Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ASCII koder for norsk tastatur (trenger det til fysikk og mattenotater)

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Arbeidsflyten min er nå kraftig begrenset fordi jeg må bruke timevis på å prøve å finne tegnene jeg vil ha inn i notatene mine. Jeg har tidligere gått inn i word eller symbolkartet i windows for å lete i evigheter etter tegnet Det var derfor til min store fryd da jeg fant ut at det fantes [alt] koder for å få de forskjellige tegnene (såkalt ASCII).

Alt 0149 blir •

Alt 0186 blir º (som i grader)

Alt 241 blir ± (plusminus)

Mange av disse kodene finner jeg på sider som usefulshortcuts.

Problemet er derimot at selv om mange koder funker, så er det fortsatt enkelte sentrale koder som gir helt andre tegn enn det siden sier.

Eks:

Alt 251 skal ifølge siden bli , men jeg får ¹

Alt 227 skal ifølge siden bli π, men jeg får Ò

Alt 228 skal ifølge siden bli Σ, men jeg får õ

Alt 236 skal ifølge siden bli ∞, men jeg får ý

Alt 247 skal ifølge siden bli ≈, men jeg får ¸

Listen går videre og videre...

Vektortegnet (F med en pil over) er også et tegn jeg har mildt sagt lett meg ihjel etter. Alt i alt gjør dette at jeg begynner å henge veldig etter i matten og fysikken (tar sommerskole). Så eventuelle tips ønskes velkommen :D

Finnes det foresten en online latex bildegenerator som math input panel funker på?

Programmet jeg bruker for notatene er foresten mindomo (link til notatene mine)

Jeg kommmer nok til å legge ut både khan academy videoer og oppgaveløsninger etterhvert

Jeg har også android versjonen av programmet, noe som vil si jeg alltid har med meg notatene mine :D Det at det er oversiktlig er heller ikke feil . ANBEFALES!

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville anbefalt å lære deg å skrive dokumenter i Latex med det samme. Det er nok det mest nyttige dokumentverktøyet du noen gang kommer til å dulte borti, og når du har lært det, så blir dokumentene dine noe å sikle etter.

chart?cht=tx&chl=\sqrt x \ \pi \ \sum \ \Sigma \ \infty \ \approx \ \vec F \

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville anbefalt å lære deg å skrive dokumenter i Latex med det samme. Det er nok det mest nyttige dokumentverktøyet du noen gang kommer til å dulte borti, og når du har lært det, så blir dokumentene dine noe å sikle etter.

chart?cht=tx&chl=\sqrt x \ \pi \ \sum \ \Sigma \ \infty \ \approx \ \vec F \

Om bare det var mulig å sette latex direkte i teksten på mindomo så hadde alle mine problemer og frustrasjon de siste månedene vært løst :p Jeg bruker latex der, men jeg må først bruke codecogs, for så å sette det inn som bilde i mindmapet. Jeg får derimot ikke brukt latex i teksten i "notes og topics/subtopics". Dette er uansett en utrolig irriterende og tidskrevende prosess hvor det ikke alltid gir bra (bildene er bitmap og kartet er vektor) . Noe som i dette tilfelle gjør at oppløsningen på bildet må tilpasses zoom nivået en er på (det kan se bra ut på 100% men uleselig på 125% etc)

Så mens jeg sitter å venter på at mindomo skal ta få en latex funksjon så er symboler og [alt] funksjonen mitt beste alternativ enn så lenge.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...