Bjerknez Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Det er nok langt i fra et proffkamera Men bruksannvisningen er ofte en god start. Lenke til kommentar
Amaryne Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Tja for rutinerte fotografer er det nok ikke det, men med tanke på at det er et kompaktkamera så er det for meg store steg i den retningen.. Men la oss ikke diskutere stave og formuleringsbagateller... Bruksanvisningen er lest.. Men jeg finner brukervennligheten for amatører, som meg selv, litt tung. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Jeg er nok amatør selv, bare så det er sagt Har selv hatt RX100 og leser du bruksannvisningen som er ganske godt forklart med bilder og det hele, så er nok dette den beste hjelpen du får. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Tja for rutinerte fotografer er det nok ikke det, men med tanke på at det er et kompaktkamera så er det for meg store steg i den retningen.. Men la oss ikke diskutere stave og formuleringsbagateller... Bruksanvisningen er lest.. Men jeg finner brukervennligheten for amatører, som meg selv, litt tung. Det er mange programmer og instillinger på kameraet så det viktige kan drukne litt i fjaset. Hvis du setter programvelgerhjulet på grønn auto så vil du få flotte bilder under de fleste forhold. Eksperimenter og prøv deg fram med forskjellige motiver og får du noen bilder som ikke blir sånn som du har tenkt så post dem her og spør så er det garantert noen som kan fortelle hvilke instillinger du skal bruke. Hvis du starter sånn så kan du gå gradvis over fra full automatikk til å ta kontrollen selv. 1 Lenke til kommentar
cavey Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Noen tips til "neck strap" til dette kameraet? Sånn med to fester. Jeg har prøvd å søke på eBay, men finner bare til speilrefleks, og de er 3-4 cm brede. Har planer om å slenge denne i veska, så da vil jeg ikke ha noe mer enn 1cm bredde. Noe ala dette men uten canon-logo på Og festet må selvsagt være trygt. Liker heller ikke sånne små plastklips på enden (som på denne typen), da jeg er redd de skal løsne. Endret 12. januar 2013 av cavey Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Kjøp Sony sitt orginale skinn etui Det hadde jeg og det er skikkelig tøft! Dog koster det en slump... Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Noen tips til "neck strap" til dette kameraet? Sånn med to fester. Jeg har prøvd å søke på eBay, men finner bare til speilrefleks, og de er 3-4 cm brede. Har planer om å slenge denne i veska, så da vil jeg ikke ha noe mer enn 1cm bredde. Noe ala dette men uten canon-logo på Og festet må selvsagt være trygt. Liker heller ikke sånne små plastklips på enden (som på denne typen), da jeg er redd de skal løsne. Står flere reimer her: http://www.sony.no/product/dsc-r-series/dsc-rx100/accessories#tab Original veske: http://www.sony.no/p...c-cases/lcj-rxa Endret 12. januar 2013 av Trond B Lenke til kommentar
cavey Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Sorry smiley-spam, men FOR noen priser! Fristende å bare kjøpe canon-reimen på ebay Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Du får veske til RX100 på ebay fra 60kr. og oppover.... Skulderreim, håndreim osv osv får du billig på ebay. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Sorry smiley-spam, men FOR noen priser! Fristende å bare kjøpe canon-reimen på ebay Jeg har brukt bærerem fra feil merke flere ganger uten negative effekter. Edit: Men husk at festet i kamerahuset på RX100 er litt spesielt så det er ikke sikkert en powershotrem er så enkel å feste. Endret 13. januar 2013 av se# Lenke til kommentar
