Abdulaziz Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Mitt morsmål er arabisk. Jeg ska på linjen studiespesialisering Jeg skal bruke arabisk som tredje språket på vgs men hvordan er prøven? Jeg har hørt er at det er en prøve når jeg starter så det som jeg lurer på hvordan er denne prøven egentlig? Er det noen som kam om dette? Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 er det ingen som kan om dette? Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Hei Jeg har litt erfaring med dette, du kan velge arabisk som ditt tredje språk. Hvis skolen har ikke mulighet til å undervise deg i arabisk må du lese på egenhånd dermed er du privatist. Fra og med 2012 er du nødt til å ta en eksamen i både skriftlig og muntlig arabisk. Den skriftlige eksamen er en sentralgitt eksamen dermed felles for alle som tar eksamen i arabisk sammen semester. Den muntlige eksamen er lokalgitt dermed er skolen eller sensur som lager oppgaven. Det er tre vanskelighetsnivåer nivå I, II og III. (Merk at hvis du har hatt et språk på ungdomskolen og velger nivå III får du 1,0 språkpoeng. Du kan snakke med rådgiveren på skolen om akkurat dette.) Litt mer info om språkpoeng: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/spraakpoeng/index.html Den muntlige eksamen er litt mer komplisert fordi den varierer fra sensur til sensur, du må blant annet ordne selv en leseliste som du skal senere presentere under den muntlige eksamen til susuren. (Bøker, tekster, filmer som har noe å gjøre med den arabiske kulturen) Hr har du noen eksempler av tidligere eksamensoppgaver i arabisk: Nivå I http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fremmedsprak_H10/FSP5002_PSP5001_Arabisk_I_H10.pdf Nivå II http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fremmedsprak_H10/FSP5005_PSP5003_Arabisk_II_H10.pdf Nivå III http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fremmedsprak_H10/PSP5005_Arabisk_III_H10.pdf http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fremmedsprak%20programfag%20niv%20III/H11/PSP5005_Arabisk_III_H11.pdf Jeg tok selv en slik eksamen i vår, ikke i arabisk da, hvis det er noe du lure på bare spør! 2 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Hei Jeg har litt erfaring med dette, du kan velge arabisk som ditt tredje språk. Hvis skolen har ikke mulighet til å undervise deg i arabisk må du lese på egenhånd dermed er du privatist. Fra og med 2012 er du nødt til å ta en eksamen i både skriftlig og muntlig arabisk. Den skriftlige eksamen er en sentralgitt eksamen dermed felles for alle som tar eksamen i arabisk sammen semester. Den muntlige eksamen er lokalgitt dermed er skolen eller sensur som lager oppgaven. Det er tre vanskelighetsnivåer nivå I, II og III. (Merk at hvis du har hatt et språk på ungdomskolen og velger nivå III får du 1,0 språkpoeng. Du kan snakke med rådgiveren på skolen om akkurat dette.) Litt mer info om språkpoeng: http://www.samordnao...oeng/index.html Den muntlige eksamen er litt mer komplisert fordi den varierer fra sensur til sensur, du må blant annet ordne selv en leseliste som du skal senere presentere under den muntlige eksamen til susuren. (Bøker, tekster, filmer som har noe å gjøre med den arabiske kulturen) Hr har du noen eksempler av tidligere eksamensoppgaver i arabisk: Nivå I http://www.udir.no/U...abisk_I_H10.pdf Nivå II http://www.udir.no/U...bisk_II_H10.pdf Nivå III http://www.udir.no/U...isk_III_H10.pdf http://www.udir.no/U...isk_III_H11.pdf Jeg tok selv en slik eksamen i vår, ikke i arabisk da, hvis det er noe du lure på bare spør! Tusen tusen takk for svaret men skal jeg velge et vanskelighetgrad( nivå I, nivå II eller nivå III) eller skal jeg svare på alle sammen ? Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Ja, du skal velge bare et nivå som innebærer både en muntlig og skriftlig eksamen. 3 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Ja, du skal velge bare et nivå som innebærer både en muntlig og skriftlig eksamen. men hvilket nivå tok du og ka fikk du? Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Nivå III i italiensk 6 i muntlig og 5 i skriftlig. 