phunkie Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Hei! Jeg er fortiden på utkikk etter en Golf 6. Jeg er litt usikker om jeg skal velge 1.4TSI eller 2.0TDI, DSG. Jeg lurer på hvordan støynivået på TDI'n på Golf 6, i forhold til TSI'n. Jeg vet at på Golf 5 var den horribel! Ellers har jeg hørt om regjeringes diesel straff, så det trenger jeg ikke tilbakemelding på Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med disse bilene! På forhånd, tusen takk! Dette blir forøvrig min første bil! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Vi kjøpte ny konebil, Audi A3 SB (2012) i vinter, og valget stod mellom 1.2 TFSI og 1.6 TDI, begge med 105 hk. Kona ville ha manuelt gear, og TFSI hadde 6-trinns, mens TDI hadde 5-trinns. Vi kjøpte TFSI, og er veldig fornøyd med valget. Motoren går svært stille, på tomgang kan man nesten ikke høre motorlyden i kupeen, også på kald motor, og man merker ikke at start/stoppsystemet stopper motoren før man ser at turtelleren viser 0. Turboen gjør at trekkraft er som for en liten diesel fra ca 1500 rpm, og den trekker som en bensinmotor skal opp til over 6000, og 6-trinns kasse gir behagelig lavt turtall også ved høy hastighet. Ved service etc har jeg fått lånebil av samme type, men med 1.6 TDI, og da merker man overraskende stor forskjell på støynivå og motorlyd, spesielt på tomgang. I tillegg er motorrommet på TFSI fritt for alle de støydempende deksler etc som en TDI har, når man åpner panseret ser man faktisk motoren. Skulle jeg kjøpt på nytt igjen i dag, hadde det blitt TFSI igjen, 1.2 eller 1.4, men med S-tronic (Audis navn på DSG). Forrige konebil var en MB B180CDI 2.0, og det var vår første og siste dieselbil. Ulempen er litt høyere forbruk, men ca 0,5 på langkjøring og 0,65 i snitt med mye småkjøring er akseptabelt, og ca 0,1 høyrere enn TDI ville gitt. Endret 28. juli 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Vi kjøpte ny konebil, Audi A3 SB (2012) i vinter, og valget stod mellom 1.2 TFSI og 1.6 TDI, begge med 105 hk. Kona ville ha manuelt gear, og TFSI hadde 6-trinns, mens TDI hadde 5-trinns. Vi kjøpte TFSI, og er veldig fornøyd med valget. Motoren går svært stille, på tomgang kan man nesten ikke høre motorlyden i kupeen, også på kald motor, og man merker ikke at start/stoppsystemet stopper motoren før man ser at turtelleren viser 0. Turboen gjør at trekkraft er som for en liten diesel fra ca 1500 rpm, og den trekker som en bensinmotor skal opp til over 6000, og 6-trinns kasse gir behagelig lavt turtall også ved høy hastighet. Ved service etc har jeg fått lånebil av samme type, men med 1.6 TDI, og da merker man overraskende stor forskjell på støynivå og motorlyd, spesielt på tomgang. I tillegg er motorrommet på TFSI fritt for alle de støydempende deksler etc som en TDI har, når man åpner panseret ser man faktisk motoren. Skulle jeg kjøpt på nytt igjen i dag, hadde det blitt TFSI igjen, 1.2 eller 1.4, men med S-tronic (Audis navn på DSG). Forrige konebil var en MB B180CDI 2.0, og det var vår første og siste dieselbil. Ulempen er litt høyere forbruk, men ca 0,5 på langkjøring og 0,65 i snitt med mye småkjøring er akseptabelt, og ca 0,1 høyrere enn TDI ville gitt. Hei og takk for svar! Har vært borstreist, så jeg har ikke fått svart før nå. Det heller mot en FSI for meg. Har mailet frem og tilbake med en kar fra møller, og han mente at 1.4FSI yter omtrent like bra som en 2.0TDI. Dette gjelder Golf 6. Og støynivået har blitt en smule bedre, men fremdeles merkbar. Så han også anbefalte FSI. Da var det bare å finne en hvit Highline! Lenke til kommentar
Importør Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Vi kjøpte ny konebil, Audi A3 SB (2012) i vinter, og valget stod mellom 1.2 TFSI og 1.6 TDI, begge med 105 hk. Kona ville ha manuelt gear, og TFSI hadde 6-trinns, mens TDI hadde 5-trinns. Vi kjøpte TFSI, og er veldig fornøyd med valget. Motoren går svært stille, på tomgang kan man nesten ikke høre motorlyden i kupeen, også på kald motor, og man merker ikke at start/stoppsystemet stopper motoren før man ser at turtelleren viser 0. Turboen gjør at trekkraft er som for en liten diesel fra ca 1500 rpm, og den trekker som en bensinmotor skal opp til over 6000, og 6-trinns kasse gir behagelig lavt turtall også ved høy hastighet. Ved service etc har jeg fått lånebil av samme type, men med 1.6 TDI, og da merker man overraskende stor forskjell på støynivå og motorlyd, spesielt på tomgang. I tillegg er motorrommet på TFSI fritt for alle de støydempende deksler etc som en TDI har, når man åpner panseret ser man faktisk motoren. Skulle jeg kjøpt på nytt igjen i dag, hadde det blitt TFSI igjen, 1.2 eller 1.4, men med S-tronic (Audis navn på DSG). Forrige konebil var en MB B180CDI 2.0, og det var vår første og siste dieselbil. Ulempen er litt høyere forbruk, men ca 0,5 på langkjøring og 0,65 i snitt med mye småkjøring er akseptabelt, og ca 0,1 høyrere enn TDI ville gitt. Hei og takk for svar! Har vært borstreist, så jeg har ikke fått svart før nå. Det heller mot en FSI for meg. Har mailet frem og tilbake med en kar fra møller, og han mente at 1.4FSI yter omtrent like bra som en 2.0TDI. Dette gjelder Golf 6. Og støynivået har blitt en smule bedre, men fremdeles merkbar. Så han også anbefalte FSI. Da var det bare å finne en hvit Highline! Er litt nysgjerrig; hva skal Møller ha for en 1.4 FSI? Og hva får du? Er dette ny-bil? "som ny" bil(2000-10.000km)? "litt brukt bil"(10.000-50.000 km) ? At en 1.4 FSI på 80HK skal yte nesten like bra som en 2.0 TDI på 105HK som itillegg har høyere NM og har et lavere forbruk, skjønner jeg ikke hvordan han kommer frem til(Er det for å lokke deg til å kjøpe? Det tror jeg). Men nå snakker Møller's selgere mye piss også, generelt pga dem ikke har så mye peiling på hva de selger(ihvertfall de Møller selgerne her i Vestfold). Men de er veldig hyggelige, og generelt flinke selgere. Det skal de ha. En av mine bestevenner kjøpte faktisk en mørkeblå Golf 6, 2010, 1.6 TDI(90HK), hos Møller i fjor. Han måtte betale hele 208.000,- kroner for denne. Han har veldig lite peiling på bil så han bare kjøpte den, tenkte ikke så veldig på prisen, eller på hva han ville tape på å betale så mye for en bil, som egentlig ikke er verdt så mye. Denne bilen hadde da gått 44.000 km + den hadde skraper i lakken. Nå har et år gått, han har kjørt ca 11.000km. Veldig grei og brukervennlig bil, så å si ikke noe å klage på. Uten om at de 90HK'ene er UTROLIG svake. Klarer ikke en bratt bakke i 2nd gir(uten ganske stor fart før bakken) ingen sjanse! Han har måttet bytte katalysator, clutch og noen sensorer på bilen på dette året. Alt ble dekket av garanti, heldigvis(Dette er Møller vanligvis greie på, garanti). Tenk deg godt om før du kjøper bil hos Møller. De pleier å overprise bilene sine, en del. Vil anbefale deg og ta en titt på Finn.no O.L. Uansett, lykke til ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 At en 1.4 FSI på 80HK skal yte nesten like bra som en 2.0 TDI på 105HK som itillegg har høyere NM og har et lavere forbruk, skjønner jeg ikke hvordan han kommer frem til. En av mine bestevenner kjøpte faktisk en mørkeblå Golf 6, 2010, 1.6 TDI(90HK), hos Møller i fjor. Han måtte betale hele 208.000,- kroner for denne. Han har veldig lite peiling på bil så han bare kjøpte den, tenkte ikke så veldig på prisen, eller på hva han ville tape på å betale så mye for en bil, som egentlig ikke er verdt så mye. Denne bilen hadde da gått 44.000 km + den hadde skraper i lakken. Nå har et år gått, han har kjørt ca 11.000km. Veldig grei og brukervennlig bil, så å si ikke noe å klage på. Uten om at de 90HK'ene er UTROLIG svake. Klarer ikke en bratt bakke i 2nd gir(uten ganske stor fart før bakken) ingen sjanse! Han har måttet bytte katalysator, clutch og noen sensorer på bilen på dette året. Alt ble dekket av garanti, heldigvis(Dette er Møller vanligvis greie på, garanti). Dette er jo bare tull. Golf 6 finnes med 1.4 TSI med 122 hk eller 160 hk, ikke den gamle 1.4 på 80 hk. Tilsvarende har 2.0 TDI 140 hk eller 170 hk, svakeste 2.0 TDI er 110 hk, den har aldri hatt 105 (gamle PDI 1,9 fantes i 105). En 1.6 TDI 90 er ingen racer, men går helt greit for norske forhold, og god trekkraft på lavt turtall er en av fordelen med denne motoren. Den har heller ikke katalysator, men DPF. Lenke til kommentar
Importør Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 At en 1.4 FSI på 80HK skal yte nesten like bra som en 2.0 TDI på 105HK som itillegg har høyere NM og har et lavere forbruk, skjønner jeg ikke hvordan han kommer frem til. En av mine bestevenner kjøpte faktisk en mørkeblå Golf 6, 2010, 1.6 TDI(90HK), hos Møller i fjor. Han måtte betale hele 208.000,- kroner for denne. Han har veldig lite peiling på bil så han bare kjøpte den, tenkte ikke så veldig på prisen, eller på hva han ville tape på å betale så mye for en bil, som egentlig ikke er verdt så mye. Denne bilen hadde da gått 44.000 km + den hadde skraper i lakken. Nå har et år gått, han har kjørt ca 11.000km. Veldig grei og brukervennlig bil, så å si ikke noe å klage på. Uten om at de 90HK'ene er UTROLIG svake. Klarer ikke en bratt bakke i 2nd gir(uten ganske stor fart før bakken) ingen sjanse! Han har måttet bytte katalysator, clutch og noen sensorer på bilen på dette året. Alt ble dekket av garanti, heldigvis(Dette er Møller vanligvis greie på, garanti). Dette er jo bare tull. Golf 6 finnes med 1.4 TSI med 122 hk eller 160 hk, ikke den gamle 1.4 på 80 hk. Tilsvarende har 2.0 TDI 140 hk eller 170 hk, svakeste 2.0 TDI er 110 hk, den har aldri hatt 105 (gamle PDI 1,9 fantes i 105). En 1.6 TDI 90 er ingen racer, men går helt greit for norske forhold, og god trekkraft på lavt turtall er en av fordelen med denne motoren. Den har heller ikke katalysator, men DPF. Her Wikipedia-entry'en for alle Volkswagen Golf 6 motorer(http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk6). Det stemmer at 2.0 TDI ikke har 105HK. Bommet litt der. Tenkte da på 1.6 TDI 105 HK. At 1.4 FSI 80HK er borte fra markedet er bare tull. 1.4 FSI 80HK er produsert i Golf 6 2012 modeller. Ta deg en titt på Mobile, eller autoscout; så finner du dem i bøtter og spann. Det du sier at den ikke har katalysator vet jeg ingenting om. Men han ble fortalt av Møller at katalysator måtte byttes. At 1.6 TDI 90HK ikke er noen racer, kan du banne på. Kjørte den senest i går; for noe søppel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 At 1.4 FSI 80HK er borte fra markedet er bare tull. 1.4 FSI 80HK er produsert i Golf 6 2012 modeller. Ta deg en titt på Mobile, eller autoscout; så finner du dem i bøtter og spann. Jeg sa at 1.4 TSI, som trådstarter spør om i 1. tråd, finnes med 122 og 160 hk. Den gamle 1.4/80 hk selges fortsatt i nye Golf VI i Tyskland, men ble borte fra det norske markedet etter at 1.2 TSI/85 hk ble tilgjengelig. Ut fra 1. tråd oppfattet jeg at TS skulle kjøpe helt ny bil, og dermed var ikke 1.4/80 aktuelt. Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Vi kjøpte ny konebil, Audi A3 SB (2012) i vinter, og valget stod mellom 1.2 TFSI og 1.6 TDI, begge med 105 hk. Kona ville ha manuelt gear, og TFSI hadde 6-trinns, mens TDI hadde 5-trinns. Vi kjøpte TFSI, og er veldig fornøyd med valget. Motoren går svært stille, på tomgang kan man nesten ikke høre motorlyden i kupeen, også på kald motor, og man merker ikke at start/stoppsystemet stopper motoren før man ser at turtelleren viser 0. Turboen gjør at trekkraft er som for en liten diesel fra ca 1500 rpm, og den trekker som en bensinmotor skal opp til over 6000, og 6-trinns kasse gir behagelig lavt turtall også ved høy hastighet. Ved service etc har jeg fått lånebil av samme type, men med 1.6 TDI, og da merker man overraskende stor forskjell på støynivå og motorlyd, spesielt på tomgang. I tillegg er motorrommet på TFSI fritt for alle de støydempende deksler etc som en TDI har, når man åpner panseret ser man faktisk motoren. Skulle jeg kjøpt på nytt igjen i dag, hadde det blitt TFSI igjen, 1.2 eller 1.4, men med S-tronic (Audis navn på DSG). Forrige konebil var en MB B180CDI 2.0, og det var vår første og siste dieselbil. Ulempen er litt høyere forbruk, men ca 0,5 på langkjøring og 0,65 i snitt med mye småkjøring er akseptabelt, og ca 0,1 høyrere enn TDI ville gitt. Hei og takk for svar! Har vært borstreist, så jeg har ikke fått svart før nå. Det heller mot en FSI for meg. Har mailet frem og tilbake med en kar fra møller, og han mente at 1.4FSI yter omtrent like bra som en 2.0TDI. Dette gjelder Golf 6. Og støynivået har blitt en smule bedre, men fremdeles merkbar. Så han også anbefalte FSI. Da var det bare å finne en hvit Highline! Er litt nysgjerrig; hva skal Møller ha for en 1.4 FSI? Og hva får du? Er dette ny-bil? "som ny" bil(2000-10.000km)? "litt brukt bil"(10.000-50.000 km) ? At en 1.4 FSI på 80HK skal yte nesten like bra som en 2.0 TDI på 105HK som itillegg har høyere NM og har et lavere forbruk, skjønner jeg ikke hvordan han kommer frem til(Er det for å lokke deg til å kjøpe? Det tror jeg). Men nå snakker Møller's selgere mye piss også, generelt pga dem ikke har så mye peiling på hva de selger(ihvertfall de Møller selgerne her i Vestfold). Men de er veldig hyggelige, og generelt flinke selgere. Det skal de ha. En av mine bestevenner kjøpte faktisk en mørkeblå Golf 6, 2010, 1.6 TDI(90HK), hos Møller i fjor. Han måtte betale hele 208.000,- kroner for denne. Han har veldig lite peiling på bil så han bare kjøpte den, tenkte ikke så veldig på prisen, eller på hva han ville tape på å betale så mye for en bil, som egentlig ikke er verdt så mye. Denne bilen hadde da gått 44.000 km + den hadde skraper i lakken. Nå har et år gått, han har kjørt ca 11.000km. Veldig grei og brukervennlig bil, så å si ikke noe å klage på. Uten om at de 90HK'ene er UTROLIG svake. Klarer ikke en bratt bakke i 2nd gir(uten ganske stor fart før bakken) ingen sjanse! Han har måttet bytte katalysator, clutch og noen sensorer på bilen på dette året. Alt ble dekket av garanti, heldigvis(Dette er Møller vanligvis greie på, garanti). Tenk deg godt om før du kjøper bil hos Møller. De pleier å overprise bilene sine, en del. Vil anbefale deg og ta en titt på Finn.no O.L. Uansett, lykke til ! Hei og takk for svar! Jeg burde ha tatt med at det var snakk om 1.4TSI 122hk og 2.0TDI 140hk. Jeg glemte det og jeg beklager dette. Jeg pratet med Møller, rett og slett bare fordi at dem er de fremste på VW. Og nei, jeg skal ikke kjøpe noe ifra dem. Jeg bare lot som jeg skulle, for å høre litt om støynivået på i TSI vs TDI på en Golf 6. Helst vil jeg ha en ny bil i 2000-10.000km området, men max 50.000km. Budsjett på 250.000 inkl omreg og skal være Highline. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Du bør prøve 1.2 TSI 105 hk før du bestemmer deg, dersom du finner den tilstrekkelig kan du få en helt ny for ca den prisen. Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Nå skal jeg pirke noe jævli , 1.4 FSI har 90hk, "vanlig" 1.4 har 80hk. Golf 6 kommer såvidt jeg ser ikke med 1.4 FSI, men kun den den "vanlige", motorkode CGGA. 1.2 TSI kommer også med 85Hk om du vil spare noen kroner i avgifter, dog kan du kun velge Trendline med den motoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå