Gå til innhold

Tunge kjøretøy


nor94

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på hvordan det foregår dersom du søker deg inn på å bli sjåfør for tunge kjøretøy under førstegangstjenesten, fordi da har du jo ikke muligheten til å kjøre lastebil (i en alder av 18-19 år). Så hvordan kan dette være mulig å gjøre i førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten spørre forsvaret selv om det. Det spørs om forsvarets utdanning regnes som "fagutdanning" slik at det er den lavere aldersgrense som gjelder. Teksten på websiden deres kan tyde på det.

 

Det er god "kotyme" å legge svaret her, når du finner ut av det.

 

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/vognforer-tunge-hjulkjoretoy.aspx

 

http://forsvaret.no/kontakt/Sider/kontakt.aspx

Lenke til kommentar

Vil tro at du kanskje får den om det er en tjeneste i CSS som krever det, da de har logistikk og transport i sentrum.

Ellers vil jeg _tro_ at støtte eskadroner i hæren har tjeneste som muligens krever at soldaten har C(E?) lappen.

 

som sagt vet jeg ikke 100% da jeg ikke er inne i forcen enda.

Lenke til kommentar

(...) da har du jo ikke muligheten til å kjøre lastebil (i en alder av 18-19 år).

Fullt mulig (og lovlig) å kjøre lastebil som 18-åring. Du kan riktignok ikke jobbe som yrkessjåfør under kjøre- og hviletidsreglene før 21 (med mindre du har fagbrev, da er grensa 18 år), men Forsvaret (og en del sivile sjåførjobber, bl.a. dyretransport og veivedlikehold/snørydding) er unntatt fra kjøre- og hviletidsregelverket.

Lenke til kommentar

I dag er aldersgrensene for å ta førerkortet 18 år for lastebil og vogntog (klasse C/CE), og 21 år for buss (klasse D/DE). Etter årsskiftet økes minstealderen til 21 år for lastebil og vogntog, og 24 år for buss.

 

Hvordan forsvaret skal forholde seg til denne aner jeg ikke.

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

Hvordan forsvaret skal forholde seg til denne aner jeg ikke.

 

De kan i prinsippet gå tilbake til det gamle opplegget med egen intern føreropplæring ("blålapp"), uten sivil førerprøve, i henhold til unntaksregelen i førerkortforskriftens §12-3. At militære vogntogsjåfører i en periode har fått sivilt godkjent opplæring og vogntogførerkort som en "bonus" trenger ikke nødvendigvis å fortsette i framtida... Mer sannsynlig er vel kanskje at de fremdeles gir full godkjent sivil opplæring med sivil førerprøve som i dag, men at mannskapene ikke får utstedt selve det sivile førerkortet før 21 års alder (dvs etter dimisjon), og benytter seg av unntaksregelen under tjenesten.

 

§ 12-3. Særregler for Forsvaret og Sivilforsvaret

(...)

Motorvogn/vogntog som betinger førerkort klasse C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E kan ved bruk i Forsvarets tjeneste føres av militært personell med førerkort klasse B. Forsvaret har ansvar for at det nyttes kvalifiserte førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy etter godkjent program. Opplæringsprogram og opplæring skal registreres av Forsvaret.

Lenke til kommentar

Forsvaret har litt egne regler her tror jeg, en i min eskadron fikk C lappen som 19 åring. Uten å være helt sikker, så tror jeg også at en 19 åring var vognfører på en Leopard 2 stridsvogn hos oss, og denne veier jo også en god del.

 

Det som kreves for å kjøre Leo og cv90 er B-lappen. Dog Iveco og SISU krever henholdsvis C1 og C.

Lenke til kommentar

Har de slutta med blålappen i militæret siden dere diskuterer C-lappen? Eller misforstår jeg hele tråden?

 

De har blålappen enda, selv om den ikke er blå lengre.

Men reglene har blitt anderledes med årene. F.eks før kunne man kjøre MB som var registrert som minibuss med B lappen så lenge man har blålappen. Den praksisen er slutt.

Men hvis jeg skal gjette så er nok http://www.vegvesen....nalt/359833.cms

noe av bakgrunnen for posten.

Om forsvaret alltid har gitt vognførere på lastebil yrkessjåførutdanning må noen andre svare på. Hvis ikke så må de nok kanskje begynne med det nå.

Lenke til kommentar

Men reglene har blitt anderledes med årene. F.eks før kunne man kjøre MB som var registrert som minibuss med B lappen så lenge man har blålappen. Den praksisen er slutt.

Reglene (som jeg siterte i forrige innlegg) har forsåvidt ikke endret seg, men praksisen har gjort det. De siste 10-15 årene har lastebil- og bussjåførene i Forsvaret fått fullverdig føreropplæring etter sivile krav og sivilt C/CE/D/DE-førerkort som en bonus (som har bidratt til at disse stillingene er blitt ettertraktet blant folk som veldig gjerne vil få lastebillappen gratis...) Hvis jeg forstår innlegget ditt rett, så har også vognførere på MB de siste årene fått sivilt minibussførerkort (D1E)?

 

Praksisen er for den del heller ikke slutt; det kjører garantert en del eldre befal og spesielt HV-soldater rundt i MB med kun blålapp (og knapt nok det -den fysiske blålappen er ofte rotet bort, og militære registreringer mangelfulle...) og klasse B.

 

Forsvaret har aldri hittil gitt vognførere på lastebil yrkessjåførutdanning, bare sivilt førerkort -det er langt fra det samme. Og at de nå skulle begynne å gi en fullverdig yrkessjåførutdanning - med 280 timers ekstra kurs i tillegg til selve føreropplæringen, dvs minst en måned med mye kveldstjeneste - i løpet av kun ett års førstegangstjeneste fordi de sivile aldersgrensene endres, når det allerede eksisterer en unntaksregel for Forsvaret, det har jeg mine tvil til.

Lenke til kommentar

Men reglene har blitt anderledes med årene. F.eks før kunne man kjøre MB som var registrert som minibuss med B lappen så lenge man har blålappen. Den praksisen er slutt.

Reglene (som jeg siterte i forrige innlegg) har forsåvidt ikke endret seg, men praksisen har gjort det. De siste 10-15 årene har lastebil- og bussjåførene i Forsvaret fått fullverdig føreropplæring etter sivile krav og sivilt C/CE/D/DE-førerkort som en bonus (som har bidratt til at disse stillingene er blitt ettertraktet blant folk som veldig gjerne vil få lastebillappen gratis...) Hvis jeg forstår innlegget ditt rett, så har også vognførere på MB de siste årene fått sivilt minibussførerkort (D1E)?

 

Praksisen er for den del heller ikke slutt; det kjører garantert en del eldre befal og spesielt HV-soldater rundt i MB med kun blålapp (og knapt nok det -den fysiske blålappen er ofte rotet bort, og militære registreringer mangelfulle...) og klasse B.

 

Forsvaret har aldri hittil gitt vognførere på lastebil yrkessjåførutdanning, bare sivilt førerkort -det er langt fra det samme. Og at de nå skulle begynne å gi en fullverdig yrkessjåførutdanning - med 280 timers ekstra kurs i tillegg til selve føreropplæringen, dvs minst en måned med mye kveldstjeneste - i løpet av kun ett års førstegangstjeneste fordi de sivile aldersgrensene endres, når det allerede eksisterer en unntaksregel for Forsvaret, det har jeg mine tvil til.

 

Praksisen med MB'er som minibusser er gjort om. Før var de registrert i vognkortet som minibuss, nå er det gjort endringer så de er ikke lengre minibusser, men registert som vanlig personbil.

 

Hva forsvaret gjør nå som at man må ha yrkessjåførutdanning hvis man skal kjøre lastebil når man er 18 veit jeg ikke. Dog de har gått den retningen at mange av VF stillingene nå er grenaderstillinger.

 

EDIT: det at man ikke har den fysiske blålappen er helt uproblematisk. Var enn 2-3 år at man ikke fikk den i det hele tatt, pga ødelagt maskin og overgang til et nytt system. Nå er faktisk ikke blålappen blå lengre heller.

Endret av MemorY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...