whistle Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Har for øyeblikket et defekt Canon 50mm f/1.4, som jeg i utgangspunktet hadde planer om å reparere (fokusen funker ikke).. Men nå har jeg begynt å vurdere å kjøpe Sigma sitt 30mm f/1.4 eller 50mm f/1.4. Lurer på et par ting i forbindelse med disse. Hvilke av disse vil egentlig slippe inn mest lys, og vil 30mm og 50mm gi like mye dybde i bildet? For med et 18-55mm objektiv har jeg den oppfatningen at bildet har mer dybde ved 50mm og f5.6 enn ved 18mm og f3.5, noe som vil si at 50mm f1.4 vil gi mer dybde enn 30mm(?). Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Begge disse slipper inn like mye lys. Men 30mm'ern vil gi deg mer dybdeskarphet grunnet en videre brennvidde. Altså hvis man går ut fra at det fokuseres på det samme og det er samme avstand til motivet etc. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Som BjerkneZ skriver - begge slipper inn like mye lys - det er blendertallet "f/1.4". 50mm'en vil kunne gi mindre dybdeskarphet - den har større blenderåpning, akkurat som 18-55'en din helt korrekt har størst blenderåpning (og derfor minst dybdeskarphet) i 55mm-enden. (55 delt på 5.6 gir større blenderåpning enn 18 delt på 3.5). Du får kikke på hvilken brennvidde du liker best - 30 eller 50mm. Kanskje EF 85/1.8 også kunne vært interessant? 1 Lenke til kommentar
whistle Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 (endret) Men gir det ikke også mening at 30mm slipper inn mere lys enn 50mm fordi brennvidden er større? Hvis jeg stiller inn 18-55mmobjektivet på en bestemt iso og en bestemt blenderåpning, blir jo bildene lysere ved 18mm enn ved 55mm. 85mm er vel igrunnen ikke aktuelt, vil helst ikke snerpe brennvidden enda mere inn. Grunnen til at jeg vurderer 30mm er fordi jeg til nå har brukt 50mm-objektivet fra Canon til alt mulig, og det pleier å være litt irriterende i f.eks. sosiale settinger. Men jeg tror jeg skal vente til jeg flytter for å kanskje kunne gå å teste dem hos JapanPhoto. Da får jeg liksom kjent på de og sett selv hva jeg synes. Men jeg må si det frister litt med 30mm! Endret 12. september 2012 av whistle Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Ved et bestemt blender_tall_ blir det likevel mye lys uansett brennvidde - det er hele poenget med blendertall. Så - ved et bestemt blendertall (for eksempel f/1.4) er det like mye lys uansett brennvidde (om det for eksempel er 30mm eller 50mm). Men - den fysiske blender_åpningen_ er forskjellig ved samme blendertall, og det er dette som medfører forskjellen i dybdeskarphet. Skyter du 18-55'en din på f/5.6, så blir det like mye lys og samme eksponering uansett brennvidde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå