Gå til innhold

Hvor kommer til du når du dør?


Anbefalte innlegg

Du går tilbake til å være det du altid har vært, løst sammensatte atomer...

Du er ikke atomene, snarere fotonene som beveger seg mellom atomene, eller kanskje noe enda finere.

Nja, "du" er en spenningsforskjell (Na+ ioner) som beveger seg nedover aksonet på hjernecellen din.

Er ikke det biologi1 pensum på vgs da?

 

http://www.osterlie....vesystemet.html

Atomene ioniseres av fotoner

 

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/phy05/phy05283.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker å tenke at det vi foretar oss mens vi lever har en betydning for livet etter døden. Kall det gjerne helvete, paradis eller reinkarnasjon... Noe må jo sjelen bety.

 

Hva er ellers vitsen med å liv i det hele tatt?

Det aller meste folk gjør til vanlig har jo absolutt ingen betydning, hverken negativt eller positivt, for "livet etter døden". Idag kledde jeg på meg, smurte en brødskive og drakk et glass vann, bare for å nevne noen få. Livet til folk flest her til lands er fylt til randen av slike ubetydelige hendelser.

 

Jeg anntar at når du tenker på handlinger som har en betydning for "livet etter døden", så tenker du vel på rettferdighet, veldedighet og det å hjelpe andre generelt. Slike handlinger er mulige fordi vi lever i en menneskeskapt luksus som gir oss muligheten til å tenke fritt, uten å måtte bekymre oss noe særlig om døden. Hvis vi hadde levd primitive "naturlige liv", så hadde majoriteten av tiden vår blitt brukt til å sanke mat og ved. Det at vi lever i en infrastruktur hvor du kan dra til nærbutikken og bruke 10 minutter på å handle mat som våre forfedre måtte bruke dager på å sanke, og muligens også risikere døden for, er et menneskeskapt gode, som har resultert i ufattelig mer tid til fri disposisjon for individet.

 

Naturen i seg selv har ikke lagt til rette for at mennesker kun trenger å løfte litt på fingeren for å få alle grunnleggende behov dekket. Tilgang til rent vann via en liten ventil, agrikultur samt distribusjon av mat, kloakksystem, medisin og teknologien som kreves for massekommunikasjon er alle menneskeskapte.

 

Hvis det var en mening med livet, som gikk ut på å hjelpe andre mennesker og ytre rettferdighet, så skulle en tro at det var en realistisk mulighet for å utføre slike handlinger uten store hindringer fra starten av, og ikke kun i moderne tid.

 

Men en må ikke være en ikke-religiøs naturalist for å mene at det en foretar seg ikke har noen betydning for "det neste liv". Kristendommen er et godt eksempel; Der er det kun tro ene og alene, og ikke handlinger overhodet, som har en betydning for livet etter døden.

 

Kristendommen er ikke en religion.

Jo det er den.

 

Religioner går ut på at en skal leve et liv, som i seg selv helligjør en eller noe slikt, slik at en kan komme til himmlen.

Dette er ikke en fungerende definisjon av religion. Dessuten er det ikke en gang slik at alle religioner har en forestilling om et paradis.

 

Altså, religion og kristendom, er to forskjellige ting.

Nei.

 

Det er et hav av forskning som underbygger troverdigheten til bibelen og hendelsene som står skrevet.
Ta kontakt med Jehovas Vitner idag hvis du har lyst på publikasjoner av denne forskningen.
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker rimelig ulogisk at det ikke finnes noe etter døden. Hvorfor lever vi, hvor kommer vi fra. Vi er levende organismer, hva har skapt oss?

 

Jeg tror det finnes et "liv" etter døden. Jeg tror på karma (diffust) og reinkarnasjon. Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre at vi bare får ett liv da såpass mange lever i dårlige kår, mens andre lever i luksus. Hvor er rettferdigheten? Bananfluer lever ett døgn, mennesker kan leve 100 år. Jeg tror at livet er rettferdig i det lange løp, og av den grunn at vi blir gjenfødt som følge av "summen" av karmaaen fra vårt forrige liv. Har vi faila, så må vi antakeligvis gjennom et verre liv neste gang. Jeg liker ikke å kalle meg buddhist, selv om jeg står for mange av verdiene, men det er helt klart den verdensreligionen jeg synes høres mest troverdig ut.

