Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta med sprit fra utlandet (17år)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke sannsynlig at du blir stoppet, men det kan skje.

Er det ikke bedre å spandere den ekstra 100lappen og heller kjøpe det i Norge?

Det er det jeg sitter å vurderer nå, men hvis det er veldig liten sjanse for å bli tatt så er jeg villig til å ta den. MEN jeg vet ikke hva som kommer til å skje hvis jeg blir tatt. Og er også ganske mye billigere her ja, pluss at det er lettere å få tak i sprit her enn hjemme :) Men heller mest mot å IKKE gjøre det... Anonym poster: 0b045b229706d9cc9f3dd71ae0ecee30

Lenke til kommentar

Tollvesenet kan ta stikkprøver uten å ha grunn til mistanke, og har rett til å undersøke bagasjen. Det er klart at sjansene vil være større for å bli tatt om man oppfører seg mistenkelig, men de kan i utgangspunktet stoppe alle (med enkelte unntak, f.eks. de som har diplomatisk immunitet).

Jeg vet ikke hva konsekvensen vil være for deg som er mindreårig og dermed ikke lovlig kan ha med alkohol, men om en på 20+ tar med seg mindre mengder alkohol over kvoten så kan det løses med forenklet forelegg. Større beslag fører til politianmeldelse.

Lenke til kommentar

Uansett om du har spriten i innsjekka bagasje eller du har den med i handbagasjen så vil du måtte gå gjennom kontrollpunktet til tollvesenet med all bagasjen din. Kontrollpunktet er med andre ord etter bagasjebandet.

Så i forhold til tollen så speler det ingen rolle om kvar du gjøymer spriten. Sjølv om det nok no med dei nye reglane er svært vanskelig å smugle med seg sprit som handbagasje.

Tollerane kontrollerer ved å ta stikkprøver eller ved å peike seg ut personer som oppfører seg mistenkelig. Tollerane vil ofte observere korleis passasjerane oppfører seg frå dei går av flyet til dei er gjennom kontrollen. Så nervøsitet vil gjere at det er meir sannsynleg at du blir stoppa i tollen.

Når det gjeld konsekvenser så blir dette det samme som når andre blir tatt med meir enn kvota. Alderen din er ikkje så vesentlig på dette punktet. Du som er 17 år vil ikkje ha kvote på alkohol og røyk, derfor vil alt du har med være over kvota.

Det vil derfor gå for det samme om ein 17 åringa har med seg 1 liter sprit som når ein person over 20 år har med seg 2 liter sprit. I begge tilfella er personane 1 liter over kvota dei har fått.

Du vil ikkje få straff for å ha sprit som mindreårig, du vil kun straffast for å ha forsøkt å ta med sprit som ikkje er fortolla (du må uansett være minst 20 år for å kunne fortolle og ta med sprit inn i landet).

Lenke til kommentar

Tollvesenet kan ta stikkprøver uten å ha grunn til mistanke, og har rett til å undersøke bagasjen. Det er klart at sjansene vil være større for å bli tatt om man oppfører seg mistenkelig, men de kan i utgangspunktet stoppe alle (med enkelte unntak, f.eks. de som har diplomatisk immunitet).

Jeg vet ikke hva konsekvensen vil være for deg som er mindreårig og dermed ikke lovlig kan ha med alkohol, men om en på 20+ tar med seg mindre mengder alkohol over kvoten så kan det løses med forenklet forelegg. Større beslag fører til politianmeldelse.

Forenklet forelegg gjelder også for de under 18 år, jf. toll. § 16-9 fjerde ledd. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...