Gå til innhold

Elkjøp vs Komplett

Anbefalte innlegg

Først pitte litt offtopic, men ser noen kommenterte dette her

Hvordan folk skriver at "venner tar seg ikke betalt for å sette sammen en pc". Det er rart at folk flest ser på det med IT relatert hjelp mellom to venner skal gjøres gratis. Tviler på mange hadde fått hjelp av snekkerkompisen eller rørleggerkompisen eller elektrikerkompisen sin til å trekke opp hele det elektriskeanlegget på nytt, eller legge opp hele det nye badet gratis, eller pusse opp stua gratis...

For ikke å snakke om alt merarbeidet når noe går i stykker "æææ windowsen min funker ikke hjelp", "pcen min er treg du må komme og se på det", "jeg får ikke starta pcen min kom og hjelp nå det er du som bygde den" 1000 kroner er et absolutt minimum man burde ta, selv fra venner. Det er kanskje greit å hjelpe den først, og andre og tredje gratis.. men når man kommer til pc nr 20 man bygger fordi mans kal være snill, gratis.. huff:)

Så ontopic: Elkjøp tilbudet kan være bedre om du ser på prisen på applikasjonene som følger med, de fleste som bygger selv piratkopierer 99.9% sikkert og regner ikke dette med i prisen på en ny pc. Og du har 100 ganger bedre service og retur ordninger på det hele om noe skulle gå galt. Then again, jeg ville aldri kjøpt en pc på elkjøp selv, har for dårlig erfaring med selve selgerene og supporten. Om du kan bygge selv, gjør det spes om du har lisenser (piratkopier evt) allerede. Men da kan man ikke forvente ny pc på døra dagen etterpå om noe går galt:) Pluss at du helt sikkert får en pc du lettere kan oppgradere.

Elkjøp har jo også prisgaranti, men ikke mot webshopper + at du kan få betalingsutsettelse der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gode venner tar ikke betalt for å bygge PCer, men man gjør det gratis som en vennetjeneste. Selv Komplett tar ikke 1000 kr for å sette sammen PCen...

Jeg har bygget mange PCer og har aldri tatt 5 øre for det. Men det kan jo hende at mine venner gjør meg en gratis tjeneste en annen gang.

Helt enig!!!! Jeg bygger selv gratis for venner og bekjente. Hvorfor ta penger :grumpy: ? Vet ei hvor mange ganger jeg har måtte rykke ut på sykkel for å redde en PC eller to.. :wink:

Lenke til kommentar

bygger du pc for en venn så sprinter du med glede for å hjelpe han med problemer

no snakker vi om venner og ikke bekjente

ta betalt for dette er bare dumt med mindre du har utgifter til reisen(ferge, bompenger eller langt å kjøre) da kan det være ok å ta tilbake de utgiftene.

jeg har snart bygget utallige maskiner og jeg springer med stoor glede for å hjelpe venner og dum som jeg er så springer jeg til folk jeg bare kjenner samt noen jeg ikke kjenner

Lenke til kommentar
Tviler på mange hadde fått hjelp av snekkerkompisen eller rørleggerkompisen eller elektrikerkompisen sin til å trekke opp hele det elektriskeanlegget på nytt, eller legge opp hele det nye badet gratis, eller pusse opp stua gratis...

Seriøst... det var kanskje en litt drøy sammenligning? Er litt mer arbeid å trekke opp hele det elektriske anlegget enn å sette sammen en PC. Det er tross alt ikke mye arbeid. 1000 kr er alt for mye for en sånn vennetjeneste. Passende pris ville kanskje vært å kjøpe kompisen en burger eller noe.

Lenke til kommentar

Hvordan folk skriver at "venner tar seg ikke betalt for å sette sammen en pc". Det er rart at folk flest ser på det med IT relatert hjelp mellom to venner skal gjøres gratis. Tviler på mange hadde fått hjelp av snekkerkompisen eller rørleggerkompisen eller elektrikerkompisen sin til å trekke opp hele det elektriskeanlegget på nytt, eller legge opp hele det nye badet gratis, eller pusse opp stua gratis...

For det første, det er jævlig mye mer jobb å pusse opp en stue, legge opp elektrisk anlegg, osv. For det andre: Det koster ofte mye i utstyr å gjøre tingene du beskriver, varer av ymse sort er ikke gratis vet du. (ledninger, rør, tre). For det tredje, det er forskjell på en hobby, og en jobb man har utdannet seg for å ha, det er snakk om en tjeneste fordi du kan data, kanskje har kameraten bil, og kan kjøre deg når du skal et sted osv, man krever ikke penger for slikt om man ikke er drosjesjåfør. Du krever ikke penger for å brukte tid på kameratene dine, det er tross alt bare snakk om et par timers arbeid (og ufaglært arbeid sådann, 500 i timen er drøyt for ufaglært arbeidskraft).

