Gå til innhold

Omgå HDCP for prosjektor

Anbefalte innlegg

Hei

Mottok i går den nye dekoderen fra Canal Digital som borettslaget her har bestemt vi alle skal ha. Vel og bra, men nå viser det seg at min prosjektor ikke takler HDCP.

Så til spørsmålet: På dekoderen er det utgang for YPbPr. Tilsvarende er det YPbPr-inngang på prosjektoren. Vil jeg kunne få brukt prosjektoren opp mot dekoderen ved å bruke disse (altså omgå den idiotiske HDCP-greia), eller må jeg bare sette den relativt nye prosjektoren på loftet og si forvel til flere tusen kroner?

Skal legge til at jeg spurte kundesupport om dette, og måten de svarte på (kort og bastant) tydet på at dette var noe som de ikke ville ut med...

Endret av kjelle392
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hComponentVideoJack.jpg

Disse kontaktene du snakker om?

Min Altibox-dekoder og Samsung-TV har sånne kontakter, i tillegg til HDMI.

HDMI skal visstnok gi bedre bilde, så jeg kjøpte en HDMI-kabel.

Før jeg rakk å kjøpe HDMI-kabelen, koblet jeg dem sammen med de kontaktene som er vist på bildet.

Det fungerte ypperlig.

Men jeg valgte HDMI fordi det ble så mye kabelrot med 3 for bilde og 2 for stereolyd.

Krypteringa er idiotisk. Men det kan omgås ved å bruke de "gammeldagse" analoge kontaktene, sålenge Canal Digital ikke har deaktivert dem i firmware.

Prøv. :)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Stemmer - det er akkurat de samme utgangene :)

Tenkte det var lurt å spørre før jeg investerte, fordi det blir jo noen meter med kabel...

Hjertelig takk :)

Jeg kjenner for øvrig at jeg har endel sterke meninger om HDCP nå ja etter å ha erfart det i praksis... om jeg vil "framkalle" signalene på en TV eller en prosjektor burde jo ha nada betydning...

Lenke til kommentar

Krypteringen tror jeg er laget for at du ikke skal koble Blu-Ray-spiller eller TV-dekoder til opptaksutstyr, og lage piratkopier.

Men, som de fleste sperrer, har den som konsekvens at den gjør det vanskelig for lovlige gjøremål også.

Jeg hadde en dataskjerm med DVI, og en overgang fra HDMI til DVI.

Jeg kunne ikke koble dekoderen til skjermen. Fikk bare svart skjerm. Og denne skjermen er gammel, og hadde ikke flere innganger.

Krypteringen er meget irriterende når ikke alt utstyret ditt støtter den.

Jeg vet ikke om det er kvalitetsforskjeller på den kabelen du skal bruke eller om det er problematisk at den skal være så lang.

Kanskje noen andre kan svare på det?

Lenke til kommentar

Kom over en kjempebillig LED-prosjektor på nettet i romjula og kjøpte den rett etterpå. Den skal støtte opp til 1080p står det, og den har fungert helt greit fram til nå til mitt bruk. Jeg kan sikkert finne ut eksakt hva den heter om det er ønskelig.

Gjorde et forsøk i sted med å plugge den rett inn i utgangen på dekoderen. Da kom meldingen "HDCP ?" i displayet på dekoderen øyeblikkelig, slik at det er nok prosjektoren den ikke tåler, og ikke resten av duppedingsene imellom.

Lenke til kommentar

Kom over en kjempebillig LED-prosjektor på nettet i romjula og kjøpte den rett etterpå. Den skal støtte opp til 1080p står det, og den har fungert helt greit fram til nå til mitt bruk. Jeg kan sikkert finne ut eksakt hva den heter om det er ønskelig.

Gjorde et forsøk i sted med å plugge den rett inn i utgangen på dekoderen. Da kom meldingen "HDCP ?" i displayet på dekoderen øyeblikkelig, slik at det er nok prosjektoren den ikke tåler, og ikke resten av duppedingsene imellom.

Hva er navnet på projektoren din?

-frank

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ekspert, men jeg har ikke sett HDMI som ikke støtter kryptering før... Trodde ikke det fantes, men jeg kan jo ta feil.

Då får prøve med de tre fargede kontaktene da. Jeg kan desverre ikke gi råd om kvalitet og pris på sånne kabler, eller om det er noen lengdebrensning før bildet blir dårlig.

Bare for moro skyld kunne du jo prøve om det funker å slå av DHCP-krypteringen på dekoderen din.

Det gikk an på min Sagem Riks-TV-boks. Ulempen med å slå av DHCP er at jeg mistet alle kanalene utenom NRK.

Funker din dekoder som min, kan du i det minste få sett på NRK uten DHCP.

Men jeg tipper at din dekoder ikke kan det. Riks-TV er jo "offentlig", og derfor litt "snillere" enn andre aktører.

Lenke til kommentar

Då får prøve med de tre fargede kontaktene da. Jeg kan desverre ikke gi råd om kvalitet og pris på sånne kabler, eller om det er noen lengdebrensning før bildet blir dårlig.

Problemet med slike kabler er at de er lettmptakelige for EM-støy så beste er å unngå dem.

-frank

Lenke til kommentar

Hva er navnet på projektoren din?

Den heter NCO-LED33.

Her er den: http://www.ebay.com/...r-/280654567933

Synd å si det men det kan være at siden det er "kina-skrot" så er det ikke støtte for ting som er naturlig i alle FCC og CE -godkjente produkter.

Jeg anntar at grunnen til at DHCP ikke er støttet er fordi det ikke er en legitim produsent.

men prøv komponent-video-kabel da det ikke skal være DHCP-kryptering på det, (med mindre ting har forandret seg veldig de siste par årene).

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...