Gå til innhold

Spørsmål angående bosted&utdanning

Gnurk!

Anbefalte innlegg

Hei begynner nå 2. året som datainginør på uis (stavanger) men står ennå uten bosted for året.

Da jeg ikke finner noe info om dette på nettet følte jeg for å prøve forsiktig her, er det noen som vet hva jeg evt kan gjøre om jeg ikke finner bosted what-so-ever?

(Vet f.eks at det er flere 100 flere studenter enn det finnes bosteder for disse, så sjansen for å ikke finne noe er nokså stor)

Kan jeg drøye 2. året et år om det ikke finnes noen løsning? eller blir jeg nødt å reise fra søgne(der jeg bor) til stavanger (pendle) for utdanningens del?

Noen som har erfart slike problemstillinger før, jeg finner ikke noe support på skolens eller sis (som er stavanger's hjelp til studenter i slikt) om denne problemstillingen, om du ikke finner noe kan det virke som du er på egenhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å legge ut annonse er lurt. Jeg la ut på Hybel.no og fikk en del telefoner i Bergen, som også er veldig overbefolket av studenter. Da var det en del som ikke orket å legge ut annonse som kontaktet meg med tilbud. Ellers må du være veldig flink til å tråle markedet HVER dag, det er en del som gir vekk hybel til den første som kommer på visning. Da kan du sikre deg noe.

Lenke til kommentar

Når du poster det her 29.juli er du banalt seint ute. Har ikke tanken truffet deg før nå at du burde se etter et sted og bo? Hvis du starter der på andre året nå, så er du ikke akkurat en ny student som ikke kjenner byen eller nettop fikk vite at du kom inn... Det er heller ikke slik at hvis du ikke skaffer deg en hybel nå i skolestart perioden, at du står uten bolig ut året. Ting dukker opp ledig i ny og ne, folk ombestemmer seg, osv. Og ja, hvis du ikke finner en leilighet så er du på egenhånd. Det er da ikke statens ansvar at du skal ha et sted å bo rett ved skolen din, det er ditt ansvar. Du kan søke bolig hos SIS, men de kan jo ikke garantere deg noe nå som det snart er August.

Tips: Søk på hybler før sammordnaopptak. Da har ikke nye studenter fått bekreftet at de kommer inn på skole, og de gamle studentene har nettop flyttet ut...

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Stavanger ja... Jeg tror SIB i Bergen pleier å la studenter som ikke har funnet seg bolig overnatte i gymsaler/diverse de første ukene i Bergen. Kanskje det er noe lignende i Stavanger om du fortsatt ikke har funnet deg noe på det tidspunktet.

Ellers er nok det å legge ut annonse et bra tips. Selg deg bra der så kanskje det dukker opp et bokollektiv eller noe som er kresne på hvem de tar inn eller noen som trenger fremleie om de har fått studieplass et annet sted i stedet osv.

Lenke til kommentar

Etter inntrykket jeg fikk, så høres det ut som TS har prøvd å finne et sted å bo, men sliter med det.. :)

Stemmer det :) godt det ikke unnslipper alle.

Angående det du sier sexylubb1 så stemmer det at vi i stavanger også har dette tilbudet om nødhjem eller hva det kalles, varer kun ut august dog.

Fant en kjellerleilighet med overkommelig pris i dag tho, men den hadde ikke verdens største rom, og det var 2 soverom, så jeg må finne noen som er villige til å bo der i tillegg (prisen er kun overkommelig for 2 personer).

Men det ser forsåvidt litt lysere ut i hvertfall.

1 spørsmål til: etter deres erfaring er det lettere/Vanskeligere å finne et sted fra januar-juni? jeg ser det er en del som leier ut kun for 1. semester, prisene er fortsatt helt jævlige, men det var værtfall 1 for den type som var mulig å budsjettere ift.

PS: til personen på sin høye hest her over som snakker om hvor sent ute jeg er: jeg søkte studenthybel 29. januar, har bekreftelse og alt på mail, jeg ble desverre fortsatt 419. på venteliste (ut av 1000)

Tipset er med andre ord allerede fulgt.

Jeg kan forsåvidt nevne at jeg og så etter studenthybel privat da, men veldig lite ble egentlig lagt ut før mai, og selv da var det nokså skrapt.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Stavanger er Stavanger. Den byen i Norge med dyreste leiepriser utenom helt sentralt i Oslo og lite dekning på typiske studentleiligheter. At det er hundrevis av utlendinger som jobber i oljen der og derfor leier leilighetene som vanligvis hadde gått til studenter/kollektiv hjelper nok ikke på det heller akkurat.

Dårlig planligging av Høyskolen i Stavanger å gå over til å bli universitet uten å sørge for bedre dekning, vil jeg si. Spesielt siden de visste at det kom til å bli et problem og vet at det er et problem i lignende byer (Bergen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...