Gå til innhold

Hvor kommer til du når du dør?


Anbefalte innlegg

Er det i bunn og grunn energien (strømmen i hodene våre) som er oss til syvende og sist?

Nei, informasjonen som er i denne "strømmen"

Isåfall blir denne informasjonen borte når vi dør og råtner bort.

Men jeg ser ikke på oss selv på denne måten. Informasjonen har null og niks å si. Den er bare noe vi har fyllt hodene våre med, men det er ikke oss. Det er ikke riktig å si at "vi er våre tanker" f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i bunn og grunn energien (strømmen i hodene våre) som er oss til syvende og sist?

Nei, informasjonen som er i denne "strømmen"

Isåfall blir denne informasjonen borte når vi dør og råtner bort.

Men jeg ser ikke på oss selv på denne måten. Informasjonen har null og niks å si. Den er bare noe vi har fyllt hodene våre med, men det er ikke oss. Det er ikke riktig å si at "vi er våre tanker" f.eks.

I og med at denne"strømmen" og denne informasjonen er på "the subatomic level" er det ikke rimlig å anta at noe av dette blir borte, turbonello

Lenke til kommentar

Isåfall blir denne informasjonen borte når vi dør og råtner bort.

Men jeg ser ikke på oss selv på denne måten. Informasjonen har null og niks å si. Den er bare noe vi har fyllt hodene våre med, men det er ikke oss. Det er ikke riktig å si at "vi er våre tanker" f.eks.

 

Jeg er uenig. Informasjon er alt vi er. Våre tanker er det som gjør oss mennesklige. Uten tanker er vi bare en sekk med kjøtt.

 

Uansett er ikke informasjonen tapt ved vår død. Dersom man har god nok teknologi og datakraft, så kan man rekonstruere minnene til en person som har vært død i mange år, så lenge man har tilgang til informasjon om hver eneste bevegelse av hver eneste subatomære partikkel i den døde personen.

 

Det at vi, med vår relativt begrensede teknologi, ikke er i stand til å få tak i informasjonen er ikke det samme som at informasjonen faktisk er borte.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Er det i bunn og grunn energien (strømmen i hodene våre) som er oss til syvende og sist?

Nei, informasjonen som er i denne "strømmen"

Isåfall blir denne informasjonen borte når vi dør og råtner bort.

Men jeg ser ikke på oss selv på denne måten. Informasjonen har null og niks å si. Den er bare noe vi har fyllt hodene våre med, men det er ikke oss. Det er ikke riktig å si at "vi er våre tanker" f.eks.

I og med at denne"strømmen" og denne informasjonen er på "the subatomic level" er det ikke rimlig å anta at noe av dette blir borte, turbonello

Denne strømmen, tror jeg ikke blir borte. Den vil nok oppstå i et nytt individ senere. Det er hva jeg tror uten at jeg i det heletatt kan bevise dette på noen måte. Det er bare noe jeg ser for meg kan være en mulighet. Men når hjernen, og de cellene som har lageret informasjonen blir brutt ned, så tror jeg informasjonen blir borte. Når vi så hypotetisk gjenoppstår, så vil vi bli født helt blanke, uten som et eneste minne fra en tidligere tilværelse.

Lenke til kommentar

Isåfall blir denne informasjonen borte når vi dør og råtner bort.

Men jeg ser ikke på oss selv på denne måten. Informasjonen har null og niks å si. Den er bare noe vi har fyllt hodene våre med, men det er ikke oss. Det er ikke riktig å si at "vi er våre tanker" f.eks.

 

Jeg er uenig. Informasjon er alt vi er. Våre tanker er det som gjør oss mennesklige. Uten tanker er vi bare en sekk med kjøtt.

Og bevissthet. Jeg mener at det er væren i oss selv, som er det grunnleggende selv. Tankene våre er ikke hvem vi er. Det er bare hva vi tenker.

 

Uansett er ikke informasjonen tapt ved vår død.

Dersom man har god nok teknologi og datakraft, så kan man rekonstruere minnene til en person som har vært død i mange år, så lenge man har tilgang til informasjon om hver eneste bevegelse av hver eneste subatomære partikkel i den døde personen.

Det er jo kanskje meget mulig det, men dersom man ikke lagerer det, så vil det bli borte. =)

 

Det at vi, med vår relativt begrensede teknologi, ikke er i stand til å få tak i informasjonen er ikke det samme som at informasjonen faktisk er borte.

Vel. Nå blir jo alt lageret i hjernecellene? Og disse cellene blir jo brutt ned (går i oppløsning) etter vår fysiske død. =) Blir dataen overført til syntetiske celler, så vil man jo kanskje muligens lagre disse da :)

Men så langt er vi på langt nær kommet =) Eneste måten vi kan lagre våre tanker på i dag, blir vel å skrive dem ned, slik som nå :)

Lenke til kommentar

Isåfall blir denne informasjonen borte når vi dør og råtner bort.

Men jeg ser ikke på oss selv på denne måten. Informasjonen har null og niks å si. Den er bare noe vi har fyllt hodene våre med, men det er ikke oss. Det er ikke riktig å si at "vi er våre tanker" f.eks.

 

Jeg er uenig. Informasjon er alt vi er. Våre tanker er det som gjør oss mennesklige. Uten tanker er vi bare en sekk med kjøtt.

Og bevissthet. Jeg mener at det er væren i oss selv, som er det grunnleggende selv. Tankene våre er ikke hvem vi er. Det er bare hva vi tenker.

 

Uansett er ikke informasjonen tapt ved vår død.

Dersom man har god nok teknologi og datakraft, så kan man rekonstruere minnene til en person som har vært død i mange år, så lenge man har tilgang til informasjon om hver eneste bevegelse av hver eneste subatomære partikkel i den døde personen.

Det er jo kanskje meget mulig det, men dersom man ikke lagerer det, så vil det bli borte. =)

 

Det at vi, med vår relativt begrensede teknologi, ikke er i stand til å få tak i informasjonen er ikke det samme som at informasjonen faktisk er borte.

Vel. Nå blir jo alt lageret i hjernecellene? Og disse cellene blir jo brutt ned (går i oppløsning) etter vår fysiske død. =) Blir dataen overført til syntetiske celler, så vil man jo kanskje muligens lagre disse da :)

Men så langt er vi på langt nær kommet =) Eneste måten vi kan lagre våre tanker på i dag, blir vel å skrive dem ned, slik som nå :)

 

Nei. Det er mer avansert (eller mindre, alt etter hvordan du ser det) enn hva du tenker på. Dersom man har absolutt all kunnskap om hvordan subatomære partikler beveger seg, deres energinivåer, etc, inne i et lukket system, så kan man matematisk simulere hvordan et nå totalt fordervet, råttent kadaver så ut før, helt ned på cellenivå (så lenge det ikke har blitt utsatt for påvirkning fra utenfor det lukkede systemet, da er vi nødt til å vite alt om systemet utenfor også). Dette inkluderer hjerneceller, som igjen er det som lagrer minnene våre. Dersom man kan matematisk simulere nøyaktig hvordan en persons hjerne var før personen var død, så kan man også hente ut informasjonen som er lagret i den.

 

Om det noen gang blir mulig å faktisk behandle så ufattelig store mengder informasjon er derimot ukjent. Men som sagt, det at vi ikke klarer å se noe betyr ikke at det ikke kan finnes :p. Tyngdekraften eksisterte jo lenge før mennesker var i stand til å forutsi dens effekt ved hjelp av matematiske formler, ikke sant?

 

Det blir "litt" som med enkoding/dekoding av for eksempel mediefiler. Dersom man kjører en lydkilde igjennom en mp3-enkoder så får man et resultat som er betydelig forskjellig fra kildematerialet. Siden vi bruker en kjent og 100% forstått algoritme for å utføre prosessen får vi alltid et resultat som er forutsigbart. Siden vi vet *alt* om hvordan denne prosessen foregår, så er vi i stand til å gjøre det nøyaktig motsatte når vi senere spiller av filen og får ut lyd igjen.

 

Likens vil man om man vet *alt* om en biologisk prosess være i stand til å forutse nøyaktig hvordan en død person degenereres. Samtidig, om man vet absolutt alt, uten noen unntak, så vil man kunne ta et totalt degenerert lik og regne seg til hvordan det var før prosessen som degenererte det satte i gang. Med absolutt nøyaktighet innebærer dette også personens tanker før han døde.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Spennende dette med vår bevissthet ("sjel"), hadde vært spennende å finne ut hva dette FAKTISK er.

 

Forøvrig mener jeg at det ikke er noe feil i å tro på en gud, da man hverken kan bevise at en gud eksisterer eller ikke, ser jeg ingen grunn til å være noen stor forkjemper for noen av sidene i debatten, hvorfor ønsker man å knuse folks drømmer om en gud? En debatt om det er meningsløs.

 

Det er to ting her.

Sjeler vet vi ikke noe om, de er kun påstander fra folk som ikke har noen større forutsettning for å påstå dem - enn du sjøl har.

 

Den andre ting er at ett sted må man faktisk sette en grense for hva man vil tro på, og hva man ikke vil tro på.

 

Det er svært lite av saker og ting folk (galninger) påstår som kan motbevises - herunder tusser, troll, feer, hjelpere, nøkker, drauger, hekser, spøkelser, kjeruber, engler, demoner, guder, sataner, lucifer, madonna'er, ånder og gjenferd...osv.

 

Man påstår seg å se madonna'er i dasser, brødskiver, kondomer, sandhauger, bilglass, rim på bilglass, is på bilglass, i skyer etc. Dét samme er tilfellet med jesussen.

 

Slikt forteller - i hvert fall meg - at man ser akkurat hva man ønsker å se, basert på forestillinger man som oftest har fått banket grundig inn i knollen sin fra barnsben av.

 

Denne naiviteten finner jeg skremmende fordi den er grenseløs og uten substans.

