ebso86 Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Får feil under boot av xp og blir bedt om å reparere xp. har boot-disketter og booter og trykker på "r" , skriver "help" og så lurer jeg på hvilken kommando som faktisk reparerer filene jeg trenger for å boote som normalt? Bruker boot-disketter fordi min kopi av xp pro er en ikke-bootbar cd. Mvh. Erik Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 skriv help så får du frem mye, så kan du ja ta fixboot, fixmbr eller hva det heter, samt en runde med chkdsk bør gjøre jobben :-) Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Hva gjør disse komandoene egentlig? jeg har prøvd"/?"... men lurer på om du kan forklare mer spesifikt hva den gjør... spesielt "FIXMBR". Mvh. Erik Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du kan også hoppe over den første rep. meldingen og kjøre reparasjon litt senere, du får spm om det. Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hva gjør disse komandoene egentlig? jeg har prøvd"/?"... men lurer på om du kan forklare mer spesifikt hva den gjør... spesielt "FIXMBR". Mvh. Erik lager en ny master boot record i tilfelle den gamle er korrupt. Du bør og vurdere chkdsk i tilfelle det er diskfeil som gjør at boot-filene er korrupte. Skrev fixboot til jeg ble blå i trynet uten at det hjalp. Maskinen var som ny etter en liten chkdsk Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 problemet er at .../system32/config/ er blit slettet. Jeg kjørte bootcgf /scan, chkdsk og fixboot første gangen d skjedde, då kunne jeg bruke windows i 2 dager så skjedde det samme igjen! Men når jeg sjekker .../system32/config/ på min datamaskin er det 12 filer og en undermappe der.... Hva skjer? Hva skjer hvis jeg flytter hele denne inn i min nye .../system32/config/ (innstalerte hele xp på nytt på en annen disk)? Lenke til kommentar
kaffetrakter Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hadde samme tilbakevendende problem. En sirkel. (Årsaken kan være hardware konflikt med xp. ) Løsning: Flash siste bios, hent site via driver (anter at du har et kort som har dette brikkesettet) og ikke minst bruk siste driver til skjermkort. Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 jeg tror jeg har kommet med litt feile opplysninger... der er filen c:/windows2/system32/config/system(ingen filending) Som liksom mangler men filen ligger i mappen! Prøver å se om det er kommet ny bios og går tilbake til "via 4in1 4.48" (innstalerte 4.49 ikke så lenge før det klikket) Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Du kan jo prøve og kjøre Emergency Repair fra innstallasjonen av XP. Velg R istendenfor Recovery Console. Kjør Fast Repair. Etter dette må du legge til alle service packs og oppdateringer til win på nytt. Merk at dette fungere best hvis du allerede har laget en ERD diskett i Backup programmet til XP (hvor mange bortsett fra meg gjør dette??). Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Jeg flyttet filen "system" fra repair mappen til "..system32/config/ så kunne jeg boote xp men jeg måtte legge inn masse drivere på nytt... nå er alt som før og jeg har nå litt mer kunnskap om hva jeg skal gjøre neste gang! Takk for alle svar! Mvh. Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå