Gå til innhold

Lære og falle på en "trygg" måte

Anbefalte innlegg

Syntes det er ubehagelig å falle, så er det noe jeg kan gjøre for å falle bedre. Noen teknikker som kan læres, eller noen spesifikke styrke eller andre kroppsbeherskelse øvelser som kan trenes på. Eller er det bare å falle så mye som mulig med vilje for å venne seg til det? Videoer som viser eksempler hadde vært ypperlig.

Er 1.90 høy og veier 105.... kanskje det mest nyttige hadde vært og fått av 10-15 kilo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert folk som kan dette her. Men intill videre, kontakt kampsport foreninger, eller utøvere som driver med kast av motstander. Eks. Bryting, judo, o.l. Ja, slikt kan trenes på så du skader deg lite ved fall forårsaket av div. årsaker.

Men generellt så skal du falle "mykt". Og helst sammen-rullet, hvis det er stor hastighet inne i bildet. Med mykt mener litt slapp i kroppen og det motsatte av en "stiv" kropp.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Fin video. Fintes det noen lignende videoer som forklarer hvordan man gjør noe lignende i andre retninger, bakover, sidelenges...

Kas fall er det snakk om da?

Tenkte på forskjellige typer fall. Stillestående, lav fart, stor fart.....

Du driv å dette heile tia?

Faller nesten aldri, men det kommer av att jeg alltid holder meg godt innen for komfort sonen min når jeg holder på med aktiviteter som kan føre til fall (noe jeg til nå ikke har holdt så mye på med) siden jeg sytes det er ubehagelig å falle. Tanken var at om jeg trener meg på litt forskjellige fallteknikker og venner meg mer til å falle så kanskje jeg klarer å bevege meg litt oftere uten for denne komfort sonen slik at den kanskje kan vokse litt fortere.

Endret av georg85
Lenke til kommentar

Hvilke aktiviteter skal du bedrive? Det er, for eksempel, stor forskjell på hvordan en faller "trygt" på sykkel og hvordan en lander uten å få vondt om en blir slengt i bakken under en judoturnering. Eller skal du kanskje hoppe fra store høyder? Skal det være for å unngå smerte, eller er det snakk om å unngå større skader, som for eksempel ofre armer/kragebein for å beskytte hodet?

Det hjelper uansett å være sterk og smidig, så du kan jo begynne med å trene opp det.

Lenke til kommentar

Hvilke aktiviteter skal du bedrive?

Har stått litt på slalåm, noe jeg har lyst til å få til mer av (ser artig ut å kunne hoppe litt og andre park triks ting, noe jeg ikke kan). Når jeg jogger liker jeg å jogge i terreng, datt nesten når jeg tråkka feil for litt siden, så det hadde vært kjekt og kunne falle skikkelig der også. Hadde også vært kjekt kunne falle skikkelig om jeg hadde blitt dytta, gikk nesten i bakken når en annen ble dytta og han falt på meg for litt siden. Har lyst til å starte med kampsport etter jeg får flytta, og down hill biking ser også artig ut. Så også akkurat en film snutt av en som datt av en mekanisk okse og landet rett på tryne og bøyde ryggen smertefylt bakover, nokså likt jeg nokk hadde falt i en lignende situasjon, mens andre som falt på samme måte klarte å lande uten å få den syke bøyen på ryggen.

Kunne vel egentlig tenkt meg å lært meg å falle bedre innen for det meste av områder, om det er mulig.

Lenke til kommentar

Herregud, det skal ikke være behagelig å falle.

Nei det er sant, men man ser jo tydelig forskjell på enkelte når de faller. Noen faller ofte stille og noe kontrollert hvor de så er oppe før de nesten har treffet bakken, mens andre, som meg, faller med ett gedigent brak, skrubber seg kraftig opp eller bøyer rygg og bein i unormale vinkler. Hadde vært kjekt å trent seg til å klare å falle noe mer kontrollert, om det er mulig.

Endret av georg85
Lenke til kommentar

Så ingen mennesker er forskjellige når det kommer til det å falle? Er det virkelig en påstand du stiller deg bak?

-Deluze

Jeg skal svare enkelt på det. Er du slank og i god form vil du antakeligvis tåle et fall bedre enn om du er tjukk og treg.

Å falle er så tilfeldig at man kan ikke lære seg å falle på en god måte. Man mister i de fleste tilfeller kontroll over kroppen, og det er lite man kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Så ingen mennesker er forskjellige når det kommer til det å falle? Er det virkelig en påstand du stiller deg bak?

-Deluze

Jeg skal svare enkelt på det. Er du slank og i god form vil du antakeligvis tåle et fall bedre enn om du er tjukk og treg.

Å falle er så tilfeldig at man kan ikke lære seg å falle på en god måte. Man mister i de fleste tilfeller kontroll over kroppen, og det er lite man kan gjøre med det.

Uenig der, har trent parkour i tre år nå, og om jeg så faller (kan være så enkelt som å snuble eller skli på isen) så klarer jeg alltid å redde meg, og oppnår minimale om ingen skader

Lenke til kommentar

Har du lest? Man kan fint klare å redde seg før man går i bakken. Men når man først går i bakken er det fint lite man kan gjøre med det.

Men det er der treningen kommer inn - muskelhukommelse og reaksjonsfart vil slå inn med engang du begynner å falle, og dermed redde seg før man går i bakken så og si hver gang man faller.

Lenke til kommentar

Har du lest? Man kan fint klare å redde seg før man går i bakken. Men når man først går i bakken er det fint lite man kan gjøre med det.

Tull! Faller en ofte og "lærer" av det, eller trener på fallteknikker, reagerer en uten å tenke. Det er underbevistheten som styrer dette, på samme måte som den styrer det meste vi gjør daglig. Eks. de fleste rutinerte sjåfører, tenker ikke på hvordan han/hun skal utføre et girskift, når en kjører bil. Så har en trent, eller har lært av sine fall, reagerer en før, en treffer bakken.

Lenke til kommentar

-Deluze

Da kan jeg svare deg like enkelt. Etter å ha trent på å falle faller man ikke som man falt før man trente på å falle.

Det blir ord mot ord. Du må ha rett for alle mennesker til alle tider. Jeg trenger ett unntak fra din regel.

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...