2 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Nivå III i italiensk 6 i muntlig og 5 i skriftlig. Jeg har hørt at man kan velge enten muntlig og skriftlig eller bare skriftlig, stemmer det eller? og du har tatt en skriftlig og en muntlig, er det da på en måte to karakterer i standspunkt, hvis svaret er nei, ka ble det da 5 eller 6 ? takk for hjelpen Endret 6. august 2012 av Abdulaziz Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Slik står det : "Fra og med våren 2012 vil det i tillegg til skriftlig eksamen være krav om lokalt gitt muntlig eksamen i albansk, arabisk, bosnisk, dari, koreansk, kurdisk (sorani) mandarin, persisk, polsk, somali, tamil, tyrkisk, urdu og vietnamesisk for privatister." Link: http://www.udir.no/V...or-privatister/ Altså fra og med våren 2012 både skriftlig og muntlig. På vitnemålet kommer begge karakterene. Dermed kommer jeg til å få både 6 og 5 på vitnemålet, hvis jeg for eksempel ønsker å forberede femmern må jeg bare ta en eksamen i skriftlig italiensk. Endret 6. august 2012 av Fredtu24 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Slik står det : "Fra og med våren 2012 vil det i tillegg til skriftlig eksamen være krav om lokalt gitt muntlig eksamen i albansk, arabisk, bosnisk, dari, koreansk, kurdisk (sorani) mandarin, persisk, polsk, somali, tamil, tyrkisk, urdu og vietnamesisk for privatister." Link: http://www.udir.no/V...or-privatister/ Altså fra og med våren 2012 både skriftlig og muntlig. På vitnemålet kommer begge karakterene. Dermed kommer jeg til å få både 6 og 5 på vitnemålet, hvis jeg for eksempel ønsker å forberede femmern må jeg bare ta en eksamen i skriftlig italiensk. Ja, Her er jeg tilbake i denne tråden. Prøven min er snart så jeg har lyst til å spøre deg noen ting: 1) Når det gjelder den muntlige. hvordan er den egentlig? Hva skal jeg øve på? Er det slik at jeg en forberedelsestid på 48 timer eller noe sånt. I følge skolen så må jeg dra til en annen by for å ta den. Hvordan får jeg oppgavenen da? 2) Skal jeg bruke PC i skriftlig eksamen? Jeg har skrevet veldig lite på arabisk på PC? Hvordan skal jeg klare det da :wallbash: Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hmm... Slik jeg gjennomførte min muntlig eksamen, var det slik at jeg laget meg selv en leseliste først. Leseliste er på en måte alle bøker/tekster (+en film) som jeg skulle lese/se til eksamen(på arabisk da). (Man sender leselista 15 dager før eksamen ). 40 minutter før eksamen får man en ukjent tekst på arabisk. Etter det blir man kalt inn, da begynner eksaminatoren å stille deg spørsmål om teksten som du har lest i de 40 minuttene, videre så vil de stille deg spørsmål om det du har lest til eksamen (leselista). Noen gange ber de deg om å presentere deg selv på arabisk. I mitt tilfelle hadde de ikke noe mer å spørre etter 20-25 min. Men altså du går i 1. du har muligheten til å ta opp karakteren hele 5 ganger i løpet av 3. året. Men hvorfor meldte du deg ikke til våren? Da kan du liksom bruke hele året til å forberede deg...(?) jeg måtte reise til en annen by, og gjennomført eksamen der. Hvilket nivå tok du? Ja,man bruker PC, jeg kjenner ei som tok eksamen i persisk, og så vidt jeg vet brukte hun PCen. 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Hmm... Slik jeg gjennomførte min muntlig eksamen, var det slik at jeg laget meg selv en leseliste først. Leseliste er på en måte alle bøker/tekster (+en film) som jeg skulle lese/se til eksamen(på arabisk da). (Man sender leselista 15 dager før eksamen ). 40 minutter før eksamen får man en ukjent tekst på arabisk. Etter det blir man kalt inn, da begynner eksaminatoren å stille deg spørsmål om teksten som du har lest i de 40 minuttene, videre så vil de stille deg spørsmål om det du har lest til eksamen (leselista). Noen gange ber de deg om å presentere deg selv på arabisk. I mitt tilfelle hadde de ikke noe mer å spørre etter 20-25 min. Men altså du går i 1. du har muligheten til å ta opp karakteren hele 5 ganger i løpet av 3. året. Men hvorfor meldte du deg ikke til våren? Da kan du liksom bruke hele året til å forberede deg...(?) jeg måtte reise til en annen by, og gjennomført eksamen der. Hvilket nivå tok du? Ja,man bruker PC, jeg kjenner ei som tok eksamen i persisk, og så vidt jeg vet brukte hun PCen. tok nivå 2. ahh soryy ble litttt forvirreriet å ha glemt å svare men hvordan egentelig skal jeg finne bøker på arabisk(??) og hvor mye må det være?? en ting til er litt nysgjerrig på å vite om jeg får karakter rett fram etter eksamenen? Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Du kan enten kjøpe bøker på arabisk selv, eller du kan spørre om du kan få låne bøker fra biblioteket i Oslo. Antall bøker er egentlig opp til deg men anbefaler 1-3 + en film, husk at hvis du har lyst å få en god karakter burde du velge bøker der du kan argumentere forskjellige temaer som har med den arabiske kulturen å gjøre, + en god film. leseliste gjelder bare for den muntlige eksamen. Karakteren får du like etter å ha gjennomført den muntlige eksamen, mens svaret for den skriftlig tar ca. 3-5 uker. Når skal du gjennomføre den? 