Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Har lyst på litt mer trøkk i bilen

TMB

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Passat 2003 mod som har originalanlegg bortsett fra at jeg har bytta ut spilleren med en Pioneer MVH-1400UB. Alt fungerer fint men siden jeg ikke har noen sub (kun to vanlige elementer fremme, som spiller mer enn bra nok for meg) så blir det litt kjedelig lydbilde, bass boost på spilleren blir liksom ikke helt det samme :p

Hva trenger jeg for å få litt bass? Trenger ikke ha noe råner-aktig som høres 5km unna, men skal være bra fordet. Hva burde jeg legge i det? Trenger jeg å koble opp noe mer i bilen? Forsterker? Er det ikke noe som heter aktiv sub, er det å foretrekke?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Hilsen en nybegynner ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes aktive subber, men de er ofte utstyrt med for svak forsterker til at det blir noe særlig. Det finnes helt sikkert unntak.

Det du trenger er en monoblokk og en sub. Jeg ville også spandert på en forsterker til høytalerne fremme (og helst byttet de), men det kan jo eventuelt gjøres seinere om du føler behovet.

Har du noen maksgrense når det kommer til pris?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er regnet som mye og lite når det kommer til pris på bilstereokomponenter, så vet ikke hva jeg bør legge i det... Dette er en bil som ikke blir brukt så veldig ofte. Men noen tusen? :p

Jeg har en liten mistanke om at de elementene foran ikke er originale men har blitt byttet ut av forrige eier, for de spiller utrolig høyt og klart i motsetning til andre originalanlegg jeg har hørt på.

Lenke til kommentar

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe en subkasse med forsterker, så må du trekke kabler. Ikke noe vanskelig det, egentlig. Det kan ta litt tid å få det fint, og så spørs det også på hvor tilgjengelig det er fra motorrom inn til kupé.

Da må du ha en powerkabel som er stort nok i tverrsnitt for å drive forsterkeren og sub, som går fra batteri til forsterker. Deretter må du ordne med jord, her finner man gjerne steder hvor man kan feste bak i bilen. Der hvor setebeltene er skrudd fast i karosseriet er en god plass. Husk at det ikke skal være lakk på dette stedet, slik at man får direkte kontakt med jord.

Powerkabelen ha en sikring, her spørs det igjen hvor mye du tenker å dra. Husker ikke hvor stor sikring jeg har i bilen, men dette hjelper nok forhandler deg med. Samme med tverrsnitt på kabel.

Du må også legge kabel fra cd-spiller til forsterker. http://www.judysbils...skjerm-m-remote

Kjøp gjerne med remote i tillegg. Litt enklere å trekke da. Remoten gjør slik at forsterken skrur seg på når cd-spilleren er på, slik at du ikke går tom for strøm. Det finnes enkle måter å ordne dette på uten remotekabel, men i bunn og grunn er dette det enkleste.

Må vel gjerne koble noe fra Sub til forsterker, men vet ikke om dette blir gjort på forhånd.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Du må trekke en strømkabel (+) fra batteriet til forsterkeren, og en fra forsterkeren til jord (-). I tillegg må du ha signalkabler og remote fra spilleren til forsterkeren. Fra forsterkeren til subben trenger du vanlige høyttalerkabler.

Husk sikring på kabelen fra batteriet. Denne bør ikke sitte så alt for langt fra batteriet.

Det er ikke så mye arbeid, det som kan være knot er å få kabelen gjennom torpedoveggen, men her varierer det veldig fra bil til bil hvor enkelt det er.

Lenke til kommentar

Er redd for å ødelegge noe liksom :p Virker som litt stress for å få det pent ja :/

Jobber med telekom så har tilgang på alt av verktøy, trekkefjær osv. Så akkurat den biten skal være grei.

Hvor er det vanlig å plassere forsterkere så de er ute av syne? De må vel ha litt luftrom for ikke å bli for varme?

Og den som er linket til i pakken over der, er den ment til å drive kun subben eller kan jeg koble til frontene der også, hvis det har noe for seg?

Lenke til kommentar

Ok, så det jeg da trenger er:

1x strømkabel fra + til forsterker (hvilken str. anbefales her?)

1x strømkabel fra forsterker til jordingspunkt (hvordan skal jeg feste denne til f. eks. setebelte?)

1x RCA fra spiller til forsterker

1x remote fra spiller til forsterker

1x sikringsholder?

Korrekt? :)

Spilleren min har 2 RCA-utganger, det er det samme hvilken av de to jeg bruker? Må vel ikke konfigurere noe ut-signal på spilleren, forsterkeren oppdager de lave tonene automatisk?

Beklager de dumme spørsmålene jeg kommer med, men har ikke gjort dette før :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

1x strømkabel fra + til forsterker (hvilken str. anbefales her?)

Her tør ikke jeg å si noe sikkert. Det kan være like greit å kjøpe en litt større kabel, hvis du f. eks. skal utvide anlegget eller noe lignende. 25 mm2 holder vel til det meste?

1x strømkabel fra forsterker til jordingspunkt (hvordan skal jeg feste denne til f. eks. setebelte?)

På russebilen vår så var det enkelt. Da var det en mutter som festet setebeltet - skru ut, og fest dette med en kabelsko eller lignende.

1x RCA fra spiller til forsterker

Korrekt.

1x remote fra spiller til forsterker

Korrekt.

1x sikringsholder?

Korrekt, husk sikring. :)

Du trenger også kabelsko for å feste +/- kablene. Forsterkerne har gjerne tilkoblingspunkt med umbraco-skruer som man tighter. Du sier du har 2 RCA-utganger på spilleren? Altså plass til total fire kabler? Jeg lurer på om man bruker dette hvis man har flere forsterkere, og jeg tviler på at du trenger å konfiguere noe ut-signal. Jeg har kun én RCA-utgang fra spilleren, så vet ikke helt. Regner med det går fint.

Vet du hvordan du ordner remoten fremme ved spilleren?

Lenke til kommentar

Remote kobles til en av kontaktene i ISO-koblingen (den sorte klumpen som det går mange ledninger fra). Er som regel merket.

Remote er forøvrig en kabel som fungerer som av/på-bryter. Signal=på og ikke signal=av. Remotekabelen følger gjerne med signalkabelen om du kjøper den hos en bilstereoforhandler.

Legg også strøm lengst unna signalkabler og signalkabel lengst mulig fra strømførende kabler. Begge bør være godt isolert også. Hvis ikke kan du få dynamolyd i høyttalerne. Dynamolyd er "hyling" i høyttalerne som følger turtallet på motoren.

Lenke til kommentar

I dag tok jeg av dørtrekket i ren nysjerrighet og det viser seg at det er originalhøyttalere som sitter i frontdørene :p

Er litt keen på å bytte ut disse også når jeg først skal i gang, men da må jeg ha en til forsterker ved siden av, yes?

Anbefalinger her? :)

Jeg sjekka litt rundt og det virker som at det letteste i min bil blir å trekke gjennom torpedoveggen bak hanskerommet, siden batteriet sitter på høyre side. Legger da strømkabelen langs høyre side av bilen og signalkabel langs venstre side av bilen. Høyttalerkablene gjør det vel ikke noe om ligger parallelt med strømkabelen?

Lenke til kommentar

Du må ikke ha en egen forsterker til høyttalerne, men det er absolutt å anbefale. Når det kommer til konkrete produkter føler jeg meg ikke oppdatert nok til å gi råd, men jeg har selv den forsterkeren som er med i basspakken cossiemk1 linket til, og den er helt super i forhold til prisen. Jeg har stort sett brukt den til å drive fronthøyttalerne.

Lenke til kommentar

Du må ikke ha en egen forsterker til høyttalerne, men det er absolutt å anbefale.

Fordi? :) Blir det dårligere lyd om den brukes til både sub og fronter?

Og hvor mye dårligere blir lyden om jeg bare kobler de nye frontene inn på spillerens forsterker, kontra en dedikert forsterker?

EDIT: Også lurer jeg på en ting til, hvordan fester jeg selve kabelen til plusspolen på batteriet? Ser jo ganske...fullt ut der?

Hvis jeg skal ha 1 forsterker for høyttalere og 1 for sub, burde jeg trekke 2x signalkabler eller holder det med ett par også bruke y-splitt? RCA-utgangene bak på spilleren min er merket med Rear/Sub, og Front. Men disse er vel egentlig identiske?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...