Gå til innhold

Nikkor 85mm f/1.8 G vs Sigma 85mm f/1.4 EX DG

Anbefalte innlegg

Skal ha en 85mm til min D7000.

Valget står mellom Nikkor sin f/1.8 G og Sigma sin f/1.4 EX DG.

(Nikkor's f/1.4 G blir for dyr!)

Prismessig koster Nikkor ca. 4000 og Sigma ca. 6500 kroner.

Har lest tester og brukererfaringer, og basert på det tror jeg selv at Nikkor sin er det beste valget (kanskje spesielt basert på testene hos photozone.de...).

Men jeg har ikke fysisk prøvd eller klådd på noen av de selv... er det noen som har prøvd begge, og som har lyst til å anbefale en av de?

Til portrettbruk, hvilken er best - og er det stor forskjell på en f/1.8 og en f/1.4 til samme bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd Nikon-varianten(e). Har Sigmaen, kjøpte den fordi alle tester sa at den hadde rask autofokus, mye raskere enn konkurrentene (inkludert både AF og AF-S-versjonene av Nikons 1.8 og 1.4, og Canons 1.8 og 1.2), og jeg ville finne ut om den kunne være rask nok til sports- og actionfoto, som er mitt hovedfelt, ettersom denne brennvidde/blenderkombinasjonen kunne være spennende til dette bruksområdet.

Konklusjonen er at den er rask, og det kommer stadig en del blinkskudd ut av den, men ikke helt rask nok, og treffprosenten er litt for lav til at jeg er komfortabel med å bruke den på viktige idrettsarrangementer, sammenlignet med 70-200'en (også Sigma) som leverer varene prikkfritt hver gang. Bildekvaliteten er for det meste upåklagelig, med unntak av at den har en del dybde-CA (grønn/lilla CA langs kontraststerke kantlinjer ute av fokus - se eksempel lengre nede).

Ettersom jeg ikke driver spesielt mye med portrettfoto, i hvertfall ikke mer enn at 70-200'en stort sett gjør jobben bra nok, er jeg litt usikker på om jeg skal beholde den eller slenge den ut på bruktmarkedet til en fornuftig pris. Uansett, her er noe av det jeg har skutt med den (trykk på bildene for stor størrelse):

ND34489-599x599.jpg

ND34536-599x599.jpg

ND34532-599x599.jpg

ND34572-599x599.jpg

ND33847-599x599.jpg

ND33756-599x599.jpg

Eksempel på dybde-CA. Dette er etter bruk av defringe-verktøyet i Lightroom. Legg merke til at bokstavene lengst til venstre (bak fokusplanet) har ett svakt grønnskjær langs kantene, mens bokstavene til høyre (foran fokusplanet) har tilsvarende lillaskjær.

ND33637-599x599.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...