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Du kan enten kjøpe bøker på arabisk selv, eller du kan spørre om du kan få låne bøker fra biblioteket i Oslo. Antall bøker er egentlig opp til deg men anbefaler 1-3 + en film, husk at hvis du har lyst å få en god karakter burde du velge bøker der du kan argumentere forskjellige temaer som har med den arabiske kulturen å gjøre, + en god film. leseliste gjelder bare for den muntlige eksamen. Karakteren får du like etter å ha gjennomført den muntlige eksamen, mens svaret for den skriftlig tar ca. 3-5 uker. Når skal du gjennomføre den? om to uker, tror jeg men hvordan egentlig skal jeg låne bøker i Oslo?Jeg har sendt en e-post til de som driver med hele greia( privatistweb.no) og jeg har fått et svar. Hun som arbeider der sier at eksaminasjonen foregår på bakgrunn av kompetansemålene i Læreplanen som jeg må finne selv. Jeg fikk denne lenken av henne http://www.udir.no/L...id=5&gmi=158289 Jeg har funnet arabisk Nivå 2 men jeg har ikke noe viktig angående prøven men ka e meningen med at jeg som skal finne kompetansemålet? Er det hun mener en leselist eller? når den gjelder bøkene så med "kultutren" mene du Alt som har noe med arabere å gjøre?(Historie, litteratur, tradisjoner osv) men skal je ikke si noe om irak eller noe sånt( siden jeg er iraker), håper på et raskt svar Endret 15. november 2012 av Abdulaziz Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Vel, du skal lage en leseliste ut i fra kompetansemålene. Hvis det står for eksempel at eleven skal kunne drøfte ulike situasjoner relatert til kulturen, velger du en bok/film som du kan referere til og snakke ut i fra den. Men hvis du skal skaffe deg en leseliste nå, så burde du gjøre det så snart så mulig, to uker er ikke mye. Ja, så lenge det har noe med kulturen å gjøre så går det fint, siden at du er iraker kan du velge en film helst en bok som handler om en person/familie som har opplevd krigen, en slags autobiografi elns. Ikke les bøker som er oversettet på arabisk og som har lite med den arabiske kulturen å gjøre... 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Vel, du skal lage en leseliste ut i fra kompetansemålene. Hvis det står for eksempel at eleven skal kunne drøfte ulike situasjoner relatert til kulturen, velger du en bok/film som du kan referere til og snakke ut i fra den. Men hvis du skal skaffe deg en leseliste nå, så burde du gjøre det så snart så mulig, to uker er ikke mye. Ja, så lenge det har noe med kulturen å gjøre så går det fint, siden at du er iraker kan du velge en film helst en bok som handler om en person/familie som har opplevd krigen, en slags autobiografi elns. Ikke les bøker som er oversettet på arabisk og som har lite med den arabiske kulturen å gjøre... det stod to ikke noe kompetansemål . det stod bare de tingene om vurdering, informasjon om eksamen og sånt Det var en lang liste men jeg fant det til slutt(tror jeg ) Skal dette være kompetansemålet eller?: PSP5508 Arabisk nivå II Valgfritt programfag Fagets navn på ulike språk Omfang Årstimetall: 140 timer Omfang påført vitnemål: 140 timer Eksamen og vurdering Første eksamen: Vår 2012 Eksamensoppgave utarbeides sentralt. Elever Privatister Type eksamensfag Trekkfag Obligatorisk Type eksamensordning Skriftlig og/eller muntlig Skriftlig og muntlig Eksamensform Skriftlig Skriftlig Standpunktvurdering Ja Merknad Koden gjelder fra vår 2012, og språket er da ikke lenger unntatt fra muntlig eksamen. PSP5509 Arabisk nivå II, muntlig Valgfritt programfag Fagets navn på ulike språk Eksamen og vurdering Første eksamen: Vår 2012 Eksamensoppgave utarbeides lokalt. Elever Privatister Type eksamensfag Trekkfag Obligatorisk Type eksamensordning Skriftlig og/eller muntlig Skriftlig og muntlig Eksamensform Muntlig Muntlig Standpunktvurdering Ja Merknad Koden gjelder fra vår 2012, og språket er da ikke lenger unntatt fra muntlig eksamen. Tillatte hjelpemidler under eksamen Tillatte hjelpemidler under eksamen bestemmes lokalt. Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Gjelder for alle fremmedspråk (nivå II) http://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/Fremmedsprak-niva-II/ 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Gjelder for alle fremmedspråk (nivå II) http://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/Fremmedsprak-niva-II/ heiigjen, sorry fordi jeg maser mye og tusen akk for din hjelp men jeg har et spørsmåk til. bøkene må jo tas på utgangspunkt av akkurat: Språk, kultur og samfunn siden Språklæring og Kommunikasjon handler nettopp om hvordan jeg skal gjøre det i prøven så alle bøkene skal bli på sakprosa da? og filmen også på en måte? trodde nesten at jeg skulle lage en kombinasjon av sakprosa og skjønnlitteratur men jaja Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Sjangeren er ikke nøye, er boka på arabisk og har noe med den arabiske kulturen å gjøre, velg den! Du maser ikke, jeg var akkurat i din situasjon for et år siden! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå