 fra XXL. Det står at denne har Ultegra gruppesett. Er det noe jeg overser, eller er dette en sykkel der man får en del for pengene? http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/white-rr-pro-14-landeveissykkel/p/1095676_1_style

 

Jeg ville være veldig takknemlig for litt input på hvilken av disse modellene som vil lønne seg å velge for meg. Jeg er 168 cm høy og gjennomsnittlig bygget.

 

Jeg tar også veldig gjerne mot andre tanker om førstegangskjøp av landeveissykkel. :)

Lenke til kommentar

White er vesentlig bedre utstyrt, men sjekk at den har kompaktkrank (99% sannsynlig dog).

 

Det er fornuftig å handle landeveissykkel som førstegangskjøper i en butikk. Se til at de er grundige ved tilpassing av sykkelen. Du skal normalt måles på inseam, armlengde og overkropplengde. Bare høyde er ikke tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...