Gå til innhold

Innkjøp av utstyr til enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt dette og lurer litt på hvordan dette skal gjøres. Jeg trenger å kjøpe inn noe utstyr til mitt enkeltmannsforetak og lurer på om jeg skal kjøpe dette privat, eller om jeg skal skrive navnet på enkeltmannsforetaket når jeg handler?

Etter å ha lest litt ser jeg at svarene folk får er litt tvetydige. Enkelte mener at jeg som person og enkeltmannsforetaket er det samme. Derfor burde jeg kunne kjøpe på meg som privatperson, slik at jeg får garanti og reklamasjon etc. Men enkelte hevder at da kan jeg ikke føre dette som utlegg på foretaket, da jeg ikke bestiller det i foretakets navn.

Noen som kan kaste noe lys på akkurat dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Enkeltpersonsforetaket ditt skal inneholde, og kan hete det samme som deg.

2. Skal du få momsfradrag på dette kan det være noe skatteetaten trigger på om du ikke har kjøpt det i firmanavnet.

3. Du må uansett vise til at det skal brukes og er nødvendig innkjøp for firmaet.

4. Det er noen beløpsgrenser, tror alt over 1000 kr som skal inneholde firmaets navn.

5. Firmanavn kan påføres med penn, men må signeres av selger...

Dvs, det bør gå greit, men skal du søke om tilbakegående moms bør du sette det på firmaet. Bytter du firmanavnet til ditt eget navn slipper du å tenke på annet enn at det faktisk skal brukes i driften.

Det er mange lover som omgår dette temaet, og det kjøpsloven som gjelder for private har ingenting med kravene for mvafradrag og bokføring å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok, takker :) Jeg har ikke tjent nok til å få fradrag fra moms enda. Det er vel 50.000 såvidt jeg har forstått det. Gjelder det pr.år, eller er det totalt flere år sammenlagt? Om jeg f. eks tjente 40.000 i fjor og deretter har 30.000 i år, blir det lagt sammen?

Uansett, enkeltmannsforetaket mitt heter ikke det samme som meg. Betyr det uansett at det tryggeste er å kjøpe varer på foretaket da? Selv om jeg kanskje mister garanti og reklamasjon?

Lenke til kommentar

Etter forbrukerkjøpsloven § 1 sholder det ikke at du er privatperson, du må også kjøpe for privat bruk. Forbrukerkjøpsloven vil altså ikke gjelde for utstyr du kjøper for enkeltmannsforetaket ditt, uavhengig av hvilket navn du kjøper det i.

Og enkeltmannsforetaket ditt har navnet ditt i navnet sitt. Om du har registrert det med et navn, så heter det "[selskapets navn] [ditt fulle navn]".

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Ok, men da burde det jo være mulig å kjøpe utstyr privat for å deretter føre det opp som kjøp gjennom enkeltmannsforetaket? Dette er bare for å få tilbake på skatten når jeg fører opp dette på neste selvangivelse. Jeg kan ikke så utrolig mye om dette, men fikk tips om at kjøp jeg gjør som angår enkeltmannsforetaket kan jeg føre opp som utlegg for foretaket, og dermed få tilbake på skatten.

Spørsmålet er vel da egentlig om hva jeg bør gjøre når jeg bestiller varer. F. eks på ps.no så må jeg opprette bruker, og da kan jeg opprette som privatperson, eller firma.

Lenke til kommentar

Det burde det kanskje, men det er jeg ikke sikker på. Dette er et selskapsrettslig spørsmål, og at forbrukerkjøpsloven stiller flere vilkår enn hvem kjøperen er er irrelevant. Det enkleste er uansett å kjøpe "som" firmaet, altså å identifisere deg med orgnr., og ikke som deg personlig. Det medfører ingen ulemper, siden du altså som sagt ikke er dekket av forbrukerkjøpsloven om du personlig kjøper noe som skal brukes av firmaet og ikke personlig, og det gjør det lettere å føre regnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...