Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Best med høy eller lav ohm på subwoofer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Lite ohm gir ofte høyere trøkk, men forsterkeren bruker mer strøm og er mindre effektiv samt at det belaster batteriet mer.

Høy ohm er mer snill med forsterkeren og bilbatteriet.

Jeg ville valgt høy ohm, men om du skal ha max trøkk spesielt i korte perioder (konkurranser osv) så er lav ohm best.

Lenke til kommentar

Hva er da lite og høy ohm?

jeg ser på det som

<1ohm diabolisk lav

1ohm veldig lav

2ohm - lav

4ohm - medium

8ohm - høy

Men har man en for eks. 80a-100a dynamo, oppgraderte kabler og ett dedikert batteri kan man vel dra en monoblokk som gir 800rms i 2 ohm samt en to kanaler som gir 2x100wrms i 4 ohm til vanlig kjøring uten problemer?

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med to poster om det samme?? Jeg svarte deg i den andre posten! Hvorfor henger du deg opp i motstanden til spolen(e) på suben? Det har fint lite å si, for det kommer helt ann på forsterkeren som skal drive den aktuelle suben...

Mitt tips er å gjøre det så billig som mulig, dvs sub med høy følsomhet og lav watt, da trenger du ikke noe monster av en forsterker, og du trenger da heller ikke oppgradere dynamo og sette inn ekstra batterier osv.

En sub (eller flere) med høy følsomhet og lav watt, er ikke noe dårligere enn en sub som tåler masse watt. Det er heller ingen problem å kjøre i 1ohm hvis forsterkeren takler det på en grei måte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...