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

Er det ikke mere logisk at man havner i det intet man var i før man ble født?

 

At man går fra ikke-eksisterende til eksisterende til ikke-eksisterende igjen?

 

 

Det er nok ikke noe mer etter dette livet. Ganske sikkert. Noe annet virker ulogisk.

 

I de aller fleste religioner så loves det mer enn noen egentlig skulle ha lov å love bort... og siden usikkerheten er der så slipper de unna med lovnadene om evig liv...

 

Men hvor var jeg før jeg ble født? Jo, på det samme stedet som JEG kommer når jeg dør... Når hjernene slutter å fungere så er det kvelden og mørkt, fint lite å gjøre med det selv om man velger å tro at man får fjær og vinger når man dør... Slike tanker gir ihvertfall ikke meg noen trøst, tvert i mot blir jeg bare kvalm av slikt selvbedrag....

 

Bare tanken på at en magisk sjel skal kjøre radiobil med kroppen min til den dagen jeg dør for deretter å få to valg basert på hva hjernen min trodde eller ikke i en gammel bok er jo direkte latterlig.... Når vi dør så er det slutt, punktum. skjønner egentlig ikke hva som er så skremmende med det? Du merker jo ingenting, du er jo død.... :)

Lenke til kommentar

Men hvor var jeg før jeg ble født? Jo, på det samme stedet som JEG kommer når jeg dør...

Før du ble født, var du i mors liv, RWS Men det er riktig at du må dø for å bli født på ny.

 

NT > Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» (Joh 3:3)

Lenke til kommentar

 

Før du ble født, var du i mors liv, RWS Men det er riktig at du må dø for å bli født på ny.

 

 

Og før min mor var født?

 

Håpløst og dumt IHS...

 

Og den kristne meningen med født på nytt er bare en idiotologi funnet på av kristne der man egentlig mener at man må kortslutte hjernen for å tro på en røver historie funnet på at div ignorante menn som fikk panikk da løgnene til jesus figuren kom for en dag og de forsto at fyren hadde lurt dem til å tro at han kom tilbake. Det er grunnen til at de ventet i 50 år pluss før de skrev ned røver historien som ble NY... Jesus var en hippie som antagelig trodde sine egne løgner og som fikk en overraskelse da han døde og IKKE ble hentet av den jødiske krigsguden han trodde ville komme å hente ham... Resten av skrønene er funnet på av de lettlurte fjolsene som ble lurt av ham...

 

Fortvil ikke, de aller fleste har stor forståelse og medynk med de som har latt seg lure til å tro at dette er noen form for sannhet.... Så det er bare å komme ut av skapet IHS og se den virkelige verden slik den egentlig er, uten disse religiøse skrønene...

Lenke til kommentar

Men hvor var jeg før jeg ble født? Jo, på det samme stedet som JEG kommer når jeg dør...

Før du ble født, var du i mors liv, RWS Men det er riktig at du må dø for å bli født på ny.

Jeg vil tro han mente før det igjen. Da var han ingen steder, akkurat samme sted du havner når du dør :)

Sorry, Apox så enkelt er det ikke, pass på så du ikke går feil vei ;)

Lenke til kommentar

Og den kristne meningen med født på nytt er bare en idiotologi funnet på av kristne der man egentlig mener at man må kortslutte hjernen for å tro på en røver historie funnet på at div ignorante menn som fikk panikk da løgnene til jesus figuren kom for en dag og de forsto at fyren hadde lurt dem til å tro at han kom tilbake. Det er grunnen til at de ventet i 50 år pluss før de skrev ned røver historien som ble NY... Jesus var en hippie som antagelig trodde sine egne løgner og som fikk en overraskelse da han døde og IKKE ble hentet av den jødiske krigsguden han trodde ville komme å hente ham... Resten av skrønene er funnet på av de lettlurte fjolsene som ble lurt av ham...

Alt går etter planen, RWS fra å være en enkeltstående person som var lett å drepe, har Jesus Kristus blitt til en milliard kristne, et gigantisk rike som ikke kan stanses av noen.

 

NT > Han sa: «Hva skal vi sammenligne Guds rike med? Hvilken lignelse skal vi bruke? 31 Det er som et sennepsfrø. Når det blir sådd, er det mindre enn noe annet frø på jorden, 32 men når det er sådd, vokser det opp og blir større enn alle (Mark 4:30)

 

NT > Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt. (Joh 12:24)

Lenke til kommentar
Sorry, Apox så enkelt er det ikke, pass på så du ikke går feil vei ;)
No worries, det kommer nok på det samme :)

Nei, Apox "vid er porten og bred er veien som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den" (Mat 7:13)

Lenke til kommentar

Jupp, det kalles hjernevasking.

 

Det er bevist at jo mer tilgang folk får til informasjon, jo mindre religiøse har de en tendens til å bli. Dette er vel noe av grunnen til at de ville begrense internett i Iran, folk blir rett og slett for opplyste og slutter å tro på o'store allmektige Allah og hans pedofile profet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...