cavey Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Det følger jo med adaptere, så da passer de jo bl.a. slike reimer som er på SLR-kameraer Edit: Fant plutselig ut at jeg hadde en reim til videokameraet mitt som jeg aldri bruker. Det passer ypperlig til dette kameraet selv om det står Panasonic på. Da sparer jeg ihvertfall de pengene. Har nå bestilt veske på ebay til 60kr ca, så da får jeg se om det duger Endret 13. januar 2013 av cavey Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Noen tips til "neck strap" til dette kameraet? .... Hva vil du med nakkestropp til et kompakt lommekamera? Stroppen tar jo nesten mer plass enn selve kameraet Lenke til kommentar
cavey Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Hva vil du med nakkestropp til et kompakt lommekamera? Stroppen tar jo nesten mer plass enn selve kameraet Derfor jeg ville ha en liten Og jeg er så klomsete at jeg lett mister kameraet om jeg kun har håndrem 1 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Hehe. Ser den. Da er jo et så lite kamera lett å rote bort. Ellers ville jeg kanskje vurder skikort-jo-jo og strappet den i en beltehempe 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Hehe. Ser den. Da er jo et så lite kamera lett å rote bort. Ellers ville jeg kanskje vurder skikort-jo-jo og strappet den i en beltehempe Det var jo en artig ide. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 (endret) Ekstern blits på Sony RX100 Sony RX100 har verken blitssko eller annen mulighet for å trigge en ekstern blits, her er en liten "work-around". Utstyr du trenger: -En ekstern blits med optisk trigger. -Litt teip -En optisk kabel, TOSLINK... Utstyr jeg brukte: - Youngnuo YN560II (+en eldre YN560). - En billig TOSLINK optisk fiber kabel fra ebay.... - Selens 28" softboks til under 150kr. + papraplyholder og stativ(kjøpt fra samme ebay sjappe). - Billig Honycomb grid fra ebay til litt over 20kr. - Gaffateip / Gaffers tape fra Clas Ohlson Jeg teipet den ene enden på TOSLINK kabelen til blitsen på RX100 og den andre enden forran den optiske sensoren på blitsen. Ved å gjøre det på denne måten slipper jeg å få strølys fra den innebygde blitsen på RX100 over på motivet. Noe av det morsomme med RX100 er at den syncer med blitsen på alle lukkertider. Resultatet etter litt kjapp testing: Tatt med RX100; ISO 125 - F/8 - 1/2000sek. Endret 12. mars 2013 av kelux 2 Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Flott innlegg kelux, kudos! Absolutt noe å vurdere og som kan brukes på nær sagt alle kompaktkamera Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Takker. Kompaktkameraet må nesten ha helmanuelle innstillinger for at dette skal fungere. Tviler det vil blir bra med sånne billige helautomatiske kompakter. Skal få prøvd litt mer etterhvert. Har litt løst å prøve meg på slike bilder som picatta tar; dråpebilder og frukt som faller ned i vann Kommer tilbake med tips om hvordan man skal få til bulb på en god måte. Må modde den hama trådutløseren jeg kjøpte ifjor, mulig jeg må knærte noen pakker med Sugru Edit: leifer opp og ned i ..... Endret 16. mars 2013 av kelux Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Tips fra meg om veske til å feste i beltet, er en Lowepro Dublin 20. Ett snitt helt øverst på hver kortside for å få kameraet lettere inn og ut. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Takker. Kompaktkameraet må nesten ha helmanuelle innstillinger for at dette skal fungere. Tviler det vil blir bra med sånne billige helautomatiske kompakter. Skal få prøvd litt mer etterhvert. Har litt løst å prøve meg på slike bilder som picatta tar; dråpebilder og frukt som faller ned i vann Kommer tilbake med tips om hvordan man skal få til bulb på en god måte. Må modde den hama trådutløseren jeg kjøpte ifjor, mulig jeg må knærte noen pakker med Sugru Edit: leifer opp og ned i ..... Må og må, er det ikke slik at så lenge den innebygde blitsen trigges, så trigges den eksterne, og dermed har man blits? At man ikke får kontrollert eksponering 100% er da en anne sak... Håper du kommer med en smart hack til bulb funksjonen nå ja *stjele og dele* hehe. Sugru ser veldig vanedannende ut. ( Da fikk jeg endelig kjøpt RX100 fra en hyggelig herre i Nord, og venter bare på at det kommer i posten. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå