Gå til innhold

Mitt arduino prosjekt, nedkjøling av soverom, trenger innspill


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har nå nylig begynt å lære meg med Arduino. Jeg er utdannet ingeniør, men har ikke dyp erfaring med elektronikk. Forstår det grunnleggende.

 

Så til prosjektet. Jeg har tenkt meg ut et prosjekt for å kjøle ned soverommet mitt. Dette ved hjelp av Arduino nano, to temperature sensorer, en motor og to vifter.

 

Vinduet jeg ønsker å åpne er et liggende rektangel som er hengslet i toppen. Tanken er da at f.eks om det er kaldere ute enn inne skal vinduet åpnes.

 

Dette er den uferdige koden jeg har skrevet

 

 

 

int temp_in = X;

int temp_out = X;

int fan_in = X;

int fan_out = X;

int motor = X;

 

void setup()

{

pinMode(temp_in, INPUT);

pinMode(temp_out, INPUT);

pinMode(fan_in, OUTPUT);

pinMode(fan_out, OUTPUT);

pinMode(motor, OUTPUT);

}

 

void loop()

{

if (temp_in < temp_out)

{

// [Close window]

}

 

else if (temp_in == temp_out)

{

// [Do nothing]

}

 

else if (temp_in > temp_out && [Clock between 19-23])

{

// Open window & start 2x fan

digitalWrite(fan_in, HIGH);

digitalWrite(fan_out, HIGH);

}

 

else if (temp_in > temp out)

// Open window

 

delay(100000);

}

 

 

 

Som man ser i koden mangler jeg en del, noe fordi jeg er usikker på hva jeg skal bruke av utstyr og noe fordi jeg rett og slett ikke vet. De komponentene jeg har klart å finne til nå er:

 

- http://shop.ehobby.n...e9a1042b8c637c2

 

- http://shop.ehobby.n...products_id=113

 

- http://www.komplett....aspx?sku=461444

 

Altså mangler jeg motor og strømtilførsel.

 

Det jeg kunne tenkt meg noen innspill på:

 

- Hvordan strømtilførsel kan jeg bruke? Ønsker helst ikke batteri da jeg må skifte hyppig. Tenker å kjøre 5v på systemet om det er mulig.

 

- Motor, det trengs ikke en veldig sterk motor, men den må klare å dytte 20-30cm. Her sliter jeg med å finne en god løsning.