Skogen321 Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Hei jeg har ett problem med Skjermen/grafikkortet mitt, vet ikke helt hva det er. Har nylig kjøpt både nytt skjermkort og skjerm. Sapphire HD 7950 og Skjermen er Samsung syncmaster S24B350. Problemet er att jeg ikke får skjermen i Full Screen, på 1920 x 1080 oppløsning, jeg må helt ned på 1680 x 1050 for att skjermbildet skal dekke hele skjermen, som er uaktuelt. Har lagt med bildet, slik at dere ser selv. Har prøvd å koble skjermen til bruttern sin maskin, å der fugerte alt som det skulle, så det har ikke noe med skjermen å gjøre, tror jeg. Har uinstallert, oppdatert og installert nye drivere og alt jeg kan der, både fra internett og cd-en som følgte med grafikkkortet Bruker windows 7 og har koblet til med HMDI. Setter STOR pris på alle svar, takker på forhånd! Endret 27. juli 2012 av Skogen321 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Høyreklikk på skrivebordet -> Catalyst Control Center -> My Digital Flat-Panels -> Scaling Options og juster til den strekker seg over hele 1 Lenke til kommentar
Skogen321 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Høyreklikk på skrivebordet -> Catalyst Control Center -> My Digital Flat-Panels -> Scaling Options og juster til den strekker seg over hele CCC har aldri fungert på maskina mi, verken med dette grafikkortet, eller det forrgie! Har unistallert og installert, oppdatert en milliontusen ganger!!!!!!!!!!! Bah... takk for svar, setter pris på det! noen andre forslag? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Hva mener du at det ikke fungerer? Kan du utdype det litt? Uansett, hvis du ikke får brukt CCC, eller stille det inn på skjermen vet jeg ikke om noen annen måte. Lenke til kommentar
Skogen321 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Hva mener du at det ikke fungerer? Kan du utdype det litt? Uansett, hvis du ikke får brukt CCC, eller stille det inn på skjermen vet jeg ikke om noen annen måte. Jeg klikker meg inn på CCC, og hører at maskinen jobber litt, men så skjer det ingenting.. programmet opner seg altså ikke :/ Lenke til kommentar
greenman Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Prøvd å kjøre det som administrator? Lenke til kommentar
Skogen321 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Prøvd å kjøre det som administrator? går ikke :'( Lenke til kommentar
Skogen321 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Har du .NET installert? Hva er det? O:) Lenke til kommentar
greenman Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Gå til www.ninite.com. Under "runtimes" krysser du av .net og trykk get installer og installer Hvis du lurer på hva det er, kan du lese om det her Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Hvis du ikke får startet CCC så er det få alternativer utenom å endre fra HDMI til DVI. Grunenn til at HDMI gir den svarte rammen er at på de fleste TVer skjuler rammen en del av skjermen. Ved å "krympe" bildet så merker du mindre til dette problemet. Siden både HDMI og DVI er digtalt så vil det gi likt bilde (Mulig skjermen har noen innstillinger forskjellig på farge/lysstyrke/etc, men dette kan endres lett). Eneste fordelen HDMI har er at den også sender lyd. Endring av kabel er definitivt det letteste. Siste utvei hvis du må bruke hdmi er å endre registeret til å fullstendig overse overscan. NB!! Dette vil vise hvordan du endrer registeret. Hvis du gjør noe feil kan du få problemer med maskinen. Open regedit and go to:HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Control\\Vide o\\ In there, there'll be some keys looking like this: {ECA904C2-25E6-4680-9B2C-44EBC0EC9190} (with different numbers and letters ;o) Highlight the "Video" key at the top of the tree, and do a search for "1920x1080" (or whatever resolution you want to change). You'll find some keys in subfolders named 0000, 0001, etc. The keys will begin with DALR6 DFPXXXXxYYYYx0xFF XXXX= Horizontal resolution YYYY= Vertical resolution FF= Display frequency Before you continue, take a backup of the original keys by right-clicking the {xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx}-type key, and select "Export" Click on the key matching the screen resolution and frequency you want to remove the borders of. A lot of the key will consist of "00", but there'll be a few non-00 entries. Change all of these to 00. Finally, I had two subfolders, 0000 and 0001, containing mirrors of the same keys. When I changed a key in one subfolder, it also changed in the other. This fixed the problem for me, no need to install CCC. Effects will take place next time you change the screen resolution to a resolution you changed. Note that doing this is at your own risk! Actually, just changing the first non-00 entry in a key will remove the issue, but when mirroring my desktop @ 1920x1080x60, it'd reinstate the borders. Changing all the non-00 values to 00 fixed this. I have no idea what the entries do exactly, all I know is that it worked. Endret 28. juli 2012 av Bjoolz 1 Lenke til kommentar
