Nevers0ft Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg sliter litt med å finne ut hva som er den beste veien å gå med tanke på min situasjon. Gikk realfag på VGS, med fysikk og R1 matte som valgfag. Klarte meg gjennom fysikken, men matten gikk ikke så bra pga var veldig "umotivert" for øyeblikket, og vi hadde en forferdelig lærer. Jeg endte opp med 3.3 i snitt (kunne klart MYE bedre.. men føler jeg ga litt F akkurat det siste året) Med alderspoeng, realfags poeng og førstegangstjenesten så har jeg vell 40ish studiepoeng Klarte også å stryke på sosialkunnskap eksamen (Går det an å komme inn på forkurs da, eller må jeg ta det opp igjen? Fordi hvis jeg tar R2 matte, så kan jeg vell erstatte sosialkunnskap stryken med karakteren jeg for i R2?) Anyway. Jeg har lyst til å gå ingeniørstudie på UiS, men mangler da matte. Jeg var for sen med å søke forkurs ingeniør, men fant ut av jeg kunne også ta opp matte på Sonans. Men prisen der er sinnsyk høy. R1+R2 koster 22.000 kr. Jeg må da betale det + måneds leia på leiligheten som ligger på 5000 i mnden. Blir et hardt år økonomisk. Vurderer derfor å muligens jobbe 1 år, til jeg kan begynne på forkurs. Men da mister jeg liksom ett år :/ det positive er at jeg da sparer penger, og havner i egen kvote når jeg er ferdig. Det jeg egentlig lurer på er hvor forskjellig matten er fra Sonans og forkurs ingeniør? Jeg får vell mye mer hjelp på Sonans hvis jeg sliter? Siden forkurs er mer forelesninger og mye selvundervisning? Har null idè om hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Jeg gikk selv Forkurs med gode resultater (spesielt i matte ) og jeg hadde null matte på VGS. Etter VGS jobba jeg i 4 år, og hadde naturligvis null matte der også. Matten du har på Forkurs er en blanding av de fleste VGS-kursene, og veldig godt tilrettelagt. Jeg som ikke hadde noen mattebakgrunn klarte å henge med, og vel så det. Spar pengene, gå forkurs! Trenger du mer info, send meg en PM. Endret 27. juli 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 En bekjent av meg rotet seg vekk på VGS og endte opp med flere stryk. Så gjennomførte han forkurs ved UiS og alt sammen ble rettet opp, og resultatene ble ganske utmerket. Noen fag er jo typiske "modningsfag", for eksempel "matte". Ved eventuelt et jobbeår, så vil jeg allerede da begynne å forberede forkursstoffet, slik at starten blir best mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå