Hei Sveis Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Det synes jeg. Da man kopierte spill av andre når man var på besøk, og kom hjem for å teste de. Det var spennende. Når man fikk modem og kunne logge på BBS åpnet en helt ny dimensjon seg. Jeg savner den tiden. Det var kjempespennende. Alt i alt, var data mye mer spennende på 80-tallet. Nå er man så godt vant at det er kjedelig. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Er du sikker på, at du prater om 80-tallet nå da? "Logge på" - hva da? Inn på en pc, eller på internett? Internett kom ikke før på 90-tallet! Eller har jeg missforstått og at du prater om de forhistoriske datamaskinene, som bl.a. Comandore. De kunne bare brukes til spill. Endret 29. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Eller har jeg missforstått og at du prater om de forhistoriske datamaskinene, som bl.a. Comandore. De kunne bare brukes til spill. Tro det eller ei, men de kunne brukes til andre ting også. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 BBS kom vel seint på 70-tallet. Commodore var ikke kun en spillmaskin. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) BBS kom vel seint på 70-tallet. Commodore var ikke kun en spillmaskin. Da må du først forklare, hva BBS var for noe! Ja, jeg vet at det kunne skrives tekst på slutten. Men da var det kommet andre mer avanserte datamaskiner, som kunne bruke både til Word Perfect og Plan Perfect, m.m. Hva så, jeg regner fremdeles commandore (og lignende) som en spillemaskin. Endret 29. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Mye av grunnen til at folk fikk Commodore, ZX Spectrum og Amiga var jo nettopp at de skulle "brukes til lekser". Jadda. Særlig kalkulatortastaturet til ZX-en var det skikkelig aktuelt å skrive stil på. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system Ok, da forstår jeg. Jeg siterer fra din link: "I over 15 år, fra 1978 til 1994, var BBS-er den primære muligheten for kommunikasjon mellom brukere elektronisk. Internett var kun tilgjengelig i akademiske miljøer, og World Wide Web ble først lansert i 1991." Men dette var da ikke tilgjengelig for "allmuen", men kun for akademiske miljøer! Så da måtte trådstarter være en del, av dette miljøet. Ikke noe for "alle og enhver". Da burde det kanskje kommet noe bedre frem. Eller var poenget å skape diskusjon og så bravere! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Joda, BBS var tilgjengelig for alle som orket. Det var Internett som i begynnelsen bare var tilgjengelig i akademiske miljøer. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Joda, BBS var tilgjengelig for alle som orket. Det var Internett som i begynnelsen bare var tilgjengelig i akademiske miljøer. Du er svarer kort og "svevende". Jeg trodde faktisk at BBS, var internett! Så hvorden kunne folk bruke BBS, når det ikke var tilgjengelig! Via diskett? Eller er sitatet mitt over feil? Endret 29. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 BBS og Internett er ikke det samme. Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Mimre, mimre, joda skjønner hva du mener, det var gode tider det! Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 BBS: En (eller flere) maskiner koblet til en (eller flere) telefonlinjer. Når en brukte sin egen maskin til å ringe en BBS ble en av linjene hos BBSen opptatt. Veldig mange private BBSer stod på ISDN linjer som hadde to nummer. Da var det et til vanlig telefon og en til BBS. Hvis det var like mange pålogget som BBSen hadde linjer fikk alle andre som prøvde opptatt Infolink var en stor norsk en med 16 linjer. Dvs at 16 stykker kunne være på samtidig. Det var enormt. På denne tiden var det også forskjellige relger for pris på samtaler. Feks kostet det mindre å ringe i telefonen om du ringte til innad i kommunen, til nabokommunen og etter kl 17. Det var dyrere å ringe en BBS på andre siden av landet. Bruken var som følger: Logg på, bruk programvare til å laste ned de nyeste forumoppdateringene mens man brukte tre fire minutter på å dagens omgang LORD. Så logget man av og leste forumet, svarte og logget på og lastet opp igjen. Var det noe man skulle laste ned så var det høflig å gjøre det utenom 'peak time' slik at man ikke oppholdt linjen for lenge På BBSer kunne