 

Jeg tror ikke det finnes noen Gud. Jeg tror på å utvikle sansene, jeg tror på noe større enn oss selv, jeg tror på sinnsro, jeg tror på opplysning og Nirvana. Eller noe i nærheten av Nirvana. Jeg tror på Samsara. Jeg tror mange religioner har litt sannhet i seg. Jeg tror det finnes en kilde til alt liv, men ikke i menneskelig form.

 

Jeg har lest boka "Sjelereiser" av Michael Newton. Jeg synes han skriver veldig bra og han er filosofi som virker logisk. Newton er hypnotisør og har hypnotisert over 200 mennesker for å skrive denne boka. Han fører mennesker til tilstanden mellom liv og død, og det finnes mange likheter mellom det alle av dem opplever. Kort fortalt og dårlig formulert, er myten om at du møter de du er glad i etter døden, sann - i følge han. Han forteller om reisen til et tilholdssted for alle sjeler, og at hver sjel tilhører en gruppe på 5-10 stk. De samarbeider om å lære av sine feil i alle sine liv. Med mangel på et bedre ord, går vi alle en slags "skole" for å lære å bli bedre mennesker (men ikke nødvendigvis mennesker, vi kan også gå inn i andre kropper), og å nå høyere nivåer. Sjelene på de høyeste nivåene er veiledere for andre og har sluttet å rekarnere (noe jeg sammenligner med Nirvana). Det er også fortalt om at vi kan velge hvilken planet vi skal leve på - og at jorda er en svært krevende planet å leve på. Vi husker ikke forrige liv fordi vi ikke skal la det påvirke nåværende liv. Det er i mine øyne en veldig bra bok, som anbefales til alle som er interessert i temaet og har et åpent sinn.

 

Det er så mye vi ikke vet. Sjeler som henger igjen på jorda (aka "spøkelser"). Universet - finnes det liv på andre planeter? Jeg tror ikke det er tilfeldig med alle de som opplever å bli "hjemsøkt", men det er nok mange som blir påvirka av samfunnet i den grad at folk har hører historier om spøkelser, og kanskje hjernen påvirker dem i retning slik at de blir overbevist at de har opplevd noe overnaturlig, selv om det kanskje ikke er slik i realiteten. Det finnes infrarød stråling, ultrafiolett stråling. Alfa-, beta- og gammastråling. Dette kan vi ikke se. Så hvorfor skal det ikke finne flere elementer eller verdener vi ikke kan se eller vet om?

Lenke til kommentar

Synlig og usynlig verden

"Derfor mister vi ikke motet. For selv om vårt ytre menneske går til grunne, blir likevel det indre mennesket fornyet dag for dag. For vår trengsel, som er lett og som bare varer en kort stund, virker for oss en enda mer overstrømmenende og evig fylde av herlighet, idet vi ikke retter blikket på de synlige ting, men på de usynlige. For de synlige ting er forgjengelige. Men de usynlige er evige" 2. Korrinterbrev 4.16-18

 

Ny kropp, ny verden etc

Et menneske består av ånd, sjel og legeme. Kroppen dør, men ånden dør aldri, og en får en ny kropp senere.

I 1 Korinterene 15, kan en lese om den legemelige oppstandelsen blant annet.

Utdrag: ".....Kristus er førstegrøden, deretter levendegjøres de som tilhører Kristus" 1 Kor 23

 

Ellers en link til en som snakker litt rundt dette temaet:

http://www.nlm.no/it...ig-oppstandelse

 

"Og jeg så en ny himmel, og en ny jord...." Johannes Åpenbaring 21.1

 

Døden tur/retur (NRK / Scrødingers Katt)

http://www.nrk.no/vi...ologi/1.7655094

 

 

"......For den time kommer, da alle som er i gravene, skal høre Hans røst, og komme fram, de som har gjort godt, til livets oppstandelse, og de som har gjort ondt, til dommens oppstandelse" Johannes 5.28

(NB! Det referes kun til ens ånd (om en er god eller ond i ånden, ikke gjerningene sånn sett i seg selv (se annen tråd på forumet ("De snille/gode kommer til himmelen...."))

