Magnus Flovikholm Røyset Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Mye vil ha mer... Har heller ikke vært noe begeistret for Windows 8. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) OpenGL 4.1 ser ut til å overgå DirectX 11. http://www.geek.com/...le-20100728/Men som vi vet, så vil nok ikke Nvidia røre på en finger med det første. Spilling på Linux blir avhengig av at Nvidia endelig får opp øynene og rydder i driverene sine. Noe som er lite trolig ifølge Linus. OpenGL overgikk ikke DirectX nei (les signaturen min). Men Direct3D mistet det spesifikasjonsmessige fortrinnet det lenge hadde (standardisert tesselation shader, som bare var utvidelser inntil OpenGL 4.0). Direct3D 11 er også laget for å støtte multi-threading, noe OpenGL i utgangspunktet ikke takler grunnet helt grunnleggende designvalg som er gjort (OpenGL er en state machine, og dermed ikke thread-safe) Det som er ille, er at OpenGL alltid må ta igjen Direct3D. Det funker aldri andre veien, noe som irriterer meg ganske grenseløst. At det ikke har dukket opp reelle alternativer til OpenGL i løpet av de årene det har vært aktivt er helt utrolig. Det er ikke et veldesignet API. OpenGL 3.0 skulle være revolusjonerende, men endret ikke en dritt. Multiple Render Targets støtte i OpenGL var også veldig klumsete helt frem til OpenGL 4.2 ettersom glBindFragDataLocation dukket opp først da som en ARB funksjon. Endret 30. juli 2012 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Delvis tror jeg nok flyttingen til Linux er for å gi Steam en konkurransefordel over Windows Store. Hvis jeg kjøper et spill på Steam får jeg det til Mac, Windows og Linux. Kjøper jeg det samme spillet på Windows Store får jeg det bare på Windows (muligens får jeg kanskje noen godbiter til Windows Phone eller Xbox360). Jeg tror mange vil sette pris på å vite at de ikke binder seg til en plattform når de kjøper spillet sitt. Spesielt nå som Macbook begynner å bli mer og mer allemannseie så tror jeg spesielt spillere ser verdien av at spill de kjøper på Steam blir tilgjengelige på "alle" plattformer. Når MS planlegger å ta 30% av inntektene fra salget gjennom MS Store så vil sluttprisen bli høyere gjennom MS store enn via Linux. Utsalgsprisen må faktisk bli ~43% høyere for at MS skal få sine 30% uten at Valve taper på det. (1/70% = 1,4285.., altså 42,85% høyere utsalgspris). Der Linux-utgaven koster 350 kr vil Windows-utgaven koste 500 kr. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Win 8 diskusjonen føres på flere plan, alt fra programmeringstekniske detaljer, via brukervennlighet for nye og uerfarne og til vaner og brukervennlighet for eldre erfarne som har vokst opp med alt siden Dos. Den programmeringstekniske biten med alle sine detaljer er sannsynligvis kun intr. for de som utvikler programvare elelr på annet vis trenger å kunne slikt. Det store flertallet skal "kun" bruke det, og for dette flertallet blir Win8 et stort veiskille hvor man går fra et kjent utseende utviklet fra win95-win98-win2000,win me-win xp, win vista, win 7 og som også er ganske likt hva både ubuntu og lignende ser ut til å bruke, og også hvordan apple gjør det. Det er altså et veldig kjent miljø og utseende microsoft skal tukle med. Jeg tror også at overgangen fra f.eks xp->vista eller vista->win7 var mye mindre enn hva overgangen fra win 7->win 8 blir. Hadde man jobbet med win xp og/eller vista så var det ikke særlig stor overgang å sette seg foran en pc med win 7 (navigasjonsmessig). Det handler også om et følt behov. Når win 7 kom så erstattet det vista, et os mange hadde negative erfaringer med. XP begynte også å bli gammelt. Win 7 var derfor en større følt nødvendighet å gå over til. Win 7 er ikke gammelt slik xp var. Man vil få full støtte for å kjøre f.eks nye office og internet explorer for de som bruker den. Jeg tror ikke folk flest vil ha noe savn i win 7 som pusher dem til å gå over til win 8. Greia med fliser har jeg ikke helt taket på ennå. Jeg ser fordelen med at fliser kan funke som en miniskjerm for enkelte funksjoner, f.eks vise at man har fått mail eller vise facebookmeldinger osv. Men dette er jo mulig med ulike widgets eller andre ting for de som ønsker det. Alt avhenger av hvordan man kan organisere flisene. Kan de deles opp slik at alle spillflisene er samlet, at alle mediaplayerne er samlet osv så er det sikkert greit men sitter igjen med følelsen av at man får samme funksjon med en vanlig snarvei. Til mitt bruk så virker det som om man isteden for å klikke på en snarvei slik man er vant med, skal klikke på en flis. Jeg har heller ikke fått noe inntrykk av om man f.eks kan ta programmer og drivere laget for win 7 og bruke på win 8. Drivere spesielt, når win 7 kom så manglet det mye men da kunne man normalt bruke vista drivere i rett bitversjon inntil win 7 driverne kom. Det gjorde jeg endel, bl.a på driveren til nettverkspluggen. Aner ikke om det samme er mulig med win 8, da det ser ut til å være større forandringer. Det samme gjelder programvare. http://www.itavisen.no/891599/slik-blir-firefox-i-windows-8 Til forskjell fra Metro-apps kan skrivebords-aktiverte Metro-apps kjøre utenfor Metro-sandboksen. Skrivebordsaktiverte metroapps, betyr det at metroapper kan kjøres utenom metrosystemet? Det betyr at vi ikke bare kan bygge en nettleser, men kraftig nettleser som gir en like god opplevelse som den klassiske skrivebords-nettleseren. Så nettleseren finnes i en metro versjon og en skrivebordsversjon, men metroversjonen er like god som skrivebordsversjonen. Dessverre får nettleserne kun tilgang til Metro-grensesnittet om den er standard nettleser så om Firefox ikke er definert som standard nettleser så kan du ikke bruke den med Metro Så om man legger inn metro nettleser og den ikke er standard nettleser så kan den ikke brukes? Helelr ikke om den aktiveres fra skrivebordet? http://my.opera.com/chooseopera/blog/2011/09/15/opera-on-windows-8 I set Opera as standard browser, but that didn't work for thinks I start with the metro GUI. Ikke lett å bli klok på... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Dessverre får nettleserne kun tilgang til Metro-grensesnittet om den er standard nettleser så om Firefox ikke er definert som standard nettleser så kan du ikke bruke den med Metro Så om man legger inn metro nettleser og den ikke er standard nettleser så kan den ikke brukes? Helelr ikke om den aktiveres fra skrivebordet? Dette høres så rart ut... hvorfor får nettlesere særbehandling? Det er da bare programmer som alt annet... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Ja, det er jo slike ting som er veldig forvirrende og gjør meg usikker. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Nå er det sagt og skrevet mye om Windows 8. Det snakkes om er hvor bra metro er og hvor enkelt og hvor mye bedre det skal være med disse flisene metro er sikker bra på nettbrett og smart telefoner med berørings skjerm , men det ingen god løsning for pc med tastatur og mus. Så hvor for h&***e er det er det bare metro som er testet , ikke hele Windows 8 ( spesielt med tanke deskpoten ) ? Med alt som kommer ut så virker det som det er mye feilinformasjon som kommer ut ( basert på diskusjoner her på forumet ) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Test av win 8 på desktop: http://arstechnica.com/information-technology/2012/04/windows-8-on-the-desktopan-awkward-hybrid/ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Test av win 8 på desktop: http://arstechnica.c...awkward-hybrid/ Ingen skikkelige norske tester altså ? Flisene skal slik jeg forstå det erstatte ikonene. Er det noen som vet om man kan velge forskjellige størrelser ( som med ikonene i tidligere utgaver) eller er de noe som skjer helt automatisk ? Lenke til kommentar
Asumina Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Begynner å lure på om ikke MS tar en Apple her. De har jo gjort dette med Iphone, og Ipad som bare kan benytte Istore, om du ikke Jailbraker den da. Ikke bra. Urovekkende å se hvor kommersiell databransjen er i ferd med å bli. Mener det vil være veldig synd om MS, Apple og andre store aktører stenger de små inovative småskala produsentene ute fra plattformene, skjult bak en vegg av egenutviklet software som dreper alt som er av tilsvarende produkter fra andre. Det er jo bare å se hvor langt det gikk med IE og den rettsaken som pågikk i EU for noen år tilbake. Jeg tror kapitalismen er iferd med å bli ett stort problem, vi kan jo snart ikke skru på PCen lengre uten at noen skal tjene på det. Trist. Asu 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Test av win 8 på desktop:http://arstechnica.c...awkward-hybrid/ Ingen skikkelige norske tester altså ? Det er en skikkelig test på norsk her. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Takker for linken Simen1 , etter å ha lest artikkelen så sitter jeg igjen med en følelse av at dette blir et stort feilsteg for Microsoft og spørsmålet blir hvordan de skal rydde opp i dette. Man kan rett og slett ikke fortsette med å ta en Vista så Windows 7 igjen , spesielt nå som konkurransen begynner å bli hard fra Apple og ikke minst langt bedre støtte for spill i Linux og iOs gjennom Opengl hvor man nå snart forbigår DirectX 11.x i funksjonalitet og forbedringer. Endret 31. juli 2012 av Malvado 2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Flisene skal slik jeg forstå det erstatte ikonene.Er det noen som vet om man kan velge forskjellige størrelser ( som med ikonene i tidligere utgaver) eller er de noe som skjer helt automatisk ? Det er ikke godt å vite hva du mener når du bare sier ikon. Det er ikoner over alt i Windows 7. Hvilke ikoner mener du egentlig?Flisene erstatter faktisk ingenting. Flisene er små programmer med widget-funksjonalitet som kommer i tillegg til alle de vanlige programmene du har. Vanlige programikoner til de vanlige programmene har du fremdeles. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Flisene skal slik jeg forstå det erstatte ikonene.Er det noen som vet om man kan velge forskjellige størrelser ( som med ikonene i tidligere utgaver) eller er de noe som skjer helt automatisk ? Det er ikke godt å vite hva du mener når du bare sier ikon. Det er ikoner over alt i Windows 7. Hvilke ikoner mener du egentlig?Flisene erstatter faktisk ingenting. Flisene er små programmer med widget-funksjonalitet som kommer i tillegg til alle de vanlige programmene du har. Vanlige programikoner til de vanlige programmene har du fremdeles. jeg tenkte på program ikonen man klikker på for å startet programmer Disse er enten plassert i startmenyen eller som en snarvei ( ikon) på skrivebordet. jeg er rimelig overbevist at her har flisene overtatt. For gjenta de jeg sa tidligere så har man flere størrelser å velge mellom når det gjelder hvor mye hver snarvei skal ta av plass på skrivebordet jeg hadde håpet at man hadde den samme fleksibiliteten når det gjelder flisene , men har fått at et inntrykk av at denne fleksibiliteten er svært bergrenset når det gjelder strøelsen på flisene Endret 31. juli 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Test av win 8 på desktop:http://arstechnica.c...awkward-hybrid/ Ingen skikkelige norske tester altså ? Det er en skikkelig test på norsk her. Sikker ? den fremstår som en google overseelse som er noe helt annet . Det jeg etterlyste var en test av Win 8 der det var norske personer som hadde foretatt testen og skrevet den på norsk. Det som er viktig å få frem er hva som stemmer eller ikke stemmer i forhold til alt som er bilt sagt om Windows 8 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 jeg tenkte på program ikonen man klikker på for å startet programmerDisse er enten plassert i startmenyen eller som en snarvei ( ikon) på skrivebordet. jeg er rimelig overbevist at her har flisene overtatt. For gjenta de jeg sa tidligere så har man flere størrelser å velge mellom når det gjelder hvor mye hver snarvei skal ta av plass på skrivebordet jeg hadde håpet at man hadde den samme fleksibiliteten når det gjelder flisene , men har fått at et inntrykk av at denne fleksibiliteten er svært bergrenset når det gjelder strøelsen på flisene Jeg er helt sikker på at programikonene på skrivebordet er nøyaktig de samme som før. Det har du fått demonstrert i en video mange ganger allerede. På startmenyen kan du blande Metro-fliser og programikoner om hverandre. Legg merke til at jeg skiller mellom widget-aktige Metro-fliser og vanlige programikoner. For de vanlige programikonene er like enkle og simple som de alltid har vært. En enkel snarvei. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 jeg tenkte på program ikonen man klikker på for å startet programmer Disse er enten plassert i startmenyen eller som en snarvei ( ikon) på skrivebordet. jeg er rimelig overbevist at her har flisene overtatt. For gjenta de jeg sa tidligere så har man flere størrelser å velge mellom når det gjelder hvor mye hver snarvei skal ta av plass på skrivebordet jeg hadde håpet at man hadde den samme fleksibiliteten når det gjelder flisene , men har fått at et inntrykk av at denne fleksibiliteten er svært bergrenset når det gjelder strøelsen på flisene Som jeg har fortalt deg før så fungerer skrivebordet i Windows 8 på samme måte som i Windows 7. Du kan legge iconer for programmer både på taskbar og direkte på skrivebordet. Flisene på startskjemen som erstatter start menyen. Men flisene der kan ha nøyaktig samme funksjon som ett icon på skrivebordet, altså en dum flis som viser ett ikon eller navnet på ett program og som ikke gjør annet enn å åpne dette programmet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Om det er demonstrert i en video så har jeg ikke lagt merke til det. Fokuset er jo på flisene og da fremstår det som de har erstattet snarvei ikonene Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Når MS planlegger å ta 30% av inntektene fra salget gjennom MS Store så vil sluttprisen bli høyere gjennom MS store enn via Linux. Utsalgsprisen må faktisk bli ~43% høyere for at MS skal få sine 30% uten at Valve taper på det. (1/70% = 1,4285.., altså 42,85% høyere utsalgspris). Der Linux-utgaven koster 350 kr vil Windows-utgaven koste 500 kr. Vet du hvor mange % tar Steam tar? Om det er demonstrert i en video så har jeg ikke lagt merke til det. Fokuset er jo på flisene og da fremstår det som de har erstattet snarvei ikonene Flisene finner du kun på startskjermen. Ikke på desktopen. http://www.youtube.com/watch?v=-VnsHmVs1UA Endret 31. juli 2012 av hvakrg Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Windows anser troligen att den alldagliga användaren är enfaldig, med tanke på deras försök att förenkla det allaredan enkla gränssnittet i windows. Inget operativsystem kan klå windows 3.1 eller '95. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå