Gå til innhold

Hva kan en nyutdannet oljerelatert sivilingeniør forvente seg i startlønn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tekna publiserer ikke begynnerlønnsstatistikk etter fagfelt, men gjennomsnittlig lønn for en sivilingeniør i privat sektor som gikk ut i 2011 var 450 000. Dersom du begynner på utdannelsen nå vil nok dette tallet ha passert 550 000 når du er ferdig hvis lønnsveksten fortsetter.

Edit: I 2008 var gjennomsnittlig begynnerlønn for sivilingeniører innen olje 13% høyere enn innen andre fagfelt. Dersom man antar at forskjellen er den samme i dag, var begynnerlønn i 2011 ca. 510 000 for sivilingeniører innen olje.

Endret av operg
Lenke til kommentar

hm, er det sant? Skulle trodd det var høyere, siden det er helt vanlig å starte med en nybegynnerlønn med bachelorgrad i ingeniørfag på rundt 410k. Ihvertfall etter hva jeg har fått et inntrykk av. Skulle trodd av sivingene tjente mer? Men de får vell flere fordeler enn penger i arbeidslivet uansett. Mer spennende arbeidsoppgaver, mer jobbmuligheter etc..

Er snart ferdigutdanna elektroingeniør, og vurderer om jeg skal bygge på en master eller ikke, om det er verdt det til slutt..

Lenke til kommentar

Jeg hører så mye forskjellig om dette, jeg har også hørt det stikk motsatte. At forskjellene over tid utgjevner seg.

I min bedrift var typisk startlønn for en med Bachelor og ingen erfaring +- 420K. I år er det vel høyere :) Og i min bedrift er lønnsnivået langt i fra ledende. Er nok veldig individuelt, men ut i fra hva jeg hører rundt forbi av folk ville jeg regnet med alt i fra 450K til rundt 500K avhengig av flere ting. Som geografisk forhold, firma, dine personlige resultater osv osv.

Lenke til kommentar

Takk, nå har jeg et godt bilde!

Noen som kan si noe om hvor mye karakterene spiller inn iforhold til de mest interessante jobbene og de beste lønningene?

Hva er forskjeller på en som har lavt snitt, mot en med middels, igjen mot en med toppkarakterer?

Lenke til kommentar

Vet ikke om lønn spiller så mye inn, men tror det betyr mest på om du får drømmejobben din eller om du må ta til gode med noe annet.

Meg og mine eks klassekamerater tror jeg vilsvare det samme, hvilken jobb du får og hvilke tilbud du får er ganske tilfeldig. Kommer an på om firma trenger folk, trenger din kompetanse osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...