 

Jeg tror ikke på Gud. Jeg skjønner ikke hvordan en gud kan rettferdiggjøre de forskjellige livene vi lever. Hvorfor skulle livet være så urettferdig? Hvorfor kan noen leve i sus og dus mens andre lever i fattigdom og sult? På hvilken måte er det rettferdig? Alle har vel sine problemer, men hva kan kompensere for hungersnøden mange er ofre for, når mange har alt noen kan drømme om? Jeg mener livet er meningsløst hvis det ikke gjenspeiler rettferdighet. Hvorfor er vi her?

 

Hvis Gud virkelig fantes, hvorfor skulle han dømme oss etter våre handlinger og sende oss til himmel eller helvete? "Benåder" han oss bare vi tror på han? Hva avgjør om du kommer til himmelen eller helvete, hvor kan man sette grensene? Hvis man har utført et drap, men deretter kommer seg ovenpå og får kontroll over seg selv, hva blir dommen? Kan man gjøre hva man vil, bare man ber om tilgivelse etterpå? Eller må man virkelig angre? Merker "Gud" forskjellen?

 

Hvordan vil du forklare at verden er urettferdig? Hvorfor? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på hva kristne kan svare på dette.

Lenke til kommentar

Hvordan vil du forklare at verden er urettferdig? Hvorfor? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på hva kristne kan svare på dette.

 

Himmel og helvet er her og nå, Puck90 Det er totusen år siden Jesus Kristus opplyste verden, alt er forlengst i full sving.

Lenke til kommentar
Jeg tror at livet er rettferdig i det lange løp
Hvorfor tror du at livet er rettferdig i det lange løp?

 

Det er vel et håp om at livet har en mening, og uten rettferdighet ser jeg ikke meninga.

 

Hvordan vil du forklare at verden er urettferdig? Hvorfor? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på hva kristne kan svare på dette.

 

Himmel og helvet er her og nå, Puck90 Det er totusen år siden Jesus Kristus opplyste verden, alt er forlengst i full sving.

 

Var det egentlig svar på mitt spørsmål? Føler at når jeg spør kristne om dette, så kommer de opp med et diffust svar, de vet ikke. Er kristendommen gjennomtenkt? Kan du prøve å svare på alle spørsmålene mine?

Lenke til kommentar

Himmel og helvet er her og nå, Puck90 Det er totusen år siden Jesus Kristus opplyste verden, alt er forlengst i full sving.

Hva var det du ikke forstod med "Jeg tror ikke på Gud."?

 

Har du lesevansker, IHS?

 

Det er vel et håp om at livet har en mening, og uten rettferdighet ser jeg ikke meninga.

Så du tror at denne "universelle rettferdigheten" eksisterer fordi den må eksistere hvis liv skal ha en (objektiv?) mening, er det så å forstå?

Lenke til kommentar

Himmel og helvet er her og nå, Puck90 Det er totusen år siden Jesus Kristus opplyste verden, alt er forlengst i full sving.

Hva var det du ikke forstod med "Jeg tror ikke på Gud."?

 

Har du lesevansker, IHS?

 

Det er vel et håp om at livet har en mening, og uten rettferdighet ser jeg ikke meninga.

Så du tror at denne "universelle rettferdigheten" eksisterer fordi den må eksistere hvis liv skal ha en (objektiv?) mening, er det så å forstå?

 

Det stemmer.

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Hva tror du livets (objektive?) mening er?

 

Oppleve gleder og sorger, og lære av oss selv og hverandre helt til vi til slutt kan slutte å reinkarnere, for å forbli i et stadie hvor vi hjelper andre å oppnå det samme og utvide og videreutvikle verden (i og med at mange forskere har teorier om at universet utvider seg med tiden). Tror nok flere og flere sjeler blir til, da jordas befolkning stadig øker, men at vi har flere plattformer å leve på enn jordkloden. Jeg håper og tror det noe godt venter på oss etter vi slutter å reinkarnere. Det spennende med dette er at ingen vet noe helt sikkert og at det finnes mange filosofier rundt dette. Alle skal samme vei.

 

Hva tror du?

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Hva tror du livets (objektive?) mening er?

 

Oppleve gleder og sorger, og lære av oss selv og hverandre helt til vi til slutt kan slutte å reinkarnere, for å forbli i et stadie hvor vi hjelper andre å oppnå det samme og utvide og videreutvikle verden (i og med at mange forskere har teorier om at universet utvider seg med tiden). Tror nok flere og flere sjeler blir til, da jordas befolkning stadig øker, men at vi har flere plattformer å leve på enn jordkloden. Jeg håper og tror det noe godt venter på oss etter vi slutter å reinkarnere. Det spennende med dette er at ingen vet noe helt sikkert og at det finnes mange filosofier rundt dette. Alle skal samme vei.

 

Hva tror du?

Må livet ha en slik mening for å være vakkert?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser på det. Er du død så er du død. Du fordamper, råtner og blir mat for andre mikroorganismer slik at stoffene du består av kan komme naturen til gode igjen. Sjelen eksisterer ikke. Kun et påfunnet konsept for å selge bøker. Det som er mer interessant er hva du velger å bruke den avdøde kroppen til. F.eks til noe som kan gange andre mennesker. Donere organer til forskning: Lunger, hjerte, lever, øyeeple, hud etc slik at vi kan få ny viten. (Det beste ville jo vært å dø på sykehus og transplantere organer, siden de kun er brukbare en begrenset tid etter kroppens død) Kan ikke tenke meg noe verre enn å måtte bli kremert. Virker bare så lite hensiktsmessig å la alt gå til "spille" Just saying...

Lenke til kommentar

Slik jeg ser på det. Er du død så er du død. Du fordamper, råtner og blir mat for andre mikroorganismer slik at stoffene du består av kan komme naturen til gode igjen. Sjelen eksisterer ikke. Kun et påfunnet konsept for å selge bøker. Det som er mer interessant er hva du velger å bruke den avdøde kroppen til. F.eks til noe som kan gange andre mennesker. Donere organer til forskning: Lunger, hjerte, lever, øyeeple, hud etc slik at vi kan få ny viten. (Det beste ville jo vært å dø på sykehus og transplantere organer, siden de kun er brukbare en begrenset tid etter kroppens død) Kan ikke tenke meg noe verre enn å måtte bli kremert. Virker bare så lite hensiktsmessig å la alt gå til "spille" Just saying...

 

Jepp! Eneste muligheten du har til et "liv" etter døden er organdonasjon. Er selv donor, og vil anbefale alle andre til å skaffe seg donorkort!

 

248277_2172912566399_2763680_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil du forklare at verden er urettferdig? Hvorfor? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på hva kristne kan svare på dette.

Himmel og helvet er her og nå, Puck90 Det er totusen år siden Jesus Kristus opplyste verden, alt er forlengst i full sving.

Var det egentlig svar på mitt spørsmål? Føler at når jeg spør kristne om dette, så kommer de opp med et diffust svar, de vet ikke....

Hva er diffust ? Noen er i helvete, andre er i himmelen.

 

Mener du alle skulle vært i himmelen og ingen i helvete ? Hadde det vært rettferdig ?

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Hva tror du livets (objektive?) mening er?

 

Oppleve gleder og sorger, og lære av oss selv og hverandre helt til vi til slutt kan slutte å reinkarnere, for å forbli i et stadie hvor vi hjelper andre å oppnå det samme og utvide og videreutvikle verden (i og med at mange forskere har teorier om at universet utvider seg med tiden). Tror nok flere og flere sjeler blir til, da jordas befolkning stadig øker, men at vi har flere plattformer å leve på enn jordkloden. Jeg håper og tror det noe godt venter på oss etter vi slutter å reinkarnere. Det spennende med dette er at ingen vet noe helt sikkert og at det finnes mange filosofier rundt dette. Alle skal samme vei.

 

Hva tror du?

Må livet ha en slik mening for å være vakkert?

 

Absolutt ikke!

Lenke til kommentar

Hvordan vil du forklare at verden er urettferdig? Hvorfor? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på hva kristne kan svare på dette.

Himmel og helvet er her og nå, Puck90 Det er totusen år siden Jesus Kristus opplyste verden, alt er forlengst i full sving.

Var det egentlig svar på mitt spørsmål? Føler at når jeg spør kristne om dette, så kommer de opp med et diffust svar, de vet ikke....

Hva er diffust ? Noen er i helvete, andre er i himmelen.

 

Mener du alle skulle vært i himmelen og ingen i helvete ? Hadde det vært rettferdig ?

 

Hvorfor skal "Gud" dømme oss etter våre handlinger? Er alle som ikke tror på "Gud" slemme? Tror du at alle soner en dom i helvete til evig tid uansett grunn, eller soner man etter hvor alvorlig de onde handlingene til hvert enkeltindivid er. Hvorfor skal han bedømme hvem som er onde og ikke? Hva slags gud lar mennesker lide?

 

Hvor går grensa? Hva skal til for at du kommer til helvete, hvor høyt/lavt ligger lista? Hvordan skille mellom "onde" handlinger, og ta rett avgjørelse? Hva med de psykisk syke som ikke er i stand til å ta ansvar for sine handlinger? Kommer de til helvete? Eller ER de ansvarlige?

 

I og med at kristendommen OGSÅ står for rettferdighet - er det rettferdig at alle vi dyr og mennesker har så forskjellige liv i ulike kår? KAN vi gjøre hva vi vil bare vi ber om tilgivelse?

Lenke til kommentar

Hvor går grensa? Hva skal til for at du kommer til helvete, hvor høyt/lavt ligger lista? Hvordan skille mellom "onde" handlinger, og ta rett avgjørelse? .....

 

Jesus Kristus > Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt 5,27-30)

 

Som du ser, Puck90 har Jesus Kristus satt grensen slik at alle havner i helvete, ingen greier å oppfylle de kravene Han stiller.

 

Det er alikevel en person som oppfyller alle krav og derfor går til himmelen og ikke til helvete. Personen er Jesus Kristus selv ! Alle andre som vil unslippe helvete og komme til himmelen, kan kun realisere dette gjennom å smelte sammen med denne ene personen som garantert kommer til himmelen.

 

Når du smelter sammen med Jesus Kristus (blir ett med Ham) da blir Hans gode handlinger, dine gode handlinger, Hans overholdelse av alle lover og forskrifter, din overholdelse av alle lover og forskrifter, osv

 

Det hele må imidlertidig begynne med at du innser at du selv, ikke greier å oppfylle kravene eller ungå helvete. Du må altså gå gjennom Jesus Kristus ! Han er veien, porten, pasasjen inn i det evige livet, inn i himmelen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke religiøs i det hele tatt. Bestefaren min som forsåvidt er litt religiøs spurte meg en gang om hva jeg ville gjøre dersom jeg lå for døden og presten kom bort til meg og spurte følgende: " Vil du ta Jesus inn i ditt hjerte." Jeg hadde allerede avklart med han på forhånd at jeg så på livet etter døden og alt dette som bare svada, og at bibelen var en eneste stor eventyrbok. Jeg var vel rundt 11 år på den tida. Men jeg kunne ikke få meg til å svare at jeg ikke ville akseptere frelsen. Det høres kanskje helt idiotisk ut og forkaste alt man har trodd hele sitt liv over en kveld. Men tror faktisk jeg hadde svart "Ja" de siste sekundere før jeg døde bare for å være på den trygge siden. Senere etter å ha lært mer om religion i RLE timene på skolen tenkte jeg. ("Au shit, tenk om kristendommen ikke er den rette lære, da burde jeg vel skaffe en rabbi, en buddhist, en biskop osv.. i tillegg for å være "helt trygg")

 

Kom over denne videoen som forklarte det hele for en god stund tilbake (Pascals wager) og følte den forklarte poenget jeg tenkte på den gang. Tenkte jeg bare skulle dele den her.

 

Video: http://www.youtube.com/watch?v=wg1zg_uHOQw

ADVARSEL: Videoen er noe fleipete.

 

p.s

 

Tror ikke jeg gir etter for presset dagen før jeg dør. Forhåpentlig trenger jeg ikke ta stilling til dette på enda 65-70 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...