Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RX100 (MK I) - min arbeidsflyt for bilder er å ta ut SD-kortet fra kameraet og putte det i kortleser på PC.

Deretter går jeg bare til DCIM\100MSDCF folderen på kortet og kopierer alt eller bilder med datoer siden sist gang jeg kopierte, til samme folder på PC'n.  Alle bildene ligger jo i en folder på SD-kortet.  Skjønner ikke helt problemet... :hmm:

 

Kjører sync av folder i Library i Lr og er dermed klar for videre redigering.

 

Dvs etterhvert flytter/katalogiserer jeg eldre bilder ned i en subfolder for at ikke Lr osv skal bruke for lang tid på å scanne alle bildene - siden jeg generelt bare skal jobbe med de nyeste.

I tillegg kopierer jeg jevnlig til en harddisk nr2 som backup.

(Har tatt 9300 bilder med RX100 p.t.)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann,

 

Lurer litt på å kjøpe et av kameraene i denne serien, men er usikker på hvilken versjon jeg eventuelt skal satse på. Versjon 4 er i overkant dyr, men de tre andre kan nok være innenfor. Det som gjør at jeg ikke bare klinker til med versjon 3 er at jeg ikke har noe peiling på foto overhodet, og jeg er litt redd for at jeg kjøper noe som er altfor avansert for meg hvis jeg går for de dyrere utgavene. Tanken er egentlig bare å få et kamera som kan brukes til hverdags og som gir gode bilder uten at jeg må fikle altfor mye i menyene. Skal ta bilder av ferieturer, unger, familiesammenkomster (= innendørsbilder) etc. Ola Nordmann-bilder. :)

 

Blir glad for innspill, eventuelt også til andre kameramodeller.

Lenke til kommentar

RX100 (MK I) - min arbeidsflyt for bilder er å ta ut SD-kortet fra kameraet og putte det i kortleser på PC.

Deretter går jeg bare til DCIM\100MSDCF folderen på kortet og kopierer alt eller bilder med datoer siden sist gang jeg kopierte, til samme folder på PC'n.  Alle bildene ligger jo i en folder på SD-kortet.  Skjønner ikke helt problemet... :hmm:

 

Kjører sync av folder i Library i Lr og er dermed klar for videre redigering.

 

Dvs etterhvert flytter/katalogiserer jeg eldre bilder ned i en subfolder for at ikke Lr osv skal bruke for lang tid på å scanne alle bildene - siden jeg generelt bare skal jobbe med de nyeste.

I tillegg kopierer jeg jevnlig til en harddisk nr2 som backup.

(Har tatt 9300 bilder med RX100 p.t.)

 

Vi har jo alle våre forskjellige typer for arb.flyt, så her må jo alle gjøre det de synes fungerer best.

 

 

Men lurer likevel litt på hvorfor du gjør dette litt ‹‹dobbelt›› (etter min mening da), her tenker jeg på å legge det i egen mappe først, som siden synkes med Lightroom.

 

Bare for å ha gjort det helt klart, dette er kun et spørsmål.

Min fremgangsmåte/arb.flyt er definitivt ikke en fasit, jeg er bare litt nyskjerrig.  :)

 

 

Selv åpner jeg Lightroom på pc'n, setter minnekortet direkte i pc og trykker Import på Lightroom (nede til venstre).

Da er jo alle bildene allerede ferdig merket i vinduet som kommer opp, så er det bare ‹‹avmerke›› de bildene en evt. ikke vil importere til Lightroom.

Så trykker jeg på Import (nede til høyre), og bildene importeres og legger seg automatisk i riktige mapper for hvilken bildene er tatt.

Når det så er ferdig importert så tar jeg ut minnekrotet fra pc, og setter det så tilbake i kameraet og formaterer det der.

Slik gjør jeg det på min MacBook Pro, iMac og fruens MacBook Pro, barna gjør det også slik på hver sine MacBook Pro maskiner.

 

Alt er ferdig og bildene er klare til redigering når det passer meg, og kameraene er klare til bruk.

 

Jeg har Sony RX100 l og Fuji X-T1, og benytter samme fremgangsmåte på begge kameraene, og som nevnt så gjør fruen og barna det slik med sine kameraer også, selvfølgelig uten at det er en løsning for alle andre av den grunn.......

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Lurer litt på å kjøpe et av kameraene i denne serien, men er usikker på hvilken versjon jeg eventuelt skal satse på. Versjon 4 er i overkant dyr, men de tre andre kan nok være innenfor. Det som gjør at jeg ikke bare klinker til med versjon 3 er at jeg ikke har noe peiling på foto overhodet, og jeg er litt redd for at jeg kjøper noe som er altfor avansert for meg hvis jeg går for de dyrere utgavene. Tanken er egentlig bare å få et kamera som kan brukes til hverdags og som gir gode bilder uten at jeg må fikle altfor mye i menyene. Skal ta bilder av ferieturer, unger, familiesammenkomster (= innendørsbilder) etc. Ola Nordmann-bilder. :)

 

Blir glad for innspill, eventuelt også til andre kameramodeller.

 

Vi har Sony RX100 l, og er meget fornøyd med den. Men den er jo hverken enklere eller anderledes å bruke enn de nyere versjonene, mulig at menyene ser litt anderledes ut og at det er noen flere/andre muligheter på dem. Men for selve fotograferingen så er det de samme prinsippene som gjelder.

 

En behøver ikke ha allverdens teknikk eller kunnskap her heller, men jo mer en kan og jo mer en vet hva en holder på med, jo bedre kan en jo få bildene sine. Selv bruker jeg dette helmanuellt, mens fruen benytter Auto. Det er nesten sjeldent at vi får forskjellige bilder av den grunn, det er heller hvordan vi plasserer oss i forhold til motiver og hvordan vi komponerer våre bilder som skiller dem.

Med det så mener jeg Sony har en meget bra Auto-funksjon, men i enkelte situasjoner så er det veldig bra og nyttig å kunne overstyre dette om en er ute etter spes. type bilder eller at det er et spes. lys som "lurer" automatikken litt.

 

De nyere modellene har jo flere muligheter med bl.a. WiFi overførsel og utgave ll av dette kameraet har også et litt smalere (mindre) zoomomeråde. Har litt videre vidvinkel, men har mistet ca 30mm i tele enden, til gjengjeld så har det fått en bedre lysstyrke på objektivet. Og det kan være meget nyttig når lyset begynner å ble svakere.

Utgaven vi har (altså l) har også en meget smart innebygget blits, som kan tiltes bakover/oppover i taket og da gi et mykere blitslys på motivene innendørs. Da reflekteres blitslyset fra fra taket, men det er selvfølgelig en stor fordel om taket er hvitt og at takhøyden ikke er for høy, for da er ikke blitsen kraftig nok. Et gult furutak, gir også helt feil fargetemperatur på bildene. Det kan rettes i bilderedigeringen, men da er det nesten en forrutsetning at du tar bilder i raw-formatet. Det gjør vi uansett, men da må du jo også ha et program som du kan redigere dine bilder i.

 

Det finnes mange flotte kompakte kameraer på markedet, men jeg må likevel si at Sony RX 100 virkelig imponerer meg med sin kvalitet og flotte bildefiler. Det er også et meget lite og kompakt kamera som fint sklir ned i en skjortelomme, ulempen er selvfølgelig at det er mindre å holde i og at grepet da ikke er så godt for alle personer. Vi har ingen problemer med akkurat det.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Lurer litt på å kjøpe et av kameraene i denne serien, men er usikker på hvilken versjon jeg eventuelt skal satse på. Versjon 4 er i overkant dyr, men de tre andre kan nok være innenfor. Det som gjør at jeg ikke bare klinker til med versjon 3 er at jeg ikke har noe peiling på foto overhodet, og jeg er litt redd for at jeg kjøper noe som er altfor avansert for meg hvis jeg går for de dyrere utgavene. Tanken er egentlig bare å få et kamera som kan brukes til hverdags og som gir gode bilder uten at jeg må fikle altfor mye i menyene. Skal ta bilder av ferieturer, unger, familiesammenkomster (= innendørsbilder) etc. Ola Nordmann-bilder. :)

 

Blir glad for innspill, eventuelt også til andre kameramodeller.

 

Mk III har to fordeler, søker (noe mange fotografer savner i sollys, eller hvis de ønsker å støtte kamera mot hode ved lange lukketider uten stativ) og bedre objektiv (slipper inn mer lys, men har mindre tele).

Mk II sin fordel er bevegelig skjerm (hvis man liker å fotografere nær bakken (makro) eller ønsker å holde kamera over hodet for å ta bilde over hodene på folkemengder).

Mk I gir omtrent like bra bilder, men mangler noen funksjoner for WiFi-overføring av bilder osv.

 

Selv kjøpte jeg en brukt Mk II til samme prisen til en ny Mk I, men skulle gjerne hatt en Mk III. Hadde jeg ikke hatt andre kamera ville jeg kunne forsvart å bruke mer penger på å kjøpe Mk III.

 

Uansett hvilken modell bør man kjøpe det originale grepet i gummi og montere på, RX100-kroppen er glatt å holde i.

http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1006632420/sony/handgrep-ag-r2-grep-for-rx100-rx100-ii-rx100-iii

Lenke til kommentar

Lurer litt på å kjøpe et av kameraene i denne serien, men er usikker på hvilken versjon jeg eventuelt skal satse på.

 

Det som skiller mest er brennviddeområde. Jeg liker området til versjon I og II, ikke så godt det til versjon III og IV. For mange andre er det motsatt, og du må ha versjon III eller IV for å få innebygd elektronisk søker. Om du trenger søker er også et spørsmål, det er mye en smakssak og mange klarer seg fint uten.

 

Har du ikke noe forhold til zoomområder eller ønske om søker er både versjon II og III gode alternativ. Personlig ville jeg ikke valgt versjon I i dag. Selv om det fortsatt er et godt kamera har Sony finpusset designet på nyere modeller. Versjon IV er sikkert flott, og eneste alternativ med 4K video, men vel dyr foreløpig.

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarene. Må si det er Mark 3 som frister mest, selv om prisen på drøyt seks tusen er litt stiv. Sony gir cashback på noen hundrelapper ut juli, det hjelper jo litt.

 

Samtidig har jeg et gammelt DSC S600 i skuffen, kanskje jeg heller skal lære meg å bruke det ordentlig.. ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Driver og sikler etter versjon IV, men prisforskjellen her til lands på over 4000,- ned til III-ern er jo litt ekstrem. På Amazon er det $150 som skiller dem, omtrent 1200 kroner, eller 1500 med mva. Ser også at det bare er et fåtall norske butikker som har IV-ern inne, så håper kanskje det er en mulighet for at disse forhandlerne bare skor seg på de som absolutt må ha tidligst mulig, og at prisene vil synke ganske snart. Tenker jeg rett? Eller må man bare regne med å bli flådd her til lands? :(

 

Edit: 1200kr, ikke 1000

Endret av WD
Lenke til kommentar

Driver og sikler etter versjon IV, men prisforskjellen her til lands på over 4000,- ned til III-ern er jo litt ekstrem. På Amazon er det $150 som skiller dem, omtrent 1200 kroner, eller 1500 med mva. Ser også at det bare er et fåtall norske butikker som har IV-ern inne, så håper kanskje det er en mulighet for at disse forhandlerne bare skor seg på de som absolutt må ha tidligst mulig, og at prisene vil synke ganske snart. Tenker jeg rett? Eller må man bare regne med å bli flådd her til lands? :(

 

Edit: 1200kr, ikke 1000

 

 

Sikler også etter IV, og etter det jeg kan se, kan nok prisen gå ned noe, men den er ikke unaturlig høyt priset i Norge i forhold til f.eks Danmark eller Sverige (kanskje noen hundre kr. forskjell). I USA koster den ca. 950 USD, noe som skulle bli ca. 10k hvis man inkluderer 25% moms. I Tyskland går den for 1150 Euro, dvs. noen hundre kroner mindre enn her.

 

Det jeg vurderer er om forskjellene mot RX100 iii ikke er store nok til å forsvare nesten 5k ekstra.

 

Det jeg har sett som viktige forskjeller er som følger:

 

- iv har bedre EVF.

- Mulighet for rå slow motion (960 bilder i sekundet).

- 4K video.

- Bedre autofokus (tror jeg). Med brukbar øyeprioritering ( caf fokus mode).

- Bra videostabilisering (uklart om dette er det samme som for iii).

 

 

Er det mer jeg ikke har fått med meg?

 

Det S-log2, er det kun RAW preview, f.eks.?

Lenke til kommentar

Kikket på både mk3 og 4 i butikken, og noe jeg la merke til var at fokus jaget ganske mye med setting C-AF (butikklys).

Er dette noe praktisk problem? Og hva da med samme setting når man tar video?

 

Har et gammelt DV kamera (video), og på den jaget fokus nesten hele tiden ved litt dårlig lys. Tilnærmet ubrukelig kvalitet var resultatet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-imMmrOha

jeg solgte alt dslr utstyr jeg hadde jeg, og kjøpte meg et iv.
Det jeg merket meg var at jeg aldri hadde med dslr'n, og skulle man noen gang bruke den måtte man planlegge litt mer hvor man skulle, og hvilke objektiver en måtte ha med. I tillegg skjøt jeg ofte bilder som er i samme område som iv opererer med.

Det eneste jeg savner på iv'n er at den ikke har fokusering via lcd skjermen. jeg regner med dette nok kommer på v modellen, men å vente enda ett år på det hadde jeg ikke tålmodighet til (og litt mer zoom ville ikke ha skadet heller)

 

Det er masse å sette seg inn i og lære om man vil ha fult utbytte av kameraet, men det er også utrolig enkelt å ta gode bilder bare ved å slå det på og knipse i vei. om jeg ikke husker feil kan det ta 16 bilder i sekundet eller noe slikt. 

 

Jeg er veldig fornøyd med kameraet, grunnen til at jeg valgte akkurat dette er fordi det er så lite og så veldig enkelt å ta med seg- samt at det har en helt utrolig bildekvalitet, og arbeider kjapt. jeg får sette meg ned å lese bruksanvisningen en dag, for å lære meg enda mer om hva jeg kan få presset ut av kameraet, men en ting er i alle fall sikkert, man mister ikke bilder nå fordi kameraet er stor og klumpete og ligger hjemme:)

 

har ikke sett på fil- størrelser ang. videoer ennå, men i slow-mo kan man jo ikke filme mer enn 5 sekunders klipp i slengen, så kan ikke tenke meg at de filene blir så veldig store. har ikke filmet så mye med det så har ikke satt meg så mye inn i det enda.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...