Blondie Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg ønsker meg et lite kompaktkamera, og har et Panasonic DMC-TZ10 som skal byttes ut. Jeg har aldri vært fornøyd med det. Hovedgrunnen er at jeg synes alle bildene blir veldig skarpt blå uansett hva jeg har stilt inn på. Det har jeg sett hos et par andre Panasonic småkameraer også, så jeg er blitt veldig skeptisk til Panasonic. Jeg synes ikke TZ30 er noe særlig bedre. Jeg synes også det ikke er superskarpt, en del ting blir litt utvisket på en måte. Er det godt lys har jeg fått mange ok bilder sammenlignet med andre mindre kameraer, men det er video jeg har blitt positivt overrasket over. Jeg er godt vant med Canon Ixus småkameraer, og har fått høre at Canon har rykte på seg til å ha litt kraftige farger, men jeg synes Panasonic er verre.. Jeg har i tillegg et Canon 400D med 17-85 linse, men jeg ønsker et kamera som fint går ned i en liten håndveske. Til weekendturer og små utflukter sånn just in case og innebilder, for jeg orker ikke ha med meg det store kameraet med blitz til enhver anledning.. GPS bryr jeg meg ingenting om. Det trenger ikke være like mye zoom som på TZ10, men jeg har nok likt vidvinkelen. (Jeg har aldri zoomet inn på det kraftigste med TZ10, for da har det bare blitt kornete og dårlige bilder). Siden det ikke er video på 400D, så bør det ha god video, men bildekvaliteten er viktigst. RAW er ikke så viktig. Størrelsen bør ikke være større enn TZ10 (TZ30). Prisklasse kr 2000-3000. Jeg savner mitt gamle lille Olympus mju II filmkamera. Det minnes jeg tok gode bilder til kompaktkamera å være... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 S100 eller et S95 er entusiast modellene fra Canon "kanskje litt lite med zoom på de?", så pass små at de går i lommen og har såpass store sensorer at du kan sammenlingne bildekvaliteten mer med speilrefleks en med "billige" kompaktkameraer. Fordelen med raw er at du kan enkelt fjerne blåfargen i etterkant siden du blantdannet selv kan bestemme hvitbalansen, siden du har Canon fra før kan du teste programmet DPP som følger med, det gir det en enkel redigering av raw-bilder. "S100/95 har raw". Lenke til kommentar
Blondie Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Takk for svar! Jeg vurderte lenge G12, og S100 er vel det alternativet som står sterkest antagelig siden jeg er mest kjent med Canon (hadde Canonkamera da jeg gikk på fotokurs før digitaltiden en gang...) og pga størrelsen. Men er de små Panasonic'ene kjent for å være veldig blå (kraftige farger) på bildene sånn generelt? Jeg fikk høre på Japan Photo at Canon gjerne er litt for grønne på bildene, (noe jeg liksom legger merke til nå, men ikke plages av..), men jeg ser poenget med RAW og DPP. Jeg synes bare det er så dill å sitte med slikt i etterkant.. Som regel består etterbehandlingen min av å klippe ut den delen av bildet jeg vil skal være bildet. Cropper det heter det kanskje.. (slik klarer jeg meg uten gigazoom..) Eller burde jeg satse mer på å bytte ut 400D med 600D og kjøpe et rimeligere kompaktkamera? Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) Men er de små Panasonic'ene kjent for å være veldig blå (kraftige farger) på bildene sånn generelt? Panasonic har ikke vært kjent for å ha den beste JPG-genereringene i kameraet, men at de generelt skulle ha blåstikk i bildene virker merkelig. Hvordan evaluerer du bildene, hvis du kun ser de på skjerm ville jeg mistenkt skjermen, hvis ikke at det er noe feil med ditt kamera. Det du ikke kan forvente er at din 400D og TZ10 skal velge samme hvitbalanse automatisk da mange litt komplekse motiv har områder med ulike lystyper (solskinn/skygge f.eks) og kameraer fra forskjellige produsenter kan tolke slike motiv forksjellig uten at det nødvendigvis er en som er korrekt og en annen som er feil. I tillegg prosesseres bildene forskjellig default da alle produsenter har sin egen mening om hvordan bildet skal se ut. Dette kan til dels overstyres i kameraet, men jeg vet ikke hvilke muligheter som ligger i TZ10. Liker du Canons prosessering er det en god grunn for å velge Canon. Personlig synes jeg både Canon, Nikon og forså vidt også Panasonic produserer helt bra resultater og hva man liker er mer smakssak enn rikitg og feil. Det betyr forøvrig ikke at andre produsenter har feil, bare at jeg ikke har erfaring med disse. Forøvrig enig med innlegg over at Canon S100 virker veldig bra. Ellers er Canon G12 og Nikon P7100 ganske likeverdige modeller (P7100 har mer zoom), men de er store og muligens for store i forhold til speilrefleksen til at det er noe godt alterantiv. Om du skal oppgradere fra 400D eller ikke er vankselig å svare på. Det har skjedd mye siden 40D ble lansert, men er du fornøyd med bildekvalitet og kameraet ellers er det ikke så mye poeng. Et annet spørsmål er hvor mye du bruker det, bruker du kompaktkameret mest er det liten grunn til å oppgradere speilrefleksen. Endret 30. juli 2012 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå