Gå til innhold

Bygge/oppgradere laptop

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med å oppgradere hardware på en laptop?

Jeg har en acer 5737z som jeg er visuelt og brukermessig veldig fornøyd med, men det er ikke til å legge under en stol at den begynner å merke årene og er etterhvert blitt utdatert..

Jeg leker med tanken om å bytte prosessor/hovedkort og grafikkkort i maskinen, Evy bytte alt unntatt strømforskyningen og cd/DVD rom (og andre komponenter som ikke nødvendigvis blir utdatert..

Lar dette deg gjøre?

Tatt for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det er ikke så mye du kan gjøre med denne maskinen (som notebooks generelt). Hovedkort har en passform som er designet til chassis og GPU er montert direkte på hovedkortet, og dermed ikke utskiftbart.

Det du kan gjøre er å bytte minne eventuelt montere inn en SSD disk. Bytte av disse to delene er også det som regnes som lønnsomt når det kommer til oppgradering av laptop.

Det er mulig å bytte prosessor, men det kan være et sjangsespill, da det er usikkert om hva BIOS/HK støtter. Hvis du virkelig vurderer å bytte CPU i tillegg til HDD og minne, så vil "oppgraderingen" fort koste noen tusenlapper og det vil nok bli like billig å kjøpe en ny maskin.

PS: Hovedkortet du har i denne maskinen har kun to minne-porter, det vil si at du maks kan benytte 2x 4GB brikker (ut i fra et rask google søk, så skal maskinen støtte dette med 64bit OS, men dobbeltsjekk før du eventuelt gjør et innkjøp)

Lenke til kommentar

Kort svar: nei.

Langt svar:

Det som kan være greit å bytte på en laptop er:

Bytte HDD med en SSD for å gi en mer responsiv maskin.

Sette inn mer/bytte minne om ønskelig.

Utover dette er det sjelden mulig eller lønnsomt å gjøre hardware endringer. Dette gjelder 80% av bærbare maskiner, de siste 20% er maskiner som har grafikkort i MXM format, da kan det i tilfeller være mulig å oppgradere skjermkortet såpass at man merker ytelseøkningen mye. Så vidt jeg kan finne ut har ikke din modell MXM kort og grafikkort kan derfor ikke byttes (liste over acer maskiner med MXM kortplass og hvilke skjermkort man kan oppgradere til: http://forum.notebookreview.com/acer/396320-acer-mxm-models-cards.html )

CPU kan oftest oppgraderes til kraftigere CPU innen samme serie (samme sokkel) så sant kjøleløsningen er god nok. Men dette gir sjelden nok ytelsesforbedring til å forsvare prisen.

Hovedkortet kan ikke byttes med annet enn et likt hovedkort.

Lenke til kommentar

Kupper tråden din litt :)

Har en HP dm3 som jeg enten må oppgradere eller snart erstatte. Ettersom jeg er rimelig fornøyd med pcen, og nye ultrabooks er veldig dyre, foretrekker jeg å oppgradere pcen. Men lønner det seg?

Det jeg ser for meg er at jeg må bytte harddisken til SSD og oppgradere minnet. I tillegg er batteriet blitt såpass utslitt at jeg må kjøpe nytt. Dermed blir kostnadene ca. 2500 kr.

PCen vil i hovedsak brukt til skole, surfing og div. Eneste spill jeg spiller er Football Manager som ikke krever voldsomt med ressurser.

Vil det svare seg å oppgradere pcen i forhold til å kjøpe ny? Eller blir det bare en liten utsettelse av nytt pckjøp?

Har dere evt. forslag til hardware jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar

For 2500 ville det vel være ganske greit :)

Men det jeg er mer interessert i å vite, er hvor lenge vil du dette realistisk skal holde ?

Det har en del innvirkning for om det er noe å anbefale.

Tja. I hvert fall et år til med grei ytelse tenker jeg. Kanskje to? Har hatt pcen i nesten 3 år nå. Greier jeg å ha den i 4 år er jeg brukbart fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...