Gå til innhold

Pusse opp sliten sykkel, eller kjøpe ny?


Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Jeg har en sliten sykkel nå. Ikke sliten fordi den er godt brukt, men sliten fordi den ikke har blitt tatt vare på. Det var noe jeg fikk en gang, og i begynnelsen ble den jo brukt en del, før det dabbet av (jeg gikk over til løping). I dag tok jeg meg en tur igjen og ble litt forelsket. Nå sitter jeg å vurderer ny sykkel, eller fikse opp den jeg allerede har.

 

Jeg aner ikke hva jeg skal gå for. Jeg er helt nybegynner når det kommer til landeveissykling. Det vil si, jeg er i god form, og har god kontroll på sykkelen (drev med bmx i ungd.skolealder), men jeg mangler nok mye på teknikk...og enda mer på kunnskap om sykler.

 

Sykkelen det er snakk om er en Everest Sora. Usikker på hvor gammel den er, men tipper rundt 3 - 4 år. Sykkelen er egentlig fin nok, men trenger nye wire til diverse, nytt kjede og mest sannsynlig nye pedaler. Ellers tror jeg litt smurnig kan redde resten. Jeg syklet 6 mil i dag uten problemer (men med knirking, rasling og trege girskift).

 

Kan det stemme at sykkelen har 12/25 kassett og 50/34 krank? Jeg tror jeg ønsker meg lettere utveksling, men jeg vet egentlig ingenting om dette. Følte i hvert fall at jeg skulle hatt høyere freksvens i de bratteste bakkene. Er dette noe jeg kan bytte på min nåværende sykkel, og er det anbefalt? Er egentlig 12/25 og 50/34 tungt for en liten og lett kar i bratte bakker, eller er det bare jeg som trenger trening?

 

ELLER burde jeg rett og slett kjøpe ny sykkel? Jeg er klar over at Everest Sora ikke akkurat er av høyeste kvalitet, men trenger man bedre til noen treningsturer (2-3 timer) en gang eller to i uken? Jeg har aldri prøvd noe annet, så jeg vet jo ikke hva jeg går glipp av. Pris på eventuell ny sykkel bør være under 10 000.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha ny er gjerne den gjengse anbefalingen i det prissegmentet en cannondale caad10 105.

 

Fra beskrivelsen din høres det veldig ut som en rengjøring, nye kabler og nytt kjede er det som trengs for å restaurere sykkelen tilbake til oprinnelig standard.

 

Bruker du 10K på en ny sykkel vil du nok imidlertid garantert få en stor oppgradering. sora er det enkleste utstyrsnivået og har litt å gå på m.h.p. brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med brukervennlighet?

 

Vil det være mulig å skifte kassett for å få lettere utveksling? Passer i så fall alle så lenge de har like mange tannhjul?

 

sora bruker (Ihvertfall nå) en tommelhendel for å gire opp. Denne er vanskelig å nå når man er i droppene. Tiagra og oppover bruker en hendel bak bremsehendelen, noe som er mye enklere å bruke.

 

Kassetten er enkel å bytte (Du trenger kassettavdrager og kjedepisk). Alle shimano og sram kasetter med samme antall gir vil passe.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg tror jeg i første omgang prøver å få liv i sykkelen jeg allerede har. Den kan nå i hvert fall holde ut sesongen.

 

Tenker jeg riktig om jeg går for en 8-delt 11-32 kassett? Hvor stor forskjell vil det i så fall utgjøre?

 

Antar at du har 8-delt i dag? 11-32 kan gå, men det er en veldig stor sannsynlighet for at det ikke gjør det. Grunnen er at bakskifteren på racersykler normalt har en kort cage, og en stigning som er matchet landeveiskassettene (Cage er delen med de to frittøpende tannhjulene som strammer kjedet), den kan bare ta opp så mye slakk i kjedet, blir det for mye vil cagen komme i kontakt med kasetten eller T.O.M kan kjedet bli slakkt.

 

11-32 er en terrengsykkelkassett og er nok ikke i utgangspunktet regnet som kompatibel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...