man skrive på forum, laste ned dokumenter/bilder/spill/programmer, spille 'MMO' og på noen kule noen sende epost til andre steder i verden I 93-94 med WWW begynte folk virkelig å bruke Internett istedenfor BBS, men du finner fortsatt BBSer rundt om kring i verden. Du kan sjekke siden til infolink om du har lyst til å se litt statestikk, maskinvare og bilder fra BBS. http://www.infolink.no/infolink.aspx?tekstid=16 Og til OP: Ja det var gøyere fordi vi hadde oppdagelsesånden. Det var nytt, det var spennende og det tok liten til å være den flinkeste i omgangskretsen. Man møtte likesinnede på forum. Hacket man en BBS var man konge i sine egne og andres øyne. Det var mye gøy ja 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Hehe ... Var mye oppkoplet på "Saltrød Horror Show BBS" Google på "Odd de Presno" Lenke til kommentar
Musty Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 vår BBS (Circle of Protection) er oppe enda Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Saltrød Horror Show, Byte Bazaar og mange flere. Gode minner (og høye telefonregninger). Vedlagt er en liste over (Amiga) BBSer fra 1997. NAMBBS1097.txt Endret 29. juli 2012 av tingo Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 BBS: En (eller flere) maskiner koblet til en (eller flere) telefonlinjer. Når en brukte sin egen maskin til å ringe en BBS ble en av linjene hos BBSen opptatt. Veldig mange private BBSer stod på ISDN linjer som hadde to nummer. Da var det et til vanlig telefon og en til BBS. Hvis det var like mange pålogget som BBSen hadde linjer fikk alle andre som prøvde opptatt Infolink var en stor norsk en med 16 linjer. Dvs at 16 stykker kunne være på samtidig. Det var enormt. På denne tiden var det også forskjellige relger for pris på samtaler. Feks kostet det mindre å ringe i telefonen om du ringte til innad i kommunen, til nabokommunen og etter kl 17. Det var dyrere å ringe en BBS på andre siden av landet. Bruken var som følger: Logg på, bruk programvare til å laste ned de nyeste forumoppdateringene mens man brukte tre fire minutter på å dagens omgang LORD. Så logget man av og leste forumet, svarte og logget på og lastet opp igjen. Var det noe man skulle laste ned så var det høflig å gjøre det utenom 'peak time' slik at man ikke oppholdt linjen for lenge På BBSer kunne man skrive på forum, laste ned dokumenter/bilder/spill/programmer, spille 'MMO' og på noen kule noen sende epost til andre steder i verden I 93-94 med WWW begynte folk virkelig å bruke Internett istedenfor BBS, men du finner fortsatt BBSer rundt om kring i verden. Du kan sjekke siden til infolink om du har lyst til å se litt statestikk, maskinvare og bilder fra BBS. http://www.infolink....aspx?tekstid=16 Og til OP: Ja det var gøyere fordi vi hadde oppdagelsesånden. Det var nytt, det var spennende og det tok liten til å være den flinkeste i omgangskretsen. Man møtte likesinnede på forum. Hacket man en BBS var man konge i sine egne og andres øyne. Det var mye gøy ja Dette var et informativet innlegg. Takk! Og som dere forstå, benyttet jeg aldri aldri BBS. Fikk min første pc i 1989 og kjente ikke til BBS. Lenke til kommentar
Hei Sveis Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Takk for interessante innlegg Saltrød ringte jeg ikke, utenom kanskje et par ganger, var rikstelefon, og kjempedyrt. Jeg holdt meg for det meste til BBSør, som var lokaltelefon. Endret 31. juli 2012 av Hei Sveis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Zorin : "I find the computer indispensable". "Would you be interested in stamina.....or speed ?" Commodore 64 skihopp , Int Karate , Dogs of War......det var tider Endret 1. august 2012 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Selv om data spill har bedre grafikk, lyd osv nå så tror jeg kanskje det var minst like moro i den spede begynnelse. Første datamaskin var en ZX Spectrum (48k), så C64, Amiga før det ble pc etterhvert. Har mange gode minner fra de tidlige dagene. Jungle Fever, Lords of Midnight, manic miner på Spectrum, ELITE og Twin Kingdom Valley på en kompis' BBC, Bards Tale på C64 og så Amiga, Dungeon Master osv. Var noe magisk som liksom har blitt borte....eller kanskje det bare er alderen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå