Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der har du et grunnleggende problem med kontrastbasert autofokus kontra fasedetekterende autofokus - kontrastbasert af kan ikke vite om det er helt skarpt eller ikke uten å endre fokus, og derfor "jokker" den frem og tilbake for å være sikker på at det faktisk fremdeles er i fokus.

 

Hvis du vet at motivet ikke beveger seg - skru av følgefokus. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Har som sagt ikke testet GX1 så jeg skal ikke utale meg om det.

 

men kompaktkamera er teknisk sett et kamera hvor man ikke har muligheten til å bytte objektiv etc. Hva som er kompakt i dine øyne er så klart noe helt annet :)

 

Uansett så er RX100 det det nest beste kompaktkameraet jeg har eid og jeg mener også at Canon S100 er en god kandidat i den klassen til RX100, til en hyggeligere pris. Ikke like høy oppløsning, men hvem bryr seg vel om det, så lenge bildene blir flotte?

 

Hvordan er hastigheten på RX100 vs S100?

Tenker da fra man trykker på PÅknappen til første bilde er tatt.

og

Hvor lang tid det bruker til man kan ta bilde nr 2, 3 osv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter en laaaang ørkenvandring med lesing av tester og forumerfaringer og vurderinger har jeg endelig bestemt meg.

Elkjøp har rx100 til 3790

Og vips så var det bestilt sammen med et 10klassekort til halv pris :-)

 

Håper, forventer og tror at det innfrir ifht forventningene

Lenke til kommentar

Etter en laaaang ørkenvandring med lesing av tester og forumerfaringer og vurderinger har jeg endelig bestemt meg.

Elkjøp har rx100 til 3790

Og vips så var det bestilt sammen med et 10klassekort til halv pris :-)

 

Håper, forventer og tror at det innfrir ifht forventningene

Husk å komme med rapport når du har fått testet kameraet.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble å bestille fra Elkjøp jeg også med 32GB klasse10 til halv pris.

Men ble noe krøll på nettsiden, så måtte ringe til de. Og support klarte ikke legge inn det Puremedia som var til 1/2 pris.

Løsningen ble å få 2stk SanDisk 16 GB Extreme HD Video med 125% raskere hastighet til samme pris.

 

Supert tenkte jeg i utgangspunktet...men...blir det supert?

 

Finner ikke hva RAW format det legger seg på i størrelse. 20megapiksel gir vel ca 25Mb+jpeg ca 3,3Mb?

Med 330 bilder på et batteri så vil det fortsatt si at batteriet er tomt før minnekortet er fult (ca 550 bilder)?

Hva med batteri kontra kort under filming?

 

Vil jeg merke forskjell i hastighet på bilde/film på dette kameraet med 45MB/s kontra 20MB/s kort?

 

Tenkte tanken å heller gå for et 32Gb Scandisk extreme. Men da vil jeg nok måtte betale 300kr ekstra.

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

En irritabel ting i manuell modus at en ikke får valgt "auto-iso", iallefall ikke som jeg har funnet ut. Burde ikke det være et alternativ?

Jo, det burde det hvis de som laget kameraet hadde vært konsekvente. I kombinasjon med at man ikke kan sette tregeste lukkerhastighet og heller ikke kan velge rask/eller treg auto-iso (som på S95) og kameraet velger treg lukkehastighet fremfor høyrere iso er dette et klart minus.

 

Kan være mulig å bruke S-mode i noen tilfeller. Kommer det en firmware fiks for auto iso i M-mode mon tro?

 

Hvordan har dere satt opp kontrollene på kameraet? Jeg har iso på hjulet rundt optikken og blender på det lille hjulet til høyre, men skulle gjerne hatt det omvendt.

 

Ellers er jo oppsett av ofte bruke funksjoner på Fn-knappen helt kurant.

Lenke til kommentar

Angående hastighet, så er det viktig med et raskt kort. Når jeg kjøpte kameraet, så puttet jeg i et gammelt kort jeg hadde liggende. Og da måtte jeg vente flere sekunder før jeg kunne ta neste. Men det er vel en selvfølge for de fleste :)

 

Har nå fått kjøpt meg kameraet, og satt i et Sandisk Extreme III kort. Når jeg tar et bilde, så må jeg vente nesten 3sekund på å ta neste bilde. Da lagrer den i RAW+JPG, har prøvd både med 20, 10 og 5MB, uten at jeg merket noe forskjell på hastigheten.

 

Hva opplever dere? Og hvilket kort kjører dere? Tenkte å bestille meg et Sandisk 16GB 10 45MB/s

Lenke til kommentar

Har nå fått kjøpt meg kameraet, og satt i et Sandisk Extreme III kort. Når jeg tar et bilde, så må jeg vente nesten 3sekund på å ta neste bilde. Da lagrer den i RAW+JPG, har prøvd både med 20, 10 og 5MB, uten at jeg merket noe forskjell på hastigheten.

 

Hva opplever dere? Og hvilket kort kjører dere? Tenkte å bestille meg et Sandisk 16GB 10 45MB/s

Jeg har Sandisk Extreme HC I 45 MB/s og kan ta flere RAW+JPEG bilder i sekundet. Husk å slå av forhåndsvisningen av bildet, det spiser en del tid. Sett Drive Mode til Continious shooting og brenn av en serie i veldig godt lys for å finne ut om kortet er en begrensning.

 

 

For de som er interessert så er fokuseringen i kameraet av voice coil typen og linsen som fokuserer er delvis rektangulær for å spare vekt.

Lenke til kommentar

Jeg har Sandisk Extreme HC I 45 MB/s og kan ta flere RAW+JPEG bilder i sekundet. Husk å slå av forhåndsvisningen av bildet, det spiser en del tid. Sett Drive Mode til Continious shooting og brenn av en serie i veldig godt lys for å finne ut om kortet er en begrensning.

 

 

For de som er interessert så er fokuseringen i kameraet av voice coil typen og linsen som fokuserer er delvis rektangulær for å spare vekt.

 

Takk, forhåndsvisning av bilde var det som skulle til:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...