Gå til innhold

Ta master ved uio, men har ikke bachelor!

Mankiw

Anbefalte innlegg

Hei, har søkt meg inn på master(2 år) i samfunnsøkonomi uio, men har bare emnene til bachelorgrad, ikke bachelorgraden. Har kommet inn på master gjennom UiO, og kommet inn på bachelor i samfunnsøkonomi. Det jeg lurer på er om jeg skal takke ja til bachelorgraden eller om det betyr at jeg mister plassen på mastergraden. Det jeg vil er jo egentlig bare å sette inn alle emnene mine inn i en bachelorgrad og starte på master til høsten. Jeg har jo alle emnene.

Noen som vet hva jeg bør gjøre.

Haster kanskje litt siden i dag er fristen til å svare :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringte UiO, men for seint til at noen som faktisk visste kunne svare, men hva tror dere? Tror jeg kommer til å takke ja til bachelorgraden og så ta en prat med instituttet senere, de kan vel sikkert sette meg på master litt senere uansett, eller er alt mekanisk og ingen rom for skjønn?

Håper noen kan svare, har frem til klokka 24.00 :)

Sliter med nesten samme problemet!

Har tatt Bachelor i Journalistikk i Australia, men mangler ett fag - selv om jeg har 240 studiepoeng. Kom inn på Master i Økonomi ved UCL i London. Nå er jeg forvirra.

Send en mail til universitetet og om du ikke kommer inn på masteren så sjekk om du kan ta de samme fagene som frie fag for så å bare koke dem sammen til en mastergrad når du kommer inn neste år(du tar faget du mangler i mellomtiden)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få godkjent fag av 180 studiepoengs omfang som likeverdig en bachelorgrad selv om du ikke har graden. Du må ha relevant fagfordypning (vanligvis 80-gruppe). Det er opp til fakultetet å godkjenne dette, jfr. masteropptaksforskriften for UiO pgf 2-2.

Lenke til kommentar

Hva er det du mangler for å få graden da? Siden du tydligvis har alle emnene i boks så må det da være noe ;)

Jeg mangler bare å få den godkjent, jeg har tatt alt som enkeltemnestudent og hentet emner fra en annen grad jeg har.

Lenke til kommentar

Fra en annen læringsinstitusjon enn blindern? Og har du søkt og venter på svar eller ikke søkt enda?

Nei, fra blindern. Har søkt på master(2år) og kommet inn og akseptert hvis det var det du spurte om, har også kommet inn på bachelor

Lenke til kommentar

Lurte på om du hadde søkt om å få fagene dine godkjent inn i en grad :) Hvis alt er fra blindern er de nok litt mer fleksible

edit: Jeg søkte om godkjenning av to år fra andre lærerinstitusjoner enn blindern til min bachelor. Det var en telefon og et par dager så var det fikset ;) Hvis du har kommet inn på mastern så går det nok greit...da har de sikkert sett at du har det nødvendigste av fag (og karakterer) for å komme inn.

Endret av Tusker
Lenke til kommentar

Ah, ja jeg har fått alt godkjent, eller jeg har snakket med dem og de har sagt at det ikke er noe problem. De blir formelt godkjent først når jeg setter dem inn i graden. Det jeg ønsker er jo egentlig bare å komme inn på bachelorprogrammet få skrevet ut bachelorgraden og så begynne på master til høsten. det blir jo nesten for dumt om jeg skal sitte å ruge på en bachelorgrad i ett år for så å begynne på master først neste år.

har akseptert samordnas opptaks tilbud om bachelorgrad nå og skal ringe instituttet i morgen og forklare situasjonen og synes selv at det er en selvfølge at det skal ordne seg, men man vet jo aldri med slike store institusjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville intuitivt godtatt mastergradsplassen. - Hvis du først har fått tilbud om opptak, bør det være en formalitet å få selve graden.

Hva sa de når du ringte dem? :)

Ser ut som dem har hatt det travelt, fikk ikke svar før nå. Men det ordnet seg :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...