Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja for rutinerte fotografer er det nok ikke det, men med tanke på at det er et kompaktkamera så er det for meg store steg i den retningen.. Men la oss ikke diskutere stave og formuleringsbagateller... Bruksanvisningen er lest.. Men jeg finner brukervennligheten for amatører, som meg selv, litt tung.

Lenke til kommentar

Tja for rutinerte fotografer er det nok ikke det, men med tanke på at det er et kompaktkamera så er det for meg store steg i den retningen.. Men la oss ikke diskutere stave og formuleringsbagateller... Bruksanvisningen er lest.. Men jeg finner brukervennligheten for amatører, som meg selv, litt tung.

Det er mange programmer og instillinger på kameraet så det viktige kan drukne litt i fjaset.

 

Hvis du setter programvelgerhjulet på grønn auto så vil du få flotte bilder under de fleste forhold. Eksperimenter og prøv deg fram med forskjellige motiver og får du noen bilder som ikke blir sånn som du har tenkt så post dem her og spør så er det garantert noen som kan fortelle hvilke instillinger du skal bruke.

 

Hvis du starter sånn så kan du gå gradvis over fra full automatikk til å ta kontrollen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tips til "neck strap" til dette kameraet? Sånn med to fester. Jeg har prøvd å søke på eBay, men finner bare til speilrefleks, og de er 3-4 cm brede. Har planer om å slenge denne i veska, så da vil jeg ikke ha noe mer enn 1cm bredde. Noe ala dette men uten canon-logo på :) Og festet må selvsagt være trygt. Liker heller ikke sånne små plastklips på enden (som på denne typen), da jeg er redd de skal løsne.

Endret av cavey
Lenke til kommentar

Noen tips til "neck strap" til dette kameraet? Sånn med to fester. Jeg har prøvd å søke på eBay, men finner bare til speilrefleks, og de er 3-4 cm brede. Har planer om å slenge denne i veska, så da vil jeg ikke ha noe mer enn 1cm bredde. Noe ala dette men uten canon-logo på :) Og festet må selvsagt være trygt. Liker heller ikke sånne små plastklips på enden (som på denne typen), da jeg er redd de skal løsne.

 

Står flere reimer her: http://www.sony.no/product/dsc-r-series/dsc-rx100/accessories#tab

Original veske: http://www.sony.no/p...c-cases/lcj-rxa

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

:wow::scared::omg::eek: Sorry smiley-spam, men FOR noen priser! Fristende å bare kjøpe canon-reimen på ebay :p

Jeg har brukt bærerem fra feil merke flere ganger uten negative effekter.

 

Edit: Men husk at festet i kamerahuset på RX100 er litt spesielt så det er ikke sikkert en powershotrem er så enkel å feste.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det følger jo med adaptere, så da passer de jo bl.a. slike reimer som er på SLR-kameraer

 

Edit: Fant plutselig ut at jeg hadde en reim til videokameraet mitt som jeg aldri bruker. Det passer ypperlig til dette kameraet selv om det står Panasonic på. Da sparer jeg ihvertfall de pengene. Har nå bestilt veske på ebay til 60kr ca, så da får jeg se om det duger :)

Endret av cavey
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ekstern blits på Sony RX100

 

 

Sony RX100 har verken blitssko eller annen mulighet for å trigge en ekstern blits, her er en liten "work-around".

 

Utstyr du trenger:

-En ekstern blits med optisk trigger.

-Litt teip

-En optisk kabel, TOSLINK...

 

Utstyr jeg brukte:

 

-

Youngnuo YN560II (+en eldre YN560).

-

Selens 28" softboks til under 150kr. + papraplyholder og stativ(kjøpt fra samme ebay sjappe).

 

Jeg teipet den ene enden på TOSLINK kabelen til blitsen på RX100 og den andre enden forran den optiske sensoren på blitsen. Ved å gjøre det på denne måten slipper jeg å få strølys fra den innebygde blitsen på RX100 over på motivet.

 

 

Noe av det morsomme med RX100 er at den syncer med blitsen på alle lukkertider.

 

 

Resultatet etter litt kjapp testing:

Tatt med RX100; ISO 125 - F/8 - 1/2000sek.

Endret av kelux
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker.

Kompaktkameraet må nesten ha helmanuelle innstillinger for at dette skal fungere. Tviler det vil blir bra med sånne billige helautomatiske kompakter.

 

Skal få prøvd litt mer etterhvert. Har litt løst å prøve meg på slike bilder som picatta tar; dråpebilder og frukt som faller ned i vann :D

 

Kommer tilbake med tips om hvordan man skal få til bulb på en god måte. Må modde den hama trådutløseren jeg kjøpte ifjor, mulig jeg må knærte noen pakker med Sugru :dremel:

 

 

 

Edit: leifer opp og ned i .....

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Takker.

Kompaktkameraet må nesten ha helmanuelle innstillinger for at dette skal fungere. Tviler det vil blir bra med sånne billige helautomatiske kompakter.

 

Skal få prøvd litt mer etterhvert. Har litt løst å prøve meg på slike bilder som picatta tar; dråpebilder og frukt som faller ned i vann :D

 

Kommer tilbake med tips om hvordan man skal få til bulb på en god måte. Må modde den hama trådutløseren jeg kjøpte ifjor, mulig jeg må knærte noen pakker med Sugru :dremel:

 

 

 

Edit: leifer opp og ned i .....

 

Må og må, er det ikke slik at så lenge den innebygde blitsen trigges, så trigges den eksterne, og dermed har man blits? At man ikke får kontrollert eksponering 100% er da en anne sak...

 

Håper du kommer med en smart hack til bulb funksjonen nå ja :ph34r: *stjele og dele* hehe. Sugru ser veldig vanedannende ut.

 

( Da fikk jeg endelig kjøpt RX100 fra en hyggelig herre i Nord, og venter bare på at det kommer i posten.

:w00t: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...