Skogen321 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Hvis du ikke får startet CCC så er det få alternativer utenom å endre fra HDMI til DVI. Grunenn til at HDMI gir den svarte rammen er at på de fleste TVer skjuler rammen en del av skjermen. Ved å "krympe" bildet så merker du mindre til dette problemet. Siden både HDMI og DVI er digtalt så vil det gi likt bilde (Mulig skjermen har noen innstillinger forskjellig på farge/lysstyrke/etc, men dette kan endres lett). Eneste fordelen HDMI har er at den også sender lyd. Endring av kabel er definitivt det letteste. Siste utvei hvis du må bruke hdmi er å endre registeret til å fullstendig overse overscan. NB!! Dette vil vise hvordan du endrer registeret. Hvis du gjør noe feil kan du få problemer med maskinen. Open regedit and go to:HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Control\\Vide o\\ In there, there'll be some keys looking like this: {ECA904C2-25E6-4680-9B2C-44EBC0EC9190} (with different numbers and letters ;o) Highlight the "Video" key at the top of the tree, and do a search for "1920x1080" (or whatever resolution you want to change). You'll find some keys in subfolders named 0000, 0001, etc. The keys will begin with DALR6 DFPXXXXxYYYYx0xFF XXXX= Horizontal resolution YYYY= Vertical resolution FF= Display frequency Before you continue, take a backup of the original keys by right-clicking the {xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx}-type key, and select "Export" Click on the key matching the screen resolution and frequency you want to remove the borders of. A lot of the key will consist of "00", but there'll be a few non-00 entries. Change all of these to 00. Finally, I had two subfolders, 0000 and 0001, containing mirrors of the same keys. When I changed a key in one subfolder, it also changed in the other. This fixed the problem for me, no need to install CCC. Effects will take place next time you change the screen resolution to a resolution you changed. Note that doing this is at your own risk! Actually, just changing the first non-00 entry in a key will remove the issue, but when mirroring my desktop @ 1920x1080x60, it'd reinstate the borders. Changing all the non-00 values to 00 fixed this. I have no idea what the entries do exactly, all I know is that it worked. Tusen takk, porblemet er at skjermen ikke har DVI!!! den har bare, VGA og HDMI, har derimot 2 adaptere en fra hdmi til DVI og en fra VGA- til HDMI. Får jeg like bra bilde med en adapter? Har forresten såtte akkurat 2 timer og prøvt denne kode-greia her uten lykke! Takk, for hjelp, skal kjøpe en DVI imorgen å ser om det fungerer! takk for svar Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Du må foresten restarte pcen for at registerendringer skal virke. Vga er et analogt signal så sålenge kabelen er av ok til bra kvalitet så skal du ikke se mye forskjell. Forskjellen på analogt og digitalt signal ser du best hvis du tar inn TV signaler som er svake. Dårlig signal når du har digitale signaler vil resultere i firkantede bokser som ikke passer inn i bildet. Et godt eksempel på dårlig analogt signal er at det "snør" på skjermen. Når du snakker 1 meter med kabel fra kilden til mottakeren skal det mye til for at noe av dette skal skje. Du må nesten ha en defekt kabel for at du skal se forskjell. Rett meg gjerne her hvis noen har noe mer greie på det, men er ganske sikker på at det er den eneste forskjellen du evt vil merke. Endret 29. juli 2012 av Bjoolz Lenke til kommentar
hinough Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Skal ikke blande meg så altfor mye inn her, men kan si så mye som at jeg vil peke på det Bjoolz skrev om at det er svært viktig å gjøre alt rett i regedit, siden en feil kan gjøre stor skade. Med tanke på dette ville jeg nok heller anbefalt deg å prøve å få CCC til å fungere igjen uten å endre registeret for mye... Har du prøvd å installere .net framework? Får tak i det her: http://www.microsoft.com/nb-no/download/details.aspx?id=17851 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå