Gjest medlem-82119 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Tenkte det kunne være greit med en tråd der man diskuterer antivirus, brannmurer, spamfiltre, virus og malware og lignende og kan samle tips om hva man bør bruke. Jeg starter med en test (se side 10 i pdf filen): http://www.av-test.org/fileadmin/pdf/avtest_2012-02_android_anti-malware_report_english.pdf Av gratis antivirus ser avast ut til å gjøre en god jobb, mens både F-secure, Kaspersky og McAfee får gode resultater om man er villig til å betale litt. Jeg ser at ihvertfall Avast krever rootet telefon for at man skal kunne bruke brannmuren. Kjenner ikke detaljene men det virker som om det er veldig vanskelig å lage en brannmur til android uten at den rootes. Legegr også merke til at web beskyttelsen kun gjelder original android nettleser, dvs om man legegr inn f.eks firefox omfattes ikke den alltid av beskyttelsen. Savner også et spamfilter, og ville helle hatt det enn sms filteret. ************* Av spamfiltre så har jeg bl.a sett på spamdrain, men den beskytter kun en enkelt epostadresse. Folk har vanligvis flere. http://spamdrain.net/en/home Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Har satt opp mobilen med både en gmail, live og privatadresse, og får spam. Bruker medfølgende epostadresse. Søker tips om å bli spamfri. Ser endel sender live og andre adresser gjennom gmail? Ett av problemene er at man ikke har mulighet til å merke spam man får som spam, noe jeg synes er rart fordi det må da være et behov alle har??? ISP merker spam med spam men da må epostprogrammet kunne sortere ut epostene som er merket slik og det kan ikke epostprogrammet i android. Hvis det er en løsning å la epostene gå via gmail, så lurer jeg på om noen har en oppskrift på det?? Lenke til kommentar
jsw Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Dette bør bli en nyttig tråd! Her er det mye uvitenhet ute å går - jeg er én av dem. Dvs - jeg vet det kan være "farlig" der ute, har installert Norton Mobile Security (gratis) men føler vel ikke at den gjør så mye. Vil jeg skal oppgradere. Leste derfor testen med særlig sjekk av avast. Men ser også, som du skriver, at det står noe om rooting der. Det har jeg litt angst for - men er det berettiget i denne sammenhengen? Kan det få konsekvenser for andre apper? For - hva betyr det egentlig når avast skriver "best root integration we've seen to date"?? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Slik det stod forklart så måtte telefonen rootes for å gi brannmuren tilgang til nødvendigheter. Det vil si at med urootet telefon vil man ikke få brukt brannmuren. Om det stemmer, bør jo det gjelde ALLE sikkerhetspakker, siden alle bør jo ha behov for det samme. Lenke til kommentar
jsw Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Enig i deg med din antagelse - og det ser litt slik ut også på noen av de appene jeg sjekket. Ellers har jeg lest litt rundt om det å roote - hva det egentlig er og innebærer. Sakset litt fra DinSide: Å roote en Android-telefon høres særdeles nerdete ut, men innebærer ikke mer enn at du skaffer deg administratorrettigheter på telefonen din. Det gir deg mulighet til å tukle med innstillinger du ellers ikke får lov til å røre (f.eks. avinstallere produsentens egne apps), bruke apps som utnytter disse mulighetene eller installere en helt annen Android-versjon. Hele artikkelen er her: http://www.dinside.no/872034/roote-android-telefonen Ellers - sjekk denne appen - det står at den rooter telefonen men ellers ikke trenger noen tillatelser. Om det stemmer, da blir jeg litt svett når jeg ser hva andre skal ha av tilganger. Men iom rooting får de kanskje alt på én gang? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.googlecode.droidwall.free&hl=en_GB Og - ikke for å være hysterisk - leste et sted at hva appene på telefonen EGENTLIG gjør/kan gjøre, det har vi uansett hva det står ikke helt kontroll på.. Til sist - om jeg velger en app med rooting - hvordan får jeg evt satt den tilbake til standard? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Denne appen er også gratis, aner ikke hvor effektiv den er. At den finner eicar testfila er vel knapt noen sensasjon, for alt jeg vet så kan den søke spesifikt etter det navnet uten at det sier noe om hvor god den er til å finne andre ting. http://www.mobilen.no/artikler/denne-appen-luker-ut-android-sopla/111381 Kan lite om rooting, men såvidt jeg vet så er det vel bare snakk om å legge inn en uorginal firmware som er modifisert til å gi utvidede muligheter. Isåfall er det vel "bare" å legge tilbake original firmware. Generelt så virker det som om de har skrevet en generell tekst man skal godta, og så bytter de bare navnet. Er ikke noen positiv lesing, går ofte ut på at de kan bruke og videreselge navn, nr, mailadresser, kontakte alle i kontaktlisten med hva som helst, spamme og sendte smser, lastre ned tilleggssoftware osv. De lille jeg har lest i slike går stort sett på at man overgir telefonen totalt til utviklerne og godtar at de kan gjøre hva som helst med alt som er lagret, all info som er oppgitt, og alle kontaktene den finner. Har mistane om at de skriver slik de gjør for å unngå at noen klager på at de har gjort noe de ikke har lov til. Ved å godta at de kan gjøre hva som helst, kan man ikke saksøke dem for å misbruke info. Lenke til kommentar
jsw Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Gratis, ja. med det aller meste av tilganger! Sprøtt, rett og slett. Lurer på hvor alt dette skal ende. Én dag smeller det, konkurransen hardner og tilgangene som ikke har blitt brukt, blir brukt. Da blir det vel om å gjøre å avinstallere i kjapt tempo. Tror en får hold seg til de internasjonalt kjente, som f.eks. Norton og avast, som også jobber med PC. De har for mye å tape på å rote med (misbruke) tilganger. Ellers: Ikke særlig stor pågang med innlegg på denne tråden, nei. Det sier kanskje litt om hva vi har i vente av problemer?? For å si det helt enkelt: De færreste gidder å bryr seg... Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 klippeklipp Kan lite om rooting, men såvidt jeg vet så er det vel bare snakk om å legge inn en uorginal firmware som er modifisert til å gi utvidede muligheter. Isåfall er det vel "bare" å legge tilbake original firmware. klippeklipp Å roote betyr at man kan legge inn modifisert rom/firmware, men man kan fint bruke rootet telefon med original rom som kom med telefonen. Som tidligere beskrevet i tråden, så blir man superbruker/administrator på telefonen. De fleste telefoner kan og unrootes, og det finnes mye guider på dette rundt rooting på nettet. Bruk Google og søk etter root <din telefon>, og du får mest sannsynlig opp guider fra xda-developers. Har selv rootet de siste telefonene mine, men det er for å legge inn modifisert rom og generelt "leke" meg med telefonen. Når det gjelder sikkerhetsprogram, så er jeg mer i ukjent terreng. Har pr i dag ingen slike på min telefon, men innser vel at det kommer før eller senere. Så langt har jeg prøvd å bruke sunn fornuft, og det ser ut til at jeg har klart å styre unna problemer så langt. Bruker Avast på pc, så det er nok stedet jeg evt vil begynne. Hvordan påvirker forøvrig disse programmene batteriet? Regner med at de må ligge og surre i bakgrunnen og trekke ressurser? Lenke til kommentar
jsw Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Da har jeg installert avast på min Motorola Defy+. Den søkte og fant ingenting, men det betyr kanskje bare at Norton, som jeg hadde før dette og avinstallerte, har gjort jobben sin :-) Ellers bruker jeg nettet lite på mobilen, og da bare til Aftenposten, NRK, yr.no og slike ting. Ganske harmløst, altså (skal være..). Hva gjelder strømbruk, går jo denne appen hele tiden. Men det er det tydeligvis mange som gjør når jeg sjekker running apps. Jeg har bare hatt den på telefonen i 3 dager, men kan ikke si jeg har merket større strømforbruk. Det som ihvertfall ergrer meg litt, er at de har lagt et permanent ikon oppe til venstre i "menylinja" for signal, batteri etc. Der er det ikke spesielt mye plass om du bruker ulike apps og funksjoner. Skulle gjerne ha vært dette foruten. Jeg har ikke aktivert firewall da dette krever rooting. Særlig skeptisk blir jeg til dette når jeg leser at hver telefon/type har sin rutine for rooting og de her tydeligvis "uten problemer" rooter enhver type telefon som måtte finne på å laste ned avast-appen. Som f.eks. meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Er dette et spesielt behov på Android-telefoner? Finner svært sjelden slike artikler om Apple AppStore eller MS Marketplace: http://www.idg.no/pc...250392.ece?nl=1 Endret 3. august 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
jsw Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Vel, altså.. Applestore har pt bedre kontrollrutiner enn Android Market (Play). Slik var det også før på PC: Windows hadde (har) flere problemer enn Mac. Men begge platformene, både på PC og telefon, er nå så store i volum at kjeltringene går alle veier. Så om du har en iPhone, får du nok også snart stiftet bekjentskap med de samme folka som foreløpig har brukt mest tid og ressurser på Android-plattformen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Tror også problemet ligger i at telefoner normalt kommer helt uten noen form for sikkerhet og at man under installasjonen godtar at programmet kan gjøre hva som helst med mobilen. Koble dette mot dårlig kontroll av appene til android, at mange apper lastes ned fra hvor som helst på nettet og med sa mange brukere så er det store muligheter for svindler. Bruk av nettbanker osv øker riskikoen. Såvidt jeg vet så kan man fortsatt opprette sms betalingstjenester hvor brukerne kan sende en sms og f.eks betale en 200 lapp. Dete brukes bl.a av innsamingsaksjoner. Om en svindler oppretter et slik tjeneste og lar alle som sender en sms med riktig kodeord bli belastet med en 200 lapp så kan man lage en app som uten at man vet det sender en slik sms f.eks en gang i døgnet. Oppdager man det ikke før man får regningen har man vel blitt belastet 20-30 ganger, og får en megaregning. Legg til dette på masse brukere....=rik mann! Med synkroniseringer mot pcen så er det vel også mulig å få trojanere og virus beregnet på pcer som kun angriper pcen idet man synkroniserer elelr oppdaterer. Så forøvrig også at det gis ut falske antivirus program. Svindlere har bl.a begynt å kalle seg norton og kopiere logoe osv for å lure folk til å laste ned feil program. Det at man reddes endel er vel at man stort sett må bekrefte installasjoner og at angrep kun ved å besøke en nettside er lite aktuelt. Android er vel også mer populært blandt malwareprodusentene og det er derfor mer populært å angripe f.eks microsoft og apple. Det store spørsmålet er jo for alle om disse sikkerhetsappene beskytter godt nok, hva de beskytter mot (surfeinnhold, nedlastinger, innhold man allerede har, trojanere, virus, spyware osv) og om android og andre vil utvikle sikkerhetsprogramvare slik microsoft gjør med MSE. Burde ikke android snart få en security greie som var en del av oset utviklet av de som hadde laget oset og derfor kunne gi både tilgang (til brannmuren) og beskyttelse? Bare ikke kall det for android security system (Ass....) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå