Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ser meg etter en bil. Står mellom XM, 9000 og Omega


Anbefalte innlegg

...Så jeg lurer på om noen her har erfaring med disse modellene.

Det jeg ser på er Citroen XM v6 (1993, har hørt at de tidligere modellene har mer trøbbel). Saab 9000 turbo, og opel Omega, men ingen spesiell referanse der, enn stasjonsvogn.

 

Hvilke av disse ville være et bedre valg, med tanke på driftsikker?

 

XM går veldig billig, selv om den har den nest kraftigste modellen (V6), så jeg føler at dette er en "skjult skatt" siden folk trolig ikke liker utseendet etc.

Så ser veldig mye etter en slik, men er usikker på om hva man skal forvente fra disse med automat når de har gått 260k +.

 

Saab 9000 turbo. Utrolig sterke biler, fungerer i mine øyne som en "sleeper" slik som de ser ut.

 

Opel Omega er en bil jeg har sett på siden jeg var 16, så har utrolig lyst, men er veldig usikker på om dette er biler som holder?

 

Disse går for rundt 15,000,- +/-. Hva tror dere ville ha vært det bedre valget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for XM! Knall komfort, grei deletilgang og en kunnskapsrik klubb. V6ern er en nydelig motor! Sjekk at fjærbeinstoppene er bytta, ellers ingen store gjennomgående serieproblemer.

 

Var et svar jeg likte å høre, takk. ;) Var ikke fjernbeinstp. problemet noe som ble fikset av fabrikk etter 91/92?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 9000 - hadde ikke nølt med å kjøpe meg en ny en, om jeg hadde funnet et godt eksemplar. Noen av Aero-bilene er priset på et nivå som ikke hører hjemme noe sted, og det er ikke så vanvittig mange å ta av i Norge. I Sverige stiller det seg annerledes.

 

Komforten til 9000 er veldig god. Om ikke på Citroën-nivå, så langt bedre enn så og si alle andre biler fra samme periode. Setene er uslåelig. Har selv flere ganger kjørt seks timer i strekk uten å løfte skinka én eneste gang. Eneste bilen jeg har klart det i.

 

Kvaliteten er generelt god. Du kan finne en veldig fin artikkel om 9000 Aero i siste utgave av Vintage (plukk det opp på nærmeste Narvesen eller andre steder med flere blader enn Donald og Se og Hør). Det står en veldig fin setning der, om at dersom man har en tennkassett, en veivakselgiver og en bensinpumpe liggende, går den evig. Passer bra, siden det var akkurat de tre tingene jeg måtte bytte i løpet av de tre årene jeg hadde min, i tillegg til multireim og radiator. Byttet ikke bensinpumpa selv, men resten er veldig kurant.

 

Jeg hadde en 2-liter uten turbo, og forbruksmessig var den ikke så ille. 0,9 på blandet kjøring (ganske nøyaktig 50/50 by og land, tenker jeg), men 0,75 går fint an å forventepå langkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

veeeel. 9000 vil jeg si da. da jeg selver eier en 9000 cse uten turbo. men skal du kjøpe 9000 turbo så lurer jeg på noe, er det automat? hvilken motor? motorkode ? 2.3? er det en aero?

 

har du annonse på den 9000 ?

 

mamma har en helt original 9000 aero turbo. hun pendler og den har gådd 300000 eneste som er byttet på bilen siden hun kjøpte den er eksosanlegg, et par foringer, bremseskiver og klosser, luftfilter og olje og oljefilter. ellers har det ALDRI vært problemer med den.

 

så vil si at 9000 er et bra valg. men styr unna 9000 med automat. automatkassene i 9000 er helt ræva elendig.

 

har forresten stående en 9000 cc med 2.3 med automat uten turbo. dog den skal på dumpen da selve bilen ikke er brukbar men motor og gir er strøkent.

 

når det gjelder tennkasett på saab så er det slik som på ALLE biler som har tennkasett. dem varer ikke lengre enn 100-150000 km.

 

og ja bensinpumpa varer ikke evig. men det gjør den ikke uansett bil. måtte bytte pumpa på min 9000 på 210000. nå er den gådd 220000.

 

og med lavtrykksturbo varer motoren lengre.

 

 

har selv eid en omega b2 2001 stv med 2.2 manuell. største problemet jeg har eid med tanke på feil og rust. den sto mere på verksted enn jeg brukte den.

 

har en kompis som har en 9000 aero som er nylakkert og har 2.3 med en vanvittig stor turbo. 400 hk. og ca 650 Nm. eugodkjent og alt står i vognkort, tut og kjør. 50000,-

Lenke til kommentar

Siden maksprisen jeg ser på er 15,000, så må jeg kanskje se bort fra turbomodellene for nå, da de ligger noe høyere i pris. Da stryker jeg bort de 9000ene med automat, takk for tipset ;)

 

Har enda ikke peilet meg ut noen 9000, siden det ikke er noen spesielt gode ute nå (dvs, uten anmerkninger). Men har da en Citroen XM jeg skal se på neste uke, og kanskje en Opel Omega om citroengen ikke er i den stand som den er annonsert som.

Lenke til kommentar

Antar det er endel småfeil på den, (sjekk at alt elektrisk funker, gå over og se etter rustflekker osv, hør etter frieksos, sjekk om det er noe slakke i rattet så bruker du alt som du eventuelt finner for og få høyere prutningsmonn.

 

Ellers er de grei og skru på, og høy deletilgang på huggerne.

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Omega A er gode biler men omega B er ikke noe å samle på.

En kamerat solgte nettopp en omega B og der var det knapt noe som virket i det hele tatt.

Kjenner flere med omega b og samtlige har hatt en rekke småproblemer hele tiden.

Hva med en gammal volvo da? Deler fra biletema og tanksfølelse er ikke feil det;)

Lenke til kommentar

Kjørte av veien med en volvo en gang... lite som funka på den å, så da batteriet plutselig slo seg av i en sving, så gikk motor og servoen med, så rakk ikke å rette meg opp. Og for å ikke snakke om traktorlyden. :D

 

Hva er forskjellen på Omega A - B?

Lenke til kommentar

jeg skal ikke si at opel er noe drit. men har selv eid en opel omega 2.2 2002 mod stv varebilreg. største dritbiln jeg har eid. eide den i 5 månder. brukte den vell maks 2 og en halv månde. resten av tia sto den på verksted pga feil og mangler med motor. men kjøper du opel. sjekk nøye etter rust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...