BertNaked Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 ...Så jeg lurer på om noen her har erfaring med disse modellene. Det jeg ser på er Citroen XM v6 (1993, har hørt at de tidligere modellene har mer trøbbel). Saab 9000 turbo, og opel Omega, men ingen spesiell referanse der, enn stasjonsvogn. Hvilke av disse ville være et bedre valg, med tanke på driftsikker? XM går veldig billig, selv om den har den nest kraftigste modellen (V6), så jeg føler at dette er en "skjult skatt" siden folk trolig ikke liker utseendet etc. Så ser veldig mye etter en slik, men er usikker på om hva man skal forvente fra disse med automat når de har gått 260k +. Saab 9000 turbo. Utrolig sterke biler, fungerer i mine øyne som en "sleeper" slik som de ser ut. Opel Omega er en bil jeg har sett på siden jeg var 16, så har utrolig lyst, men er veldig usikker på om dette er biler som holder? Disse går for rundt 15,000,- +/-. Hva tror dere ville ha vært det bedre valget? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Ville gått for XM! Knall komfort, grei deletilgang og en kunnskapsrik klubb. V6ern er en nydelig motor! Sjekk at fjærbeinstoppene er bytta, ellers ingen store gjennomgående serieproblemer. 1 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Ville gått for XM! Knall komfort, grei deletilgang og en kunnskapsrik klubb. V6ern er en nydelig motor! Sjekk at fjærbeinstoppene er bytta, ellers ingen store gjennomgående serieproblemer. Var et svar jeg likte å høre, takk. Var ikke fjernbeinstp. problemet noe som ble fikset av fabrikk etter 91/92? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg har hatt 9000 - hadde ikke nølt med å kjøpe meg en ny en, om jeg hadde funnet et godt eksemplar. Noen av Aero-bilene er priset på et nivå som ikke hører hjemme noe sted, og det er ikke så vanvittig mange å ta av i Norge. I Sverige stiller det seg annerledes. Komforten til 9000 er veldig god. Om ikke på Citroën-nivå, så langt bedre enn så og si alle andre biler fra samme periode. Setene er uslåelig. Har selv flere ganger kjørt seks timer i strekk uten å løfte skinka én eneste gang. Eneste bilen jeg har klart det i. Kvaliteten er generelt god. Du kan finne en veldig fin artikkel om 9000 Aero i siste utgave av Vintage (plukk det opp på nærmeste Narvesen eller andre steder med flere blader enn Donald og Se og Hør). Det står en veldig fin setning der, om at dersom man har en tennkassett, en veivakselgiver og en bensinpumpe liggende, går den evig. Passer bra, siden det var akkurat de tre tingene jeg måtte bytte i løpet av de tre årene jeg hadde min, i tillegg til multireim og radiator. Byttet ikke bensinpumpa selv, men resten er veldig kurant. Jeg hadde en 2-liter uten turbo, og forbruksmessig var den ikke så ille. 0,9 på blandet kjøring (ganske nøyaktig 50/50 by og land, tenker jeg), men 0,75 går fint an å forventepå langkjøring. 3 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 veeeel. 9000 vil jeg si da. da jeg selver eier en 9000 cse uten turbo. men skal du kjøpe 9000 turbo så lurer jeg på noe, er det automat? hvilken motor? motorkode ? 2.3? er det en aero? har du annonse på den 9000 ? mamma har en helt original 9000 aero turbo. hun pendler og den har gådd 300000 eneste som er byttet på bilen siden hun kjøpte den er eksosanlegg, et par foringer, bremseskiver og klosser, luftfilter og olje og oljefilter. ellers har det ALDRI vært problemer med den. så vil si at 9000 er et bra valg. men styr unna 9000 med automat. automatkassene i 9000 er helt ræva elendig. har forresten stående en 9000 cc med 2.3 med automat uten turbo. dog den skal på dumpen da selve bilen ikke er brukbar men motor og gir er strøkent. når det gjelder tennkasett på saab så er det slik som på ALLE biler som har tennkasett. dem varer ikke lengre enn 100-150000 km. og ja bensinpumpa varer ikke evig. men det gjør den ikke uansett bil. måtte bytte pumpa på min 9000 på 210000. nå er den gådd 220000. og med lavtrykksturbo varer motoren lengre. har selv eid en omega b2 2001 stv med 2.2 manuell. største problemet jeg har eid med tanke på feil og rust. den sto mere på verksted enn jeg brukte den. har en kompis som har en 9000 aero som er nylakkert og har 2.3 med en vanvittig stor turbo. 400 hk. og ca 650 Nm. eugodkjent og alt står i vognkort, tut og kjør. 50000,- Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Siden maksprisen jeg ser på er 15,000, så må jeg kanskje se bort fra turbomodellene for nå, da de ligger noe høyere i pris. Da stryker jeg bort de 9000ene med automat, takk for tipset Har enda ikke peilet meg ut noen 9000, siden det ikke er noen spesielt gode ute nå (dvs, uten anmerkninger). Men har da en Citroen XM jeg skal se på neste uke, og kanskje en Opel Omega om citroengen ikke er i den stand som den er annonsert som. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Anbefaler b omega 2.5td med manuell kasse, trimvennlig og nesten ødødelig rekkesekser fra bmw. Ellers er 2.0 16v dochen kjent for å være noe drit, samme gjelder alle v'6erne (2.5/3.0/3.2) Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Så på nøyaktig en slik en som er nede i Osloområdet. 2,5 TD manuell. Noe høyere pris enn 15. Har gått 315,000 km da. Frister veldig den også. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Antar det er endel småfeil på den, (sjekk at alt elektrisk funker, gå over og se etter rustflekker osv, hør etter frieksos, sjekk om det er noe slakke i rattet så bruker du alt som du eventuelt finner for og få høyere prutningsmonn. Ellers er de grei og skru på, og høy deletilgang på huggerne. Endret 29. juli 2012 av Mr. Primera Lenke til kommentar
Timster Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Omega A er gode biler men omega B er ikke noe å samle på. En kamerat solgte nettopp en omega B og der var det knapt noe som virket i det hele tatt. Kjenner flere med omega b og samtlige har hatt en rekke småproblemer hele tiden. Hva med en gammal volvo da? Deler fra biletema og tanksfølelse er ikke feil det;) Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Kjørte av veien med en volvo en gang... lite som funka på den å, så da batteriet plutselig slo seg av i en sving, så gikk motor og servoen med, så rakk ikke å rette meg opp. Og for å ikke snakke om traktorlyden. Hva er forskjellen på Omega A - B? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 a omega: b omega Er sant det er mange småfeil på b omega men når den funker er den mer komfy enn a omega Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 jeg skal ikke si at opel er noe drit. men har selv eid en opel omega 2.2 2002 mod stv varebilreg. største dritbiln jeg har eid. eide den i 5 månder. brukte den vell maks 2 og en halv månde. resten av tia sto den på verksted pga feil og mangler med motor. men kjøper du opel. sjekk nøye etter rust. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Takk for alle innspill. Ble litt skremt bort fra Omegaen. Men uansett, så ble det en Citroen XM 95 personbil! Herregud den var god å kjøre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå