Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig oppjustering av husleie?

Anbefalte innlegg

Dette er saken:

Det er inngått tidsubestemt leiekontrakt, med 1 måneds oppsigelsestid. Strøm, TV og internett er inkl i leien. Utleier har tilgang til boligen, og har et eget rom her, som sjeldent brukes. Etter 1 år gir utleier beskjed om at den månedlige husleien skal økes med 1000 kr. Dette er ulovlig, da leien bare kan justeres etter konsumprisindekse. Huseier forklarer videre at h*n skal flytte ut, og at jeg ønskes som leietaker også i fremtiden. Jeg ble fortalt dette i en tlf samtale og har ingen mail e.l. angående dette.

Spørsmålet mitt er om huseier kan si meg opp fordi jeg klager på oppjusteringen av husleien? Jeg går ut fra at dersom oppsigelsen begrunnes i dette vil den være usaklig, og dermed ulovlig. Men huseier har jo lov til å si meg opp hvis h*n begrunner dette med at han skal bruke huset selv. Kan huseier bruke dette som et slags skalkeskjul til å si meg opp? Jeg har som sagt tidligere fått klar beskjed om at jeg ønskes videre som leietaker.

Kan huseier endre vilår, f.eks. at strøm nå ikke skal være inkl i husleie? Avtalen sier ikke noe om den kan forandres.

Har huseier andre muligheter for å si meg opp, eller gjøre leieforholdet vanskelig for meg (annet enn dårlig stemning oss i mellom)?

Jeg er IKKE interessert i ukvalifisert synsing. Om du ikke har kjennskap til den relevante jussen, så ikke svar..

Anonym poster: b51f6feed40d174f90a4e5b3ede292f0

Anonym poster: b51f6feed40d174f90a4e5b3ede292f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jussen her er såre enkel, men man må åpenbart bevise de påstandene kommer med. Jeg ville prøvd å få tak i skriftlige beviser på at han ønsker å flytte ut og vil ha deg boende videre, da alternativet i realiteten er ord mot ord.

Jeg mistenker at en domstol som får seg forelagt beviser på at huseier først sier at han vil ha deg boende og at han selv ønsker å bruke boligen MINDRE, så ønsker å øke husleien, og så kaster deg ut fordi han skal bruke den selv kommer til å lukte lunta, rett og slett. Han kommer da til å slite med å overbevise noen som helst om at dette ikke er et vikarierende argument og i realiteten en utkastelse fordi du ikke ville gå med på nye vilkår.

Huseier kan ikke ensidig endre avtalen overhodet. Husleielovens regler for justering av leie (gjengs leie hvert tredje år, kpi-justering årlig) er uttømmende. Man kan reforhandle en avtale, og dersom du går med på å endre den så vil det selvfølgelig være greit, men

En huseier har derimot i praksis mange måter å gjøre livet til leietaker sur på. Ingen av disse er lovlige. Rent juridisk kommer huseier til å slite veldig med å få deg kastet ut. Siden du kun ville ha råd om "den relevante jussen", så går jeg ikke nærmere inn på det temaet.

Lenke til kommentar

Ja det var i grunnen det jeg tenkte.

Et annet spørsmål. Er det saklig å si opp en leier pga at huseier mener å ha feilberegnet kostnader knyttet til å ha leieboer. F.eks. at strøm, internett o.l. som er inkl i husleien blir dyrere enn huseier hadde tenkt da h*n inngikk kontrakten?

Er det andre eksempler på saklige oppsigelsesgrunner som kan brukes som et slags skalkeskjul dersom jeg klager på oppjusteringen? Anonym poster: b51f6feed40d174f90a4e5b3ede292f0

Lenke til kommentar

Om strøm, internet, etc er inkludert i leien kan ikke leien justeres på grunnlag av dette. (Derfor er det for de fleste parter enklest om dette holdes utenfor fast leie).

Dette vil være på lik linje med at huseier oppjusterer leien som følge av økte renteutgifter/forsikringsutgifter/kommunale avgifter. Ingen av disse gir grunnlag for å øke leien.

Videre skal du ha en måneds skriftlig varsel på leieøkningen for at den skal være gyldig. Mottar du et slikt brev har du jo en slags dokumentasjon for at han ønsker du skal fortsette å bo der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...