Gå til innhold

Ny sykkel til transport og trening

eesp

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe ny sykkel som skal brukes til både transport til og fra skole, byen, treningssenter etc. i tillegg til at jeg skal bruke den en del til trening.

Har tenkt på en hybridsykkel med tynne landeveishjul og "hybridpedaler"; pedaler som man kan bruke både med og uten sykkelsko. Skulle gjerne ha hatt en ren landeveissykkel, men kan se for meg at det blir litt upraktisk når jeg skal til skolen osv.

Er det noe å satse på, eller har noen bedre forslag? Har sett litt rundt på nettsider etter sykler, men er vanskelig å kommer frem til noe. Har ikke tenkt å kjøpe før til skolestart, og håper det kanskje er noen gode tilbud å opprdrive da.

Budsjettet er på ca 8 000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å vurdere en CX sykkel? Uansett hvilken sykkel du vil ha anbefaler jeg deg å sette på et rack bak. Det er mye lettere å frakte ting i sykkelvesker enn på ryggsekk. Spesielt på en sykkel med litt mer 'foroverlent' geometri som det høres ut som om du er ute etter.

Tubus fly er smalt og elegant:

tubus%20fly%20med.jpg?w=350&h=350&a=7

Spec på sykkel jeg ville ha sett etter er: 700c hjul, ramme med plass til 35mm dekk (Typisk hybrid og CX), skivebremser (Fordi de er bedre) shimano 105/slx eller sram rival/x7 utstyrsnivå.

CX har bukkestyre og geometri for å bruke lengre stem, hybrid er mer oppreist (typisk) og har flatt styre. Nesten alle hybrider i denne prisklassen kommer med ubrukelige dempegafler. Noen hederlige unntak er diamant photon og cannondale bad boy.

CX sykkel har mer fremkommelighet i trafikken (P.g.a. smalere styre), men er også litt mer krevende (Mer fremoverlent betyr at du må passe litt mer på å se deg om mer da sittestillingen lett kan gi tunnellsyn). CX gir nok mer treningsglede. Hybriden er bedre om du likevel vil bruke ryggsekk, men dette kommer av typisk sittestilling, 'sportshybrider' er mer foroverlente og desto verre å kombinere med sekk.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

CX-sykkel så veldig interessant ut.

Vil helst unngå dempere på sykkelen da jeg føler det er tyngre å sykle med, og jeg rett og slett ikke trenger det.

Når det kommer til bruksområdet vil det være mest trening. Distansene jeg skal bruke den til transport er ikke store; toppen 5 km hver vei.

Har du noen konkrete eksempler på sykler som kan passe bra? Trenger ikke koste akkurat 8 000, men ikke mye mer.

Endret av eesp
Lenke til kommentar

Det er ikke svært mange CX som averteres så mye. Spinn har vipera CX4/5 som kan være i din prisklasse. CX5 er desidert min favoritt av de to p.g.a. skivebremser, men er også i utgangspunktet priset en hel del over ditt budsjett. CX4 er også over, men man må nesten kunne forhandle en del rabatt.

Jeg har også sett en del fra Merida og Everest.

Lenke til kommentar

Jeg ville også ha gått til 3'ern av de to. Den er kjipere utstyrt, men nye tiagra er egentlig helt OK. Cantibremser suger og skivebremser rocker, så det er det viktigste i mine øyne.

Det største aberet er gaffelen, men jeg antar at merida som mange andre ikke har fått tak i skivebremskompatibel karbongaffel enda. Sannsynligvis mer slikt på markedet neste år, så jeg ville ha gått for 3'ern nå, og satset på en oppgradering senere om gaffelen blir i overkant hard. (Men med CX dekk er sannsynligvis alugaffel et mindre problem enn hva det er på racere)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det stemmer at det skal være det på 2012-modellen, men de hadde solgt meg 2011-modellen som hadde 12-25 kassett, og da ble det betydelig tyngre. Har nå fått byttet inn i sykkelen i en 2011-modell av Cyclo Cross 5, mot ett lite mellomlegg og bytte til 12-28 kassett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...