Gå til innhold

Oppgradere fra 400D, til hva?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt et EOS 400D noen år nå, og føler det er på tide med en oppgradering. Tenker vel da å kutte bort et siffer eller to, og dermed er det vel 60D, 7D og 5D mk2 som er reelle alternativer. Fortrinnsvis er det vel de to siste som frister, men det er vanskelig å bestemme seg. Bruksområdet er ganske bredt. God autofokus er selvsagt et pluss, men det er absolutt støynivå ved høy ISO også.

Jeg har følgende objektiver:

- Canon EF 17-40 f/4L USM

- Canon EF 50mm f/1.4 USM

- Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

- Canon EF 70-200mm f/4L USM

Jeg har altså kun EF-optikk å ta hensyn til. Har holdt meg til det for å ha mulighet til å kjøpe FF, men jeg ser jo at 7D burde være et godt alternativ for meg. Men jeg er vel litt redd for at det er et dumt tidspunkt å handle 7D, siden det vel brått kan komme et mk2. Noen tips? Jeg er klar over at det finnes en bunke tråder om 5d mk2 vs. 7D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7D er et godt valg. 60D er et nesten like godt valg hvis du trenger utfoldbar skjerm (for video eller makro).

5DII hvis du tar mye landskap og portretter.

Det kommer ikke plutselig en 7D Mk2 nå snart. Da hadde ikke Canon kommet med ny firmware til 7D med nye funksjoner nå i August. De ville spart det for en ny modell.

Lenke til kommentar

Høres ut som om 7D er det rette valget her ja. 5D MK II har nok bedre ISO egenskaper, men mye treigere autofokus.

Men 5D MK II er på langt nær "uegnet" til actionbilder. Har tatt en del actionbilder med MK II og det fungerer utmerket. Men hvis det er actionbilder du i hovedsak kommer til å ta, så er nok 7D mer riktig.

Skal du ha i pose og sekk, så blir det vel evt. 5D MK III, men det koster jo en del mer.

Lenke til kommentar

Går mye rykter om at det kommer en ny entry level fullframe i september (photokina), som kommer til å koste 2000 USD. 5D Mark 3 koster 3500 USD.

Specmessig blir det veldig likt mark 3, men får dårligere byggekvalitet (plast istedenfor magnesium), og samme AF modul som 7D har. 3.9 fps, samme som 5d mark 2.

http://www.canonrumo...full-frame-eos/

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...