Twig Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Har i lang tid trengt en ny laptop, men enten har jeg ikke hatt penger eller orket å kjøpe ny fordi den gamle alltid har "funket". Nå derimot har jeg penger og skal starte på høgskole så tenke at en ny laptop ikke hadde vært dumt. Jeg har råd å bruke 8000+ kr, men tenker at det blir litt sløsing med penger når jeg kan få noe billigere og ikke nødvendigvis trenger det beste av det beste, så tenker meg rundt 4-6000. Men såklart kan jeg strekke meg utover beløpet. Det jeg ønsker: Spill: har brukt den gamle laptopen til å spille spill som Heroes 3, Half Life 2, Diablo 2, Age of Empire 2 og andre gamle gameboy spill med emulator. Ikke de som tar mest kapasitet. Men har mange ganger ønsket å spille "nye" spill, som såklart laptopen ikke har klart. Så ønsker en laptop som klare å yte nye spill, ikke absolutt på max setting, men sålenge spillet er spillbart. Video: er veldig glad i se på filmer/serier så en god kvalitet på oppløsningen hadde vært greit. Ikke et must, men greit. Ellers bruker jeg en laptop til dokumenter, musikk, nedlastning og surfing. Så en med en grei harddisk som har plass til litt. Men klarer meg med 350 GB for eksempel. Selve laptopen trenger ikke å ha et design som legger til 2000 kr i prisen. Men har ingenting imot om den ser litt fin ut så lenge ikke det er hovedmålet med laptopen ho ho. Også hadde det vært fint om noen kunne forklart hva som er hva med en laptop (innholdet altså). Blir så forvirra av alle de forskjellige bokstavene og tallene. Litt kunnskap hadde ikke vært dumt så jeg vet hva laptopen min består av Takk takk for alle svar! Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Her er et par kandidater som gir mye god allround ytelse: Asus N56VZ: http://www.dustinhome.no/product/5010644235/asus-n56vz-ci7-2-3-8gb-750-gt650m-fhd-15-6-w7hp +God matt FullHD skjerm +Gode høyttalere +Godt skjermkort (GT650M er over middels kraftig i dagens laptop marked) +Godt bakbelyst tastatur +God quadcore CPU fra siste generasjon intel prosessorer. +Bluray leser +7200rpm HDD -Dårlig touchpad -"klikkelyder" i høyttalerene når lydystemet har vært i strømsparemodus. Dell inspiron 15R SE: http://www.dell.com/no/p/inspiron-15r-se-7520/fs +God matt fullhd skjerm +Ok skjermkort, litt svakere enn GT650M. +Fin pris, sett i forhold til specs! (ved kjøp av modell over 6990,- får man 400,- i rabatt ved bruk av kupongkode: http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/landing_pages/no/voucher_lp?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs) +ok høyttalere +Kan velge mellom dual og quadcore prosessorer fra siste intel generasjon. -ikke bakbelyst tastatur. -AMD skjermkortet har ikke optimaliserte drivere enda. Begge er gode kandidater og vel verdt prisen over maskiner i 5-6000,- klassen hvor man ikke får så gode skjermer og svakere skjermkort. Lenke til kommentar
Twig Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Her er et par kandidater som gir mye god allround ytelse: Asus N56VZ: http://www.dustinhom...m-fhd-15-6-w7hp +God matt FullHD skjerm +Gode høyttalere +Godt skjermkort (GT650M er over middels kraftig i dagens laptop marked) +Godt bakbelyst tastatur +God quadcore CPU fra siste generasjon intel prosessorer. +Bluray leser +7200rpm HDD -Dårlig touchpad -"klikkelyder" i høyttalerene når lydystemet har vært i strømsparemodus. Dell inspiron 15R SE: http://www.dell.com/...-15r-se-7520/fs +God matt fullhd skjerm +Ok skjermkort, litt svakere enn GT650M. +Fin pris, sett i forhold til specs! (ved kjøp av modell over 6990,- får man 400,- i rabatt ved bruk av kupongkode: http://www1.euro.del...dhs1&l=no&s=dhs) +ok høyttalere +Kan velge mellom dual og quadcore prosessorer fra siste intel generasjon. -ikke bakbelyst tastatur. -AMD skjermkortet har ikke optimaliserte drivere enda. Begge er gode kandidater og vel verdt prisen over maskiner i 5-6000,- klassen hvor man ikke får så gode skjermer og svakere skjermkort. Asus'en så veldig fin ut, men jeg hadde nok kommet langt med Dell'en til 6990 kr. De dyrere Dell modellene så litt unødvendig ut. SSD harddisk har jeg forstått at det er mulig å sette inn i laptopen senere(?). Blueray ser jeg aldri på. Men i7 prosessor hadde vært greit. Kanskje ikke nødvendig? Hvor lenge tror du Dell laptopen vil vare før den blir utdatert og "dør ut"? Endret 27. juli 2012 av Twig Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 I disse maskinene kan du bytte ut HDD med en SSD, du kan ikke sette i en vanlig SSD i tillegg. Muligens at det går å sette i en msata SSD i DELL maskinen som tillegg, med mindre dell har satt noen restriksjoner i bios. Levetid kommer nok ann på hvordan du behandler maskinen og hvordan teknologien endrer seg. Behandler du den fint er det ikke utenkelig at den fint holder i 5år+ med unntak av batteriet som nok tar kveld før det. Hvor god den er til programvaren og spill som eksisterer om 5 år er dog uvisst. Lenke til kommentar
Twig Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Da burde det gå greit. Er nokså forsiktig med mine egne eiendeler Om jeg velger den andre versjonen av Inspiron 15R SE, den med oppgradering til i7 fra i5 koster det totalt 6990 kr (da med rabatt på 400 kr. Totalt 7290 kr med frakt). Velger jeg den første så får jeg ikke rabatten for den er bare prisa til 6690 (det står 6990 men det er med frakt) så null rabatt der. Altså vil det bare koste 300 kr ekstra fra i5 til i7 i motsetning til 700 kr. Det høres vel greit ut eller syns dere jeg burde sjekke ut noen andre laptoper? Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Om du synes kundesupport er viktig så styr unna Asus... Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Da burde det gå greit. Er nokså forsiktig med mine egne eiendeler Om jeg velger den andre versjonen av Inspiron 15R SE, den med oppgradering til i7 fra i5 koster det totalt 6990 kr (da med rabatt på 400 kr. Totalt 7290 kr med frakt). Velger jeg den første så får jeg ikke rabatten for den er bare prisa til 6690 (det står 6990 men det er med frakt) så null rabatt der. Altså vil det bare koste 300 kr ekstra fra i5 til i7 i motsetning til 700 kr. Det høres vel greit ut eller syns dere jeg burde sjekke ut noen andre laptoper? Det er ikke noen andre laptoper som jeg vet om som gir matt fullhd skjerm, og tilsvarende ytelse til samme pris. Da må du opp rundt 9000,- Dell har prisa både 15" og 17" inspiron SE ganske aggresivt i forhold til konkurrentene. Lenovo har også en modell som kan være litt aktuell, lenovo er jo kjent for solide maskiner som varer lenge, men skjermkort ytelse og oppløsning er litt lavere: http://ps.no/ArtDtl....54&model=&salg= Nvidia GT630M grafikk, intel quadcore, HD+ skjerm (1600 x 900) osv til en kurant pris. Endret 28. juli 2012 av OC-Freak Lenke til kommentar
Twig Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Da burde det gå greit. Er nokså forsiktig med mine egne eiendeler Om jeg velger den andre versjonen av Inspiron 15R SE, den med oppgradering til i7 fra i5 koster det totalt 6990 kr (da med rabatt på 400 kr. Totalt 7290 kr med frakt). Velger jeg den første så får jeg ikke rabatten for den er bare prisa til 6690 (det står 6990 men det er med frakt) så null rabatt der. Altså vil det bare koste 300 kr ekstra fra i5 til i7 i motsetning til 700 kr. Det høres vel greit ut eller syns dere jeg burde sjekke ut noen andre laptoper? Det er ikke noen andre laptoper som jeg vet om som gir matt fullhd skjerm, og tilsvarende ytelse til samme pris. Da må du opp rundt 9000,- Dell har prisa både 15" og 17" inspiron SE ganske aggresivt i forhold til konkurrentene. Lenovo har også en modell som kan være litt aktuell, lenovo er jo kjent for solide maskiner som varer lenge, men skjermkort ytelse og oppløsning er litt lavere: http://ps.no/ArtDtl....54&model=&salg= Nvidia GT630M grafikk, intel quadcore, HD+ skjerm (1600 x 900) osv til en kurant pris. Hmm, ja. Fått inntrykket at jeg vil få ganske mye for pengene for Inspiron. Tror jeg går for Dell. Får en del ekstra penger for sommerjobb nå neste måned så da kan jeg like gjerne koste på meg litt ekstra. Lenova ThinkPad så veldig fin ut, men tror nok jeg vil få bruk for full HD. Husker mamma hadde en ThinkPad til hjemmekontoret sitt for noen år tilbake. Var en svær boks, solid som bare det! Tror den fortsatt lever vel så det selv om det sikkert nærmer seg 6 år nå haha. Tusen takk for alle svar Setter stor pris på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå