Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite tips til de som vil forbedre grepet er jo og prøve Sugru.

Har ikke prøvd på kameraet, men det blir til halvfast gummi.

Fikk litt til overs sist jeg brukte, så jeg lagde en ledningsholder for en usbkabel på siden av pc'en min.

Så jo ut til å holde fast det meste, men hvordan er det å få av igjen? Tilpasset lærveske bruker jeg ikke (da blir jo ikke kameraet så lommevennlig mer). Et annet alternativ er jo å kjøpe Franiec-grepet.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som skriver i denne tråden? Det er så ille at jeg quoter meg selv.

 

Magfilter CPL ble sendt med Fedex. Kom idag, bestilt på mandag.

Har ikke testet ute ennå. Utrolig enkelt å bruke, mye bedre en vanlig CPL.

Fant ut etterpå at jeg jeg hadde et Marumi CPL filter med 52mm filtergjenger. Har også LCW ND fader med 52mm gjenger.

Må bestille en Magfilter adapter til de :)

Neida.

Fulgte det med ring til å lime på tuppen av objektivet, eller måtte du bestille dette utenom? Tror jeg klarte bestille 49mm utgaven som jeg etterpå fant ut ikke passet RX100 - men jeg fikk sendt dem en mail med spørsmål om den passer RX100 og evt om de da kan sende 52mm i steden.

 

Men hvis man da får 52mm gjenger på kameraet, kan man da f.eks. putte på en vidvinkel-linse som denne: http://raynox.co.jp/english/dcr/dcr6600pro/indexdcr6600eg.htm (Kan jo hende magneten ikke holder så godt men)

Lenke til kommentar

Det følger med 2 ringer.

 

Magneten er ganske sterk, men den kan selvfølgelig falle av hvis du er uheldig.

 

Jeg har både CPL filteret og 52mm filtergjenger. Kjekt å ha :)

 

 

Edit: Lærveske bruker jeg kun til å frakte kameraet i når jeg har den i baggen min. Greit å beskytte det mens det ligger å ramler rundt sammen med ladere, klær, toalettsaker etc.

Endret av kelux
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott du poster en erfaring:-)

Har Sony RX100 bedre bildekvalitet i godt lys?

Har ennå ikke fått kommet meg ut for å ta en skikkelig test ennå pga dårlig vær osv.

 

Tok en kjapp tur idag for å se om det er store forskjeller.

 

Bildene er tatt i Aperture Priority med blender f/6.3. Auto ISO og auto WB.

 

Canon G1X måtte jeg sette EV på -1 for å få en någenlunde like eksponering.

Jeg synes RX100 valgte en mer riktig WB og mye mer nøyaktig eksponering. RX100 valgte også å ha ISO 250 istedet for 500, RX100 fik da 1/30sek. på 28mm og G1X fikk 1/60sek. på 28mm.

 

G1X er skarpere i kantene enn RX100. Begge har ganske lik forvrengning på 28mm.

 

 

 

NB! Stor fil....

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Kjøpte et originalt batteri på ebay fra Kina. Registrert 22.12 (22.12.2012 23:45, HONG KONG AIR MAIL CENTRE, Hongkong). Er det normalt at sendinger derfra bruker så lang tid?

Kan fort ta en måneds tid før det kommer til Norge, og deretter vet man aldri hvor lang tid det ligger i tollen før det sendes videre (selv om verdien er under 200 kroner... mange pakker tas ut for stikkprøver).

Lenke til kommentar

Kjøpte et originalt batteri på ebay fra Kina. Registrert 22.12 (22.12.2012 23:45, HONG KONG AIR MAIL CENTRE, Hongkong). Er det normalt at sendinger derfra bruker så lang tid?

Normalt tar det 2-3 uker, men det hender at det tar lengre tid enn det.

 

Siden du har fått sporing så er pakken sendt som rekommandert brev, når pakken kommer til Norge vil sporingen ha oppdatert seg til Ankommet mottakerlandet på Oslo Letter Center osv. Tollbehandling kan også skje og da tar ca. en dag ekstra, men du ser det på sporingen. Pakken ligger aldri lang tid i tollen, det er ikke min erfaring.

 

Du kjøpte originalt batteri, hvorfor? Det finnes "originale" Sony batterier til like under 200kr. men de fleste jeg har sett som selges fra Japan etc. koster over 50USD. Jeg kjøper heller uoriginale batterier fra Hong Kong til 30 og 60kr. enn å bruke nesten 200kr. på noe som kan være falsk.

Lenke til kommentar

Du kjøpte originalt batteri, hvorfor? Det finnes "originale" Sony batterier til like under 200kr. men de fleste jeg har sett som selges fra Japan etc. koster over 50USD. Jeg kjøper heller uoriginale batterier fra Hong Kong til 30 og 60kr. enn å bruke nesten 200kr. på noe som kan være falsk.

De billigste kinabatteriene inneholder ikke alltid sikring, og det kan føre til at batteriet kortslutter og dermed overopphetes og tar fyr. Da forsvinner garantien/reklamasjonsretten på kameraet rett ut døra.

 

De litt dyrere uoriginale (og da tipper jeg også de dyrere som går for å være ekte) er bedre bygget, og det er mindre sjanse for kortslutning.

 

Det er direkte idiotisk å spare en hundrelapp og risikere at kameraet til 5000 kroner går til h*lvete.

Lenke til kommentar

Hvis vi sier at sjansen for at batteriet går opp i flammer er en til tusen så vil man ha spart 100 000 kr for hver gang man taper 5000. Så sett på den måten så tjener man på å gå for de billigste.

 

På den andre siden så betaler jeg gjerne 95 000 for å slippe at en bombe går av i lomma.

Lenke til kommentar

Oi! Her var det mange paranoide.... :p

 

Har brukt uoriginale batterier i snart 6 år, aldri hatt problemer med de batteriene jeg har hatt. Noen av de har vært en del dårligere enn de originale, men de fleste har holdt seg rundt 80-90% av de originale. Batteriene jeg kjøpte til til Sony RX100 har holdt seg like bra som de originale.

 

"New Genuine Sony NP-BX1 Battery" til 150kr.? Yes, Sir! Hvordan ser du at det er kopi?

Hadde du kjøpt batteriene fra USA til 33USD så hadde jeg trodd at de var ekte Sony batterier.

 

 

Det er direkte idiotisk å spare en hundrelapp og risikere at kameraet til 5000 kroner går til h*lvete.

Jeg har betalt 250kr. inkl. frakt for 5 batterier og 2 ladere. Sparte mer enn en hundrelapp.

Kameraet mitt kostet 4500kr. og jeg har forsikring, får ett helt nytt kamera hvis det går til "h*lvette".

Lenke til kommentar

Har brukt uoriginale batterier i snart 6 år, aldri hatt problemer med de batteriene jeg har hatt.

At du ikke har hatt problemer, betyr ikke at ingen andre har hatt det. Ja, risikoen er liten, men etter å ha jobbet i fotobutikk for et par år siden, har jeg sett billige kinabatterier som blant annet har utvidet seg og satt seg så fast at man må sende kameraet til rep (og det lønner seg sjelden), og kameraer der komponenter har smeltet pga. billige kinabatterier som har blitt overopphetet.

 

Har også sett venners mobiltelefoner ha blitt ødelagt av sterk varme pga. billigbatterier.

 

Kameraet mitt kostet 4500kr. og jeg har forsikring, får ett helt nytt kamera hvis det går til "h*lvette".

Forsikring er en god ting, men ikke alle har en forsikring som dekker slike skader.

Lenke til kommentar

Min mening er vertfall at hvis jeg kjøper meg et kamera til nesten 5.000,- så hadde jeg også betalt en hundrelapp eller to ekstra for et orginalt batteri. Ikke dumt og spare penger, for all del, men vi snakker om veldig små beløp her.

 

Men lever man på absolutt sparebluss og allikevel bruker ALLE pengene man har på et kamera, så kan jeg kanskje forstå det, men da hadde jeg nok uansett ikke kjøpt meg noe kamera i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

"New Genuine Sony NP-BX1 Battery" til 150kr.? Yes, Sir! Hvordan ser du at det er kopi?

Hadde du kjøpt batteriene fra USA til 33USD så hadde jeg trodd at de var ekte Sony batterier.

 

 

Jeg har betalt 250kr. inkl. frakt for 5 batterier og 2 ladere. Sparte mer enn en hundrelapp.

Kameraet mitt kostet 4500kr. og jeg har forsikring, får ett helt nytt kamera hvis det går til "h*lvette".

 

Hvis du ikke er blind på begge øynene så ser du med en gang om det er en kopi eller ekte. :)

 

EDIT

 

Fikk batteriet i dag. 100% sikker på at det er originalt. Er 3D hologram eller hva det kalles på enden som ser akkurat ut som det som fulgte med kameraet. Ladet og testet.

I tillegg hadde selger lagt ved en USB minnekortleser, så nå kan jeg avbestille den jeg bestillte på CDon.no! Veldig fornøyd. :)

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Fått bekreftet at 49mm passet fint den så ikke noe problem. Tenkte bestille minst mulig Ø sånn at filterne blir billigere.

Bestillte meg CPL Magfilter også, men den kom med større festering enn 49mm filtergjenger. Skjønner egentlig ikke hva jeg skulle med den 49mm adapterringen. Nå passer selve CPL-filteret passer bra siden det bruker den større ringen men 49mm adapterringen gjør det ikke. Den henger nå på en måte oppå begge ringene og ikke sitter spesielt bra.

 

Noen som trenger en slik adapterring for 49mm filtre (har egentlig ikke bruk for andre filtre enn CPL)? http://www.carryspee...ed-adapter-ring

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Kjøpte meg dette kameraet idag og har prøvd meg litt frem, så langt å vel, men ganske avansert (mitt første proffkamera så bær over med meg) Lurte på om noen har noen gode tips til innstillinger evt vet om en side jeg kan lese meg litt klokere på meny, oppsett, innstillinger etc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...