dilldall Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 tilbake til topic: Noe av problemet med slike Elkjøp-maskiner er nettopp dette at du ikke vet hva slags komponenter som blir brukt. Var selv så dum at jeg gikk for en hjemmepc ordning til mine foreldre gjennom Elkjøp, og fikk en Fujitsu Siemens Silverline som ikke står i FS sin eget produktliste en gang. Hovedkortet har sin egen FS bios og jeg mister all garanti hvis jeg skal oppgradere den med produsenten sin bios. Hovedkortet (husker ikke merket nå) har jeg sjekket litt opp, og det har kommet sinnsykt dårlig ut i alt av tester jeg fant. Kjøp heller maskinen hos Komplett - Trenger du hjelp ang hvilke komponenter du bør sette sammen kan du spørre dem eller evt spørre her før du bestiller. Pleier ofte å være en del meninger her som kan gi deg en helt topp mskin med god garanti for omtrent amme prisen. Lenke til kommentar
Champ Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Argh, han kommer ikke her for å spørre om deres meninger om hans kompis. Særlig Blib kan nbare klappe igjen brødskuffa. Greit nok, 1000kr var litt stiv pris ja, og alle dere som sier "Herregud, gjort det dær gratis jeg" Er ikke sikkert det er like morro hvis du har 10-15 kompiser som ikke er så skarp på data som deg selv. Da blir det MANGE som skal ha hjelp. Jeg hadde det slik lenge og til sllutt gidda jeg ikke mere. Skal da være måte på hvor mange arbeidstimer man skal legge ned gratis og. Så hold dere til SAKEN folkens. vet ikke helt jeg.... de fleste av mine kamerater har ikke så peil på data, og når de trenger hjelp er det meg de ringer til. Selvom jobben er kjedelig så gjør jeg den gjerne for å være grei. En dag jeg trenger hjelp med noe så hjelper kanskje de meg, og hvis ikke, hva så? Få komplett til å bygge PCn også gnir du det litt inn i ansiktet til "vennen" din etterpå. :wink: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Dette med at det er folk som løper rundt og gjør ting gratis for venner og kjente er med på å undergrave seriøsiteten i databransjen. Det er et sant mareritt å prøve å få betalt for en jobb man gjør når "guttungen driver da med dette hver dag på rommet sitt!". Det man da ikke tenker over er at guttungen ikke har formell utdannelse, og dermed kanskje ikke er så kvalifisert som man gjerne vil tro. Jepp, på samme måte som at det undergraver drosjebransjen at jeg kjører kamerater med bil, og at det er sant mareritt for snekkerbransjen at jeg får hjelp til å snekre opp noe greier. Det er forskjell på venner og ikke venner, og min erfaring er at de som tar betalt av venner er de som gjør den dårligste jobben, de maskinene jeg har vært borti der folk har fått venner til å sette sammen mot betaling har vært hastverksarbeid deluxe, der all senere arbeid blir dobbelt så tungvint fordi kisen har slengt alt sammen så fort som det er mulig å gjøre det. Folk vet da uansett at man må betale for faglært arbeidskraft, man betaler for vaskedamer selv om man kan gjøre det gratis selv, eller kokker selv om morra di kan lage mat. AtW Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Folk vet da uansett at man må betale for faglært arbeidskraft, man betaler for vaskedamer selv om man kan gjøre det gratis selv, eller kokker selv om morra di kan lage mat. AtW Problemet er at mange gjør ikke det når det gjelder data. Det kan være pga. at det er et relativt nytt yrke (sammenlignet med andre serviceyrker som blir nevnt), og at det er forholdsvis lav inngangsterskel. Det er f.eks. vanskeligere å pusse en pipe enn å sette sammen en ny PC etter at de fleste tilkoblinger nå har fargekoder. Denne tråden sporet noe utrolig av da, menmen... :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Problemet er at mange gjør ikke det når det gjelder data. Det kan være pga. at det er et relativt nytt yrke (sammenlignet med andre serviceyrker som blir nevnt), og at det er forholdsvis lav inngangsterskel. Det er f.eks. vanskeligere å pusse en pipe enn å sette sammen en ny PC etter at de fleste tilkoblinger nå har fargekoder. Denne tråden sporet noe utrolig av da, menmen... :-) Hvis folk tror de kan gjøre det enkelt selv så betaler de da ikke folk for å gjøre det, det er jo enkel tilbud/etterspørsel, det er ikke noe problem for samfunnet i det hele tatt slik jeg ser det. Hvis folk ikke er villig til å betale for å få faglært arbeidskraft til å gjøre en jobb, så får de la være å betale, og ikke få jobben gjort. Men å ta betalt fra venner for noe du gjør på hobbybasis er kjipt gjort, spesielt så høye takster (og svart også, det gjør jo takstene enda mer drøye). AtW Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Synes 1000,- er drøyt for en oppgave som er enklere enn å skru sammen en sykkel. Dette er en jobb man fint klarer selv ved hjelp av litt tålmodighet og noen bruksanvisninger. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg hjelper også venner og familie med å bygge datamaskiner uten å ta et honorar. Grunnen til at jeg gjør det er at jeg syns det er gøy å jobbe med datamaskiner og det er kjekt å kunne hjelpe andre. Jeg får drive med hobbyen min og jeg får gratis middag og glade venner :-) Lenke til kommentar
z00l Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Får å si det slik: hadde jeg tatt slike priser hadde jeg vært millionær i en alder av 22 år. Skikkelig sleipt av kameraten din det ! Vet om mange databedrifter som gjør jobben for 1/3 av prisen. Da får du garanti for at jobben blir gjort ordntlig attpåtil. Elkjøp ville jeg holdt meg langt unna. Brukerstøtten du får der, er = 0 dog skal det sies at prisene til elkjøp har blitt mer gunstige mer årene. Ville heller ha kjøpt en ferdig pc fra f.eks PS-Data. De har både gunstige priser samt god brukerstøtte. Mvh z00l Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Er det ikke sånn at du mister garantien på "Pakke-PC'er" fra Compaq, HP o.l. når du åpner dem? Correct me if I'm wrong... Vel... du mister å garantien på concept pc'n til komplett også hvis du fikler inni den.. den er plombert. HP maskinene er ikke plombert.... så vidt jeg husker... HP/Compaq PC-er er ikke plomberte, men du vil miste garantien hvis du oppgraderer med komponenter som ikke er enten a) godkjent av HP/Compaq eller B) HP/Compaq originaldeler. Dette med at det er folk som løper rundt og gjør ting gratis for venner og kjente er med på å undergrave seriøsiteten i databransjen. Det er et sant mareritt å prøve å få betalt for en jobb man gjør når "guttungen driver da med dette hver dag på rommet sitt!". Det man da ikke tenker over er at guttungen ikke har formell utdannelse, og dermed kanskje ikke er så kvalifisert som man gjerne vil tro. Dette ble off-topic, men jeg blir provosert av folk som sier "Skulle bare mangle at man jobber gratis med data! Det er jo så morro!" Det er nok også riktig at du mister garantien ved å sett inn ikkegodkjente deler ja... Men hvis disse fjernes før levering og det ikke er denne som lager problemet så... men det er IKKE LÅV!! Å når det gjelder denne betalingen... jeg tar betaltav og til jeg oxo ja, dog ikke 1000... sef hvis det er litt større jobb, er det bare noen museklikk så ok. Men det kan bli vel mye av det gode hvis ikke. 8 timer + mye overtid er ofte nok data arbeid, plus mine egne 6 maskiner.. hvis alle andre jeg kjenner skulle stått på telefonen døgnet rundt tror jeg at jeg hadde blitt gal!! Nice bilde du har foresten Spirograf!! www.audivw-club.no !! [/url] Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 IKKE ELKJØP! HAR en HP pc derfra! nei nei nei!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå