Gå til innhold

Kjøpe 775-hovedkort eller kjøpe noe nytt?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Q9650 som dekker alle mine behov helt fint når den er overklokket til 3.6 GHz.

Hovedkortet mitt døde nettopp, og jeg står ovenfor et vanskelig valg; skal jeg kjøpe et nytt/brukt 775-kort, eller skal jeg kjøpe noe nytt fra AMD/Intel? Økonomisk sett ville det vært fint med et supert 775-kort, både fordi prosessorkjølingen er så god at jeg kan klokke Q9650 veldig høyt(som gjør at den holder lenge), samt at jeg ikke får en spesielt merkbar økning i ytelse ved å kjøpe f.eks 2500k og et hovedkort som tilsammen lander på ~2500 kroner.

Er det noen som har oversikt over hvilke brikkesett på 775 som klokker bra? Har G45 i mitt P5Q-EM, og det møtte en FSB-vegg på 420(som er et kjent problem med kortet). Jeg kunne gjerne tenke meg å komme opp på et sted mellom 530 og 600 i FSB, for å få 4.5-5.1 GHz ut av prosessoren.

Hvis ikke, hvilket hovedkort-/prosessor-oppsett gir mest ytelse for pengene? Har sett på 3870K fra AMD, som ligger på ~900, samt et hovedkort til ca. 500. Da ender vi på 1400, noe som er OK for meg, gitt at det gir en ytelsesøkning ift. Q9650.

Noen tips/tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først kjøpe LGA 775 burde du handle brukt i så fall er dårlig invistering generieltsett.

Ville ventet på A10 5800k FM2 i så fall.

Generieltsett er det vanskelig å klare over 4.8 Ghz selv på i5 2500k så det tror jeg ikke du vil klare med Q9550.

Vet du at hovedkortet er defekt? Eller kan det like gjerne være ram eller CPU om den er overklokket?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

It does indeed seem like I pooped my leg on this one. Maskinene fungerer som den skal når en USB-hub er koblet ut. Teorien min er at denne av en eller annen grunn identifiserer seg(eller ikke identifiserer seg) på en slik måte at BIOS ikke klarer å bestemme hva slags enhet det er, og dermed stopper.

Hvis maskinen klarer seg igjennom et par-tre timer med Prime95, så kaller jeg den friskmeldt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...