AtW

Lenke til kommentar
1000 kroner er et absolutt minimum man burde ta, selv fra venner. Det er kanskje greit å hjelpe den først, og andre og tredje gratis.. men når man kommer til pc nr 20 man bygger fordi mans kal være snill, gratis.. huff:)

Glad for at du ikke er min venn(ikke for og være kvass), men dette synes jeg er litt på kanten.

Til topic :

Folk har vel vist deg det meste, mpx.no er en veldig bra butikk. Sett opp maskinen på komplett og velg de samme delene hos mpx.no. Evnt. bygg den på komplett.

Brrr, skummelt og se at noen folk er så lite vennlige. Har ikke tall på hvor mange maskiner og nettverk jeg har bygget opp for folk. Jeg kommer alltid løpende hvis dem har problemer, og ingen andre kan hjelpe. Hadde ikke fått sove hvis jeg hadde tatt penger for det :grumpy:

Lenke til kommentar
En fordel med å la vennen bygge er at han kan installere os og programmer, det gjør ikke komplett.

Gode venner tar ikke betalt for å gjøre sånt. Og å installere programmer er så lett at det lærer du fort. Og da blir du mer fortrolig med maskinen med en gang også.

men uansett så er Komplett et bedre alternativ enn Elkjøp ja. PS Data er kanskje et enda bedre valg ;)

PS Data kan kanskje bli litt billigere (?), men de har dårligere utvalg. Men finner du alt du vil ha på PS Data, så er det ett alternativ.

Lenke til kommentar

Nå sporer vel samtalen av til et punkt der vi bare flamer "vennen" til trådstarter... :lol:

Men bare så det er sagt:

Finn billigste nettbutikk og gjør jobben sjøl. Dersom du trenger hjelp, så spør på forumet her, har aldri sett et sted med så mye kunskap samlet under ett. :woot:

Til slutt: Words to live by:

"Å kjøpe PC på Elkjøp er som å kjøpe bil på Narvesen!"

Lenke til kommentar

"Å kjøpe PC på Elkjøp er som å kjøpe bil på Narvesen!"

Arngrens biler! Beste bilene, hehe!

til topic: finn ut mer om pc'en det kan faktisk være et bra tilbud elkjøp har, også er det lett og få den reparert, hehe.

Off topic:Syns det er frekt å ta penger for å hjelpe en venn med pc'en, er ikke det kamerater skal gjøre. man hjelper hverandre, og er kule med hverandre.

Lenke til kommentar

For det første, det er sinnsvakt mye mer jobb å pusse opp en stue, legge opp elektrisk anlegg, osv. For det andre: Det koster ofte mye i utstyr å gjøre tingene du beskriver, varer av ymse sort er ikke gratis vet du. (ledninger, rør, tre). For det tredje, det er forskjell på en hobby, og en jobb man har utdannet seg for å ha, det er snakk om en tjeneste fordi du kan data, kanskje har kameraten bil, og kan kjøre deg når du skal et sted osv, man krever ikke penger for slikt om man ikke er drosjesjåfør. Du krever ikke penger for å brukte tid på kameratene dine, det er tross alt bare snakk om et par timers arbeid (og ufaglært arbeid sådann, 500 i timen er drøyt for ufaglært arbeidskraft).

AtW

Jeg har bygget og fikset mange,og aldri tatt betalt for det,

Forskjellen blir at vi (JEG) elsker å sette sammen nye komponenter og "få sakene opp og gå",det er så vi koser oss.

Mens snekkeren spikrer gipsplater og stendere på jobb hele dagen,og da er han fint lite interesert i og gjøre dette gratis for deg og meg.Det er noe jeg godt kan forstå,men jeg tar aldri betalt for og fikse en pc.Men jeg mener også at det bør være en vurderingsak,feks hvor nær er denne "vennen"?

PS er klar over at mangen av dere jobber med pc til vanlig også,men dere ser poenget......

Lenke til kommentar

Elkjøp er vel så som så... men A210.no og A240.no har en spec som du vanskelig slår med en pc til tilsvarende pris fra komplett..... A210.no har Radeon 9200pro 128MB, 512ram, HP DVD+R, DVD-leser, 120GB maxtor disk++. A240.no har større cpu, GF fx5800 kort og no mer stæsj... jeg vil iallefall tørre å påstå at denne pc'n er et god kjøp... + at kompisen din eller noen andre ikke har "klæbba" med fingran sine i pc'n din samtidig som dæm driv å subbe rundt på teppegolvet sitt å lage mange fine feil med noen små overslag fra fingre og til komponentene i pc'n.....

Prisen på lefdal på A240.no på 13990,- er jo ikke den beste da.. jeg solgte 1 i dag med isdn kort og 19" crt til 13800,-

Er så lei av rare feil på pc'n min at neste gang blir det nok hp eller noe.

Min bærbare Compaq går fint som bare d...

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at du mister garantien på "Pakke-PC'er" fra Compaq, HP o.l. når du åpner dem?

Correct me if I'm wrong...

Vel... du mister å garantien på concept pc'n til komplett også hvis du fikler inni den.. den er plombert. HP maskinene er ikke plombert.... så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar

Jeg har også bygd PC'er gratis for venner, og synes det er rett og rimelig. Til bekjente derimot, eller folk man ikke kjenner, synes jeg ikke det er noe galt i å ta et gebyr for arbeidet.

Men når prisen for å få satt sammen en PC på komplett er 600 kr, så er 1000 kr litt drøyt.

Jeg synes ikke det er galt å sammenligne med en rørlegger eller snekkers arbeide, selv om oppussing av en hel stue blir litt drøy sammenligning.

Jeg er ikke ufaglært, og normale satser for PC-support ligger mellom 600-1200 kr pr time. En PC tar normalt ikke mer enn en halvtime å sette sammen uten installasjoner av programvare. En slik jobb har jeg ikke noe problem med å ta 3-400 kr(svart) for.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at du mister garantien på "Pakke-PC'er" fra Compaq, HP o.l. når du åpner dem?

Correct me if I'm wrong...

Vel... du mister å garantien på concept pc'n til komplett også hvis du fikler inni den.. den er plombert. HP maskinene er ikke plombert.... så vidt jeg husker...

HP/Compaq PC-er er ikke plomberte, men du vil miste garantien hvis du oppgraderer med komponenter som ikke er enten a) godkjent av HP/Compaq eller B) HP/Compaq originaldeler.

Dette med at det er folk som løper rundt og gjør ting gratis for venner og kjente er med på å undergrave seriøsiteten i databransjen.

Det er et sant mareritt å prøve å få betalt for en jobb man gjør når "guttungen driver da med dette hver dag på rommet sitt!". Det man da ikke tenker over er at guttungen ikke har formell utdannelse, og dermed kanskje ikke er så kvalifisert som man gjerne vil tro.

Dette ble off-topic, men jeg blir provosert av folk som sier "Skulle bare mangle at man jobber gratis med data! Det er jo så morro!"

Lenke til kommentar

Argh, han kommer ikke her for å spørre om deres meninger om hans kompis. Særlig Blib kan nbare klappe igjen brødskuffa. Greit nok, 1000kr var litt stiv pris ja, og alle dere som sier "Herregud, gjort det dær gratis jeg" Er ikke sikkert det er like morro hvis du har 10-15 kompiser som ikke er så skarp på data som deg selv. Da blir det MANGE som skal ha hjelp. Jeg hadde det slik lenge og til sllutt gidda jeg ikke mere. Skal da være måte på hvor mange arbeidstimer man skal legge ned gratis og. Så hold dere til SAKEN folkens.

Lenke til kommentar

Dette med at det er folk som løper rundt og gjør ting gratis for venner og kjente er med på å undergrave seriøsiteten i databransjen.

Det er et sant mareritt å prøve å få betalt for en jobb man gjør når "guttungen driver da med dette hver dag på rommet sitt!". Det man da ikke tenker over er at guttungen ikke har formell utdannelse, og dermed kanskje ikke er så kvalifisert som man gjerne vil tro.

Dette ble off-topic, men jeg blir provosert av folk som sier "Skulle bare mangle at man jobber gratis med data! Det er jo så morro!"

Jeg er helt enig , når jeg kommer hjemm fra jobben gidder jeg

ikke begynne med det samme arbeidet på fritiden gratis .

Skal jeg hjelpe noen så tar jeg godt betalt , det er ikke alltid

16åringen som tror han er gud i cs er så flink som han skal ha det til.

Det er et arbeid som alle andre arbeid , hvorfor skal det være gratis ?

Det er nesten det eneste arbidet som man forventer og få utført gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...