Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forresten noen med tips til hvordan en kan få Peak Design Anchor Links på første utgaven av dette kamera(tror det er samme innfestning på de senere modellene også)?

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Vesker-og-B%C3%A6reutstyr/Reimer-og-fester/Peak-Design/Peak-Design-Anchor-Links-%C3%9Cbersikkert-hurtigtilgangssystem113493-p0000039652

"tråden" på disse ankrene er for tykke til å gå igjennom feste på kameraets sider....

 

? :)

Lenke til kommentar

Spørs hvor tykk tråden er. Tråden som føres igjennom innfestinga på kameraet er veldig tynn og ganske stiv - må træes igjennom, noe som er litt plundrete selv for den tråden som faktisk er designet til å træs gjennom (ala samme tykkelse som følger med enkelte bank-id brikker og usb minnekort).

 

Derfor tror jeg det er lite sansynlig at den stroppa du refererer til her vil passe med RX100.

Lenke til kommentar

Nei det er nok riktig, jeg har prøvd men trådem på disse ankrene er for tykke.. Noen som vet om tynn nok tråd og sterk nok tråd som en kan lage en løkke ut av og så henge på peak ankeret? Eventuelt en splitring etc som en først kan montere på kameraets fester for så å henge på ankeret?

Endret av fotokolbrann
Lenke til kommentar

På min NX500 festet jeg "ankeret" i en håndleddreim.

Dermed har jeg mulighet for å feste det på kroppen eller sekk, eller bruke det fritt med kun håndleddreim.

Så lenge kameraet ikke veier så mye er Peak Design litt overkill.

 

Vil man ikke ha en ekstra reim er nok en splitring en god ide.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-405938

Har solgt fuji utstyret mitt og vurderer rx100.

Ser jo veldig bra ut til og være 1" sensor.

Størrelsen på kamera virker perfekt.

Fotoutstyret ligger for ofte igjen hjemme pga vekt og størrelse

 

Noen som har konvertert 100% til rx100 fra dslr?

Fornøyd med betjeningen?

Lenke til kommentar

Jeg har alt liggende fremdeles, men har ikke tatt i speilrefleks på flere år etter kjøp av RX100. For min del så ble det nemlig vekt og størrelse som avgjorde valget. Samtidig må jeg innrømme at jeg i likhet med folk flest egentlig ikke har behov for et speilrefleks - men det er noe du må vurdere selv for din egen del. 

 

Det eneste negative jeg har å utsette på kamera blir eventuelt formatet det bruker når du skal ha video i best kvalitet, nemlig AVHCD. Bruker GoPro for det meste når det gjelder video, men RX100 har optisk (?) bildestabilisator på video, pluss at kvaliteten i dårlig lys ligger milevis foran det et action kamera klarer å produsere. AVHCD formatet er propretiært så det holder, og utrolig trasig å jobbe med dersom video skal redigeres i etterkant. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Har hatt systemkamera i 6-7år.

Vært innom både tele og vidvinkel. Har funnet ut at jeg bare trenger noe mellom 20-35mm på apc.

Sitter idag med en 35mm fast. Savner aldri noen andre brennvidder.driver lite med video.så om video funksjonen er ok,så er jeg fornøyd

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et sony RX100 Mk2. Har behov for noen fete Tinder-bilder, samt nytt Facebook-profilbilde så tenkte gå i anskaffelse av tripod og fjernutløser.

 

Tripod: slik jeg forstår det, er det en standardisert skrue/festemekanisme på tripods, så jeg kan eksempelvis gå i anskaffelse av denne Amazon tripoden og også bruke til eventuelle fremtidige kamera jeg kjøper?

 

Fjernutløser: finnes det noen offisielle varianter her eller standardisert? Fant ikke så mye info på dette, annet enn at app-en til Sony ikke lar deg skyte i Manual og er derfor relativt ubrukelig. Vil gjerne ha en trådløs fjernutløser. Vil eksempelvis dette funke?

Lenke til kommentar

Har et sony RX100 Mk2. Har behov for noen fete Tinder-bilder, samt nytt Facebook-profilbilde så tenkte gå i anskaffelse av tripod og fjernutløser.

 

Tripod: slik jeg forstår det, er det en standardisert skrue/festemekanisme på tripods, så jeg kan eksempelvis gå i anskaffelse av denne Amazon tripoden og også bruke til eventuelle fremtidige kamera jeg kjøper?

 

Fjernutløser: finnes det noen offisielle varianter her eller standardisert? Fant ikke så mye info på dette, annet enn at app-en til Sony ikke lar deg skyte i Manual og er derfor relativt ubrukelig. Vil gjerne ha en trådløs fjernutløser. Vil eksempelvis dette funke?

 

Tripod er kompatibel med alle kamera, men en slik billig plastmodell vil ikke være god med tyngre kamera.

 

Det står at fjernutløseren skal virke med RX100 Mk2. 

Jeg har ikke prøvd denne modellen, men har testet annen med USB-kabel.

Lenke til kommentar

 

Har et sony RX100 Mk2. Har behov for noen fete Tinder-bilder, samt nytt Facebook-profilbilde så tenkte gå i anskaffelse av tripod og fjernutløser.

 

Tripod: slik jeg forstår det, er det en standardisert skrue/festemekanisme på tripods, så jeg kan eksempelvis gå i anskaffelse av denne Amazon tripoden og også bruke til eventuelle fremtidige kamera jeg kjøper?

 

Fjernutløser: finnes det noen offisielle varianter her eller standardisert? Fant ikke så mye info på dette, annet enn at app-en til Sony ikke lar deg skyte i Manual og er derfor relativt ubrukelig. Vil gjerne ha en trådløs fjernutløser. Vil eksempelvis dette funke?

 

Tripod er kompatibel med alle kamera, men en slik billig plastmodell vil ikke være god med tyngre kamera.

 

Det står at fjernutløseren skal virke med RX100 Mk2. 

Jeg har ikke prøvd denne modellen, men har testet annen med USB-kabel.

 

Ah, så ekstra vekt er noe av det man betaler for når man kjøper dyrere tripod? Kan ikke se for meg at plast i seg selv er problem, men heller at den ikke står stødig? Bør vel være enkelt å gjøre noen mods for å feste litt vekt på beina, eller anbefaler du en dyrere modell?

 

Okei, og da med fjernutløser vil det å trykke på knappen være som å trykke på utløser på kamera? Altså, jeg kan bruke hvilken som helst innstilling på kamera og det fungerer bra?

Lenke til kommentar

Ah, så ekstra vekt er noe av det man betaler for når man kjøper dyrere tripod? Kan ikke se for meg at plast i seg selv er problem, men heller at den ikke står stødig? Bør vel være enkelt å gjøre noen mods for å feste litt vekt på beina, eller anbefaler du en dyrere modell?

 

Okei, og da med fjernutløser vil det å trykke på knappen være som å trykke på utløser på kamera? Altså, jeg kan bruke hvilken som helst innstilling på kamera og det fungerer bra?

Elkjøp har billige stativ i den prisklassen du lenker til....

 

På Nikon er det enkelt å sette tidsforsinkelse på eks. 3 sek fordi rystelser etter å ha trykket på knappen tar ca 2 sek.

Fjernutløser til Nikon koster kr. 79,- på Clasern

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bra kjøp til 2999? https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100M2/sony-dsc-rx100-ii-kompaktkamera

 

Ute etter eit kamera til bruk på turar i fjellet og på ferieturar i utlandet. Har ikkje voldsom greie på fotografering, men er ute etter eit kamera som tar gode bilder og er lite og lett.

 

 

Det er skremmende hvor lite som skjer på markedet med 1" sensorer, Sony sine RX100-modeller er konkurransedyktige i år etter år.

 

Jeg er fortsatt godt fornøyd med mitt MkII og bruker det jevnlig, men i dag ville jeg også vurdert Canon G9 X II. Litt mindre og med touchskjerm, men uten tommelhjul, simplere video, uten bevegelig skjerm og kr 500 dyrere på tilbud.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4098555

 

Kjøper du RX100 bør du også kjøpe et grep til kr 200 og lime på, da er det mye bedre og tryggere å holde kameraet:

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1006632420/sony/handgrep-ag-r2-grep-for-rx100-rx100-ii-rx100-iii-rx100-iv

 

En annen ting man bør kjøpe er en solid veske. Hama 60L passer perfekt for RX100 og finnes i forskjellige farger:

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/tilbehor-digitalkamera/HAMA103691/hama-kameraetui-60l-sort

Lenke til kommentar

Har ennå første generasjon RX100, og jeg tror den vesken du refererer til over ikke har nok tykkelse. Vet ikke om senere utgaver er tynnere, dog.

 

Forøvrig kan jeg skilte med et par erfaringer som kan hindre ødeleggelse av kamera:

 

Tips 1 - stativ som kan monteres på vertikale rør

Klarte å ødelegge mitt forrige kamera da jeg skulle henge stativet opp i en takrenne for å bruke lang utløsertid. Dette resulterte i at stativet mistet festet etter noen sekunder - roterte i lufta på vei ned slik at kameraet gikk i bakken først med stativet som ekstra vekt bakpå. Fallet skjedde i samme sekund som da jeg måtte skifte hånd (var et vindu på noen få sekunder der jeg ikke holdt i reima pga måtte skifte stilling pga isdekke elns).

Konklusjon: hold i reima, farlig for kameraet om grepet ikke holdes.

 

Tips 2: barn er uberegnelige

Var på besøk i julen hos noen bekjente. Ble enige om at det ville vært morsomt å ha et bilde av ett av barna som lekte gjemsel for hverandre. Så var det ettellerannet krøll med innstillingene på kameraet og jeg måtte bruke tid på å korrigere, og mens jeg holder på med dette stuper nærmest barnet frem mot meg og slår på kameraets optikk (som selfølgelig var ute), helt plutselig og uten forvarsel.

Konklusjon: Bilde av andres barn - husk sikkerhetsavstand (veldig gøy å prøve å slå kameraet ut av hånda på en voksen)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt RX100 i tre-fire år og det har tjent meg trofast. I det siste ville ikke alltid modusinstillingen holde seg men hoppet tilbake til der jeg måtte trykke OK. Etter en skitur med fall oppsto det feil med objektivet. Huset har tydeligvis fått seg et trøkk, for når jeg skrur opp kameraet og trykker på-knappen, glir objektivet pent og stille ut og går inn i kamerahuset ved avslått. Når skruene er satt i og bak- og bunnplate på plass, kommer en beskjed om å "slå kameraet av og deretter på". Ser at nettet har mange treff på akkurat fastkilt objektiv men regner med å plages med feilen.

Bestilte derfor RX100 II på Lefdal mens det ligger på kr 2995. Det er en virkelig god pris. På Amazon henta jeg en Pelicase 1010 Micro Case. Med en liten klaring i høydemål (som man sikkert kan bygge opp med en sammenbrettet microfiberklut) passer boksen perfekt etter de oppgitte måla på kamera kontra boks. Så er det bare gummi-grip som mangler. Og det må man ha for forsvarlig grep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...