TMB Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Hei! For noen mnd siden kjøpte jeg min første bil, en VW Passat 2003 STV. Bilen går som ei kule bortsett fra en liten ting: når jeg vrir på rattet så hyler den som en gris. Det vil si ikke alltid, men når den vil... men det skjer kun når jeg står stille eller kjører i 40 eller under. Fikk med kvittering fra et verksted som hadde byttet servopumpe i august i fjor (kun kjørt 10k med den) og siden jeg ikke kan noe om motor etc så ringte jeg dem og beskrev problemet. De mente at det var så enkelt som å etterfylle servoolje, så skulle lyden bli borte. Fikk tak i riktig type olje og fylte opp til maks-merket på beholderen. Den var faktisk under minimumsmerket. Gikk et par dager og lyden var der fortsatt, men jeg tenkte at det sikkert tar litt tid før det går seg til og det gjorde det, etter et par uker så var lyden helt borte. Men plutselig var den der igjen, denne gangen enda verre enn forrige gang. Nå virker det som at den også kommer hver gang jeg gasser, men fremdeles kun i lav fart, og fremdeles kun "når den vil" ( ca 50 % sjanse hver gang jeg er ute og kjører). Er det noen som har noen anelse om hva dette kan være? Bilen er ikke noe vanskeligere å styre eller noe. Bare denne sjenerende ulyden. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Har du sjekka servooljen igjen? Etter at du har fylt på må du lufte ved å svinge fult ut til begge sider noen ganger. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Ja, den er fremdeles på maks. Og jeg har garantert hatt fullt rattutslag begge veier, ikke bevisst men har jo brukt bilen lenge etter jeg fylte på. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Er ikke noen ekspert på dette, men kan det være reimen som driver servopompa som er slakk eller dårlig? Eller dynamoreima? Pleier å bli en høy, skjærende lyd av dårlige eller slakke reimer. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. august 2012 Forfatter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Aner ikke. Lyden kommer som oftest når jeg gir gass. Tar verksteder betalt for å høre på lyden? EDIT: Servoslange var visst også byttet rett før jeg kjøpte den. Endret 1. august 2012 av TMB Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hvis du spør pent om noen kan bli med ut og høre på lyden får du normalt et positivt svar, i hvert fall på merkeverksted (min erfaring). Alternativt: Ta opp lyden og legg ut på Youtube eller lignende så kan sikkert forumet bistå Hvis lyden kommer når bilen står stille og du gir gass kan det virke som om at det er en reim som er slakk/bør byttes. Kjenner ikke din bil/motor men normalt er det en reim som driver servopumpe (og dynamo) og hvis den er slakk kan du få hvine-/hyle-/pipelyd. (Populært kalt viftereim.) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. august 2012 Forfatter Del Skrevet 1. august 2012 Aha. Jeg prøvde å ta opp lyden men opptaket ble så dårlig at dne høres helt annerledes ut enn i virkeligheten Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Update: Fikk tips fra bilforumet.no om at det kan ha noe med EGR å gjøre, så jeg tok av dekselet i motorrommet og dette var synet som møtte meg: Har blitt gnagd hull i denne slangen...så dro til merkeverksted og de bestilte ny slange til meg, henter den i morgen tidlig så da får vi se om det hjelper Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Virker som at denne lyden faktisk kommer av 2 forskjellige ting, som tilsammen lager en høy lyd. Deler av lyden ble nemlig borte når jeg byttet ut den slangen (lyden som kom da jeg gir gass) men lyden som kommer når jeg vrir på rattet i lav hastighet er fremdeles der. Skal få noen til å se på det snart da jeg også har et par feil som må fikses for å få den EU-godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå