Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjernehinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Hei tror jeg kanskje har fått hjernehinnebetennelse, jeg fikk noen medisiner tidligere som jeg skal ta, men jeg var ikke helt meg selv da legen var her og det var egentlig kjæresten min som snakket med han (skal også sies at jeg er i utlandet). Har også nesten alle symptomene:

Høy feber.

-Nedsatt allmenntilstand.

-Omtåkethet.

-Hodepine.

-Nakke- og ryggstivhet.

-Kvalme og brekninger.

-Ubehag når en ser mot sterkt lys.

-Kramper (bevisstløshet og "epileptiske" rykninger).

Uten om kramper, dette har jeg ikke opplevd, også har jeg heller Petekkier (røde prikker), men dette her har også skjedd:

"Sykdommen starter med hoste, hodepine og sår hals. Deretter oppstår høy feber, frostanfall, rask puls, rask pust, leddsmerter og muskelvondt." Fikk veldg vondt i leddene samt musklene.

Så det jeg lurer på er om dette evt. er farlig, selv når man har fått medisiner? Hvor lenge kommer det til å vare? Som sagt så er jeg i utlandet å ligger på hotelrommet og får da dessverre ikke svar på spørsmålene mine, og da legen var her, så var jeg som sagt ikke helt meg selv, delvis at jeg var mer eller mindre "borte". Anonym poster: ff6138a830f62809f6ec365bdaf46234

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernehinnebetennelse er en svært alvorlig sykdomstilstand som kan føre til varige skader og/eller død.

Hjernehinnebetennelse er et samlebegrep på en tilstand som kan ha en rekke ulike årsaker; bakteriell infeksjon, virusinfeksjon, fungural infeksjon, forgiftning, etc.

Ved misstanke om hjernehinnebetennelse skal det straks tas prøver, herunder blodprøver og spinalvæskeprøver. Pasienten må døgnovervåkes og som regel starter man antibiotikabehandling ut fra anamnesen. Prøvesvarene vil vise hvilken behandling som skal gis.

Du bør altså ikke være alene i din tilstand, selv om du har fått medisiner.

Ring hit: http://www.sos.dk/da/Corporate/kontakt.html . De vil kunne hjelpe deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hjernehinnebetennelse er en svært alvorlig sykdomstilstand som kan føre til varige skader og/eller død.

Hjernehinnebetennelse er et samlebegrep på en tilstand som kan ha en rekke ulike årsaker; bakteriell infeksjon, virusinfeksjon, fungural infeksjon, forgiftning, etc.

Ved misstanke om hjernehinnebetennelse skal det straks tas prøver, herunder blodprøver og spinalvæskeprøver. Pasienten må døgnovervåkes og som regel starter man antibiotikabehandling ut fra anamnesen. Prøvesvarene vil vise hvilken behandling som skal gis.

Du bør altså ikke være alene i din tilstand, selv om du har fått medisiner.

Ring hit: http://www.sos.dk/da...te/kontakt.html . De vil kunne hjelpe deg.

Jeg føler meg mye bedre nå etter å ha fått antibiotika og en annen type medisin. Men føler meg ikke helt tipp topp og har fortsatt vondt i halsen og litt stiv i nakken, og kjennes ut som at feberen har kommet tilbake nå. Men har ikke vondt i hodet (da for å si det sånn, ekstremt vondt) og hadde ikke noen helt forj*vlige feberdrømmer i natt, pluss at jeg ikke er så omtåket og har kuldesjokk og jeg merker ikke til noe smerte i muskler og ledd.

Legen tok også pulsen min igår og tydeligvis så hadde jeg svært lav puls (fikk det ikke med meg) har dette noe å si?

Men skal uansett snart hjem og faren min er lege så da kan han ta blodprøver og spinalvæskeprøve? Er det ikke vanlig å få antiobiotika med en gang? Det var også det jeg stusset litt over at jeg fikk antibiotika med en gang uten noen spesiell diagnose. Tydeligvis så mente han at jeg var dehydrert, men dette kan ikke stemme da jeg drikker så og si hele tia og passer alltid på å tisse blankt av en eller annen grunn. Men jeg drikker heller ikke for mye bare sånn at det er sagt.

Fikk også tinitus lignende tilstander ved at de pep i ørene, har dette noe å si? Og det er vel noe bakterielt siden antibiotikaen fungerte så effektivt? Legen -ifølge kjæresten min- (jeg var så omtåket at man ikke klarte å kommunisere med meg) sa at hvis det var hjernehinnebettenelse så ville antibiotikaen ta knekken på den rimelig kjapt.

Det er kanskje lurt at dere forteller legen at du mistenker menigitis. Vet ikke hvor i utlandet du er, men enhver lege fra et respektabelt sykehus bør vel kunne lett finne ut av dette.

Jeg er rimelig sikker på at han ble fortalt det. Men kan spørre en gang til bare for å forsikre meg om det eller snakke med ham selv.

Uansett takk for svar! Anonym poster: ff6138a830f62809f6ec365bdaf46234

Lenke til kommentar

Forum er flott, men dette er virkelig ikke plassen å søke råd for noe som virker så alvorlig. Kom deg til en lege, de kommer ikke til deg. Du må komme deg dit selv, eller ringe etter hjelp om du ikke klarer å gå noen vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...