Blouberg Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Jeg vil som andre her trekke fram 16-35 2.8L II og 70-200 4.0 L IS. Det objektivet jeg bruker mest nå er faktisk 16-35, utrolig morsomt til landskap og bymiljø. Så jeg er ikke enig i at dette er kun for spesielt interesserte. 70-200 4 IS er meget skarp og er i en veldig hendig størrelse. Denne orker du å gå med hele dagen. Å handle brukt er greit så lenge du kan se objektivet før du kjøper, hadde nok vært litt reservert for å handle optikk i prisklasse +-10.000 usett. /Blouberg 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Okei?Hva fikk deg til å tenke tanken at jeg ikke har snøring om hva jeg snakker om? Det at du skriver at Jeg ville ikke kjøpt brukte objektiver. Rett og slett fordi mine erfaringer tilsier at folk flest er uforsiktige med sine eiendeler. (..) Og det er ikke MYE å spare heller. 10-30% kanskje? Nei, da ville jeg heller kjøpt nytt. ..Som viser en uerfarenhet angående hvordan folk behandler store kameraer og stor optikk, og en forestilling om at man bare kan spare 10-30%. Ingen av delene medfører riktighet i det store bruktmarkedet for optikk i Norge eller Europa ellers. Jo, det er sikkert enkelte unntak som behandler utstyret sitt dårlig, og det er enkelte helt nye produkter som enda ikke finnes i særlig grad på bruktmarkedet, hvor det kun er 10-30% å spare, men det er unntak og langt, langt fra hovedregelen. Å komme med sånne bastante uttalelser for (potensielle) nybegynnere er en veldig dårlig idé - det er et dårlig råd å gi som generelt råd, ettersom det er så mye å spare på å kjøpe brukt. Erfaring du har på å kjøpe andre typer varer på nettet er ikke interessant - erfaring med kjøp og salg av brukt fotoutstyr er. Jeg sier ikke at du ikke har snøring generelt, jeg påpeker bare at du her viser en (noe som for meg fremstår som åpenbar) noe manglende kunnskap om kjøp og salg av brukt optikk, og hvorvidt dette er en god idé. Og hva du har handlet av hardware på nettbutikker i hvor mange år og hva du har startet av firmaer er her like totalt uinteressant som antallet kommersielle websites og nettbutikker jeg har laget - det er irrelevant. Og angående at du har handlet 255 kilo hardware i én forsendelse, så har jeg på nettet solgt en bil, jeg, på over et halvannet tonn! Og ja, det er akkurat lite relevant og interessant å nevne her som hardware-vekt. Og nei - det stod heller ikke noe sted at det var generell netthandel med fotoutstyr vi snakket om - det var bruktkjøp generelt, og hva fornavnet ditt er og ikke er, eller hvem som kjenner det, er like irrelevant som vekt på hardware eller bil. ..Men hva vet jeg - det jeg skriver er jo både "tragisk, patetisk og dumt", og åpenbart bare "innavlet dumskap". Endret 29. juli 2012 av Trondster 4 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Og litt mer on topic: Trådstarter: Jeg ville kikket en hel del på hva slags optikk du vil ha - om du er ute etter zoomoptikk som gir fleksibilitet i utsnitt, om du vil ha fastoptikk som gir fleksibilitet i stor blenderåpning, om værtetting er viktig for deg, hvor viktig bildekvalitet er og så videre. Det er mange gode objektiver å velge mellom! 1 Lenke til kommentar
Frutiger Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Takk for innspill alle sammen Kommer til å innhente tilbud på hele pakka (kamera + 3 linser) hos Japan Photo og sammenligne det mot brukte linser. De tre linsene jeg har valgt (så langt) er: Canon EF 50mm f/1.2L USM Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM Tror jeg skal få mye glede av disse Nyt sommeren folkens 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Det samlingen der bør du komme langt med. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) 50/1.2L er ikke så skarp i hjørnene, men er veldig lyssterk og har fin bokeh. Scorer dårlig på skarphetstester, men er deilig i bruk. Når det er sagt ville jeg selv gått for EF 50/1.4 og heller lagt de ekstra pengene i EF 85/1.2L, men så er jeg da også litt i overkant fanboy av akkurat det objektivet... Og - en fin rekke, det der. Endret 31. juli 2012 av Trondster 3 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Det er en god og dekkende samling. Som om jeg skulle valgt selv Venter spent på tilbakemelding om pristilbud fra Japan Photo. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 50/1.2L er ikke så skarp i hjørnene, men er veldig lyssterk og har fin bokeh. Scorer dårlig på skarphetstester, men er deilig i bruk. Jeg syntes også at 50mm f/1.2L skårte dårlig på skarphetstester, men etter at jeg testet dette objektivet (av en bekjent) så ble jeg regelrett litt paff til disse testene. Derfor så legger jeg ikke like mye vekt på slike tester lenger. Kjøpte meg også 50mm f/1.2L selv og dette eksemplaret tegner også skarpt som bare det, og skarpere enn Sigma sitt 50mm f/1.4 som i følge tester er en tanke skarpere. Tenker da på thedigitalpicture testene. MEN!... og jeg sier "MEN!"... : 85mm f/1.2L er rett og slett et smykke av et objektiv, men muligens litt trang på cropkamera til "vanlig" bruk. Liker du litt trangere brennvidder, så er dette objektivet kanskje det råeste man får i den brennvidden, men det koster skjorta og litt til. 1 Lenke til kommentar
Frutiger Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Det er en god og dekkende samling. Som om jeg skulle valgt selv Venter spent på tilbakemelding om pristilbud fra Japan Photo. Skal prøve å huske å komme med tilbakemelding. Kommer ikke til å kontakte Japan Photo før nærmere oktober-november. Fant forresten denne på Ebay. Tror dette er ei grei pris (enda ihvertfall, med tanke på at det er en auksjon), men litt skeptisk til å handle på Ebay. Noen erfaringer? Endret 3. august 2012 av Frutiger Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Takk for innspill alle sammen Kommer til å innhente tilbud på hele pakka (kamera + 3 linser) hos Japan Photo og sammenligne det mot brukte linser. De tre linsene jeg har valgt (så langt) er: Canon EF 50mm f/1.2L USM Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM Tror jeg skal få mye glede av disse Nyt sommeren folkens Hadde personlig byttet ut 50mm f/1.2L med 50mm f/1.4 + 24-105mm f/4L for walkaround, og istedenfor 16-35 f/2.8L hadde jeg tatt en 17-40 f/4L og heller oppgradert telezoomen til 70-200 f/2.8L IS. Det er ved store brennvidder man virkelig trenger høy lysstyrke og lukkerhastighet. Men for ordens skyld, jeg har aldri prøvd hverken 50mm 1.2 eller 16-35 2.8, kan jo hende man blir "frelst" når man får dem mellom hendene... Endret 4. august 2012 av jon67 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Takk for innspill alle sammen Kommer til å innhente tilbud på hele pakka (kamera + 3 linser) hos Japan Photo og sammenligne det mot brukte linser. De tre linsene jeg har valgt (så langt) er: Canon EF 50mm f/1.2L USM Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM Tror jeg skal få mye glede av disse Nyt sommeren folkens Hadde personlig byttet ut 50mm f/1.2L med 50mm f/1.4 + 24-105mm f/4L for walkaround, og istedenfor 16-35 f/2.8L hadde jeg tatt en 17-40 f/4L og heller oppgradert telezoomen til 70-200 f/2.8L IS. Det er ved store brennvidder man virkelig trenger høy lysstyrke og lukkerhastighet. Men for ordens skyld, jeg har aldri prøvd hverken 50mm 1.2 eller 16-35 2.8, kan jo hende man blir "frelst" når man får dem mellom hendene... Som om jeg skulle sagt det selv...... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Du sparer en del penger på og velge 17-40mm f/4.0L fremfor 16-35mm f/2.8L. Dette er en brennvidde hvor de fleste ikke har bruk for høy lysstyrke og hvor stativ er et must hvis man vil ta slørete vannbilder etc. Optisk er den minst like god. 50mm f/1.2L er det objektivet jeg har brukt minst på min 5D MK II/MK III. Et flott stykke objektiv. Igjen, ikke se deg grønn på tester, men prøv det selv før du evt. bestemmer deg! 85mm f/1.2L er rett og slett et fantastisk stykke objektiv og en av grunnen til at jeg lever lykkelig (litt overdrevet, men dog). På MK II kan nok autofokusen virke litt treig, men etter min mening er dte det ultimate portrett objektivet. På MK III er dog autofokusen langt raskere. 70-200 f/2.8L USM IS II er også et fantastisk objektiv! Bortsett fra størrelse og tyngde (hvis dette er negativt for deg) er dette et megaflott landksaps/portrett/action objektiv. Bildestabilisatoren er fantastisk og gjlr det faktisk brukenes i full brennvidde selv når solen nermer seg horisonten. Jeg har selv hatt normalzoomen 24-105 f/4.0L og i utgangspunktet er dette et flott objektiv, men for meg så ble lysstyrken for dårlig til å kalle dette en "allrounder" da det ble lagt på hylla so fort solen nermet seg horisonten. Jeg ville heller vurdert 24-70 f/2.8L. Ikke fullt så mye zoom, men bedre lysstyrke og etter MIN mening mer anvendelig. Vertfall til mitt bruk. 1 Lenke til kommentar
Frutiger Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Må få beklage til de som jeg lovte å komme tilbake med informasjon om pris på utstyr som jeg skulle kjøpe. På grunn av uforutsette hendelser ble ikke økonomien min slik jeg trodde og ønsket det for et år siden så det har tatt fram til nå å skaffe meg utstyr. Har også gått ned litt på krava men er allikevel veldig fornøyd.Kjøpte følgende:Canon 7D (nytt)Canon EF 100mm F2,8 L Macro IS USM (nytt)Canon EF 24-70mm F2,8 L USM (brukt)Canon EF 100-400mm F4,5-5,6 L IS (brukt)pluss et par blitzer, et godt stativ, filter og diverse anet. Siden jeg kjøpte 7D er nå neste linse på ønskelisten en mer vidvinkelzoom kanskje til og med en fisheye linse. 24mm blir ikke så mye vidvinkel på 7D´en så noe mer hadde vært bra Så igjen beklager den lange tia før oppdatering...men slik går no dagan Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Høres som en fin pakke, men jeg tror også du vil savne noe videre enn 24mm på crop. Den rekka der vil være genial på fullframe - men jeg ville selv hatt noe videre på crop. Noe som hadde vært fint for å supplere er en Sigma 18-35/1.8 - lyssterk så det holder og knallskarp, eller en fleksibel EF-S 15-85 IS. Gjerne brukt. Ad filtre: UV-filter er ikke noe stort poeng til vanlig, med mindre det er mye støv, sand, saltvann eller annet dritt i lufta, men polafiltre, ND-filtre og sånt er konge til sitt bruk. Endret 1. oktober 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Jeg har 24-105mm til min 7D, men jeg er veldig glad jeg har en Sigma 10-20mm i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå