Gå til innhold

Hjelp til ingeniørutdanning

Mann190

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 18 som starter i 3 vgs. nå.

Karakterene på valgfagene mine forløpig er:

S1: --------6

Kjemi 1: --5

Fysikk 1:--6

Geo X:----5

Til neste år har jeg valgt S2, Fys2 og IT2.

Har i det siste funnet ut at jeg kunne tenke meg å bli ingeniør etter å evt. ha røket ut av Luftforsvarets flygeskole C=

Har da funnet ut at jeg må ha R2.

Spørsmålene mine er som følger:

1) S1 og S2 tilsvarer jo R1, kan jeg dermed bare "ta opp" R2, eller må jeg både ta R1 og R2 privat?

2) Snittet mitt blir jo veldig trukket opp av S-mattekarakterene, vil disse forsvinne hvis jeg tar opp R-mattefag(ene)?

3) Hvordan er det egentlig å ta opp R-mattefag(ene)? Hvordan jobber man, hvor lang tid tar det osv. Noen erfaringer?

Siste spørsmål: Synes fysikk er veldig morsomt, og lurer på hvilke ingeniørutdanninger som fokuserer mye på spes. fysikk?

Veldig mange spørsmål, men håper noen gidder å svare =)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S1 + S2 = R1. Privatisteksamen melder du deg opp til her.

S-matten forsvinner ikke om du tar opp R2.

Du kan enten kjøpe deg en arbeidsbok på egenhånd og jobbe hjemme, ellers så er det privatskoler som f.eks Sonans som driver privatundervisning. Hvor lang tid det tar kommer ann på hvor god du er i matte. Om målet ditt kun er å få en grei karakter bør du klare det fint på et halvt år. Jeg brukte ca ett år på å få en 5er i R2, men da hadde jeg ikke gått på skolen på noen år.

Jeg gikk selv på Sonans hvor det var undervisning i 1.5 time 2 ganger i uka. Der går læreren i gjennom alle emnene og gjør oppgavene felles. Det som jeg syntes var ekstra kjekt var å spørre om læreren kunne plukke ut spesifikke oppgaver for meg, fra arbeidsboka.

Elektro/elektronikk/mekanisk har et stort fokus på fysikk. Jeg studerer elektronikk og det er en hel del fysikk her, men det tar jo kun for seg det som er relevant for elektro (elektromagnetisme etc)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg studerer også til elektronikkingeniør, og det er veldig fysikkorientert. Ellers har UiB også en del fysikkrelaterte tekniske fag som gir deg en god bachelorgrad med mulighet for master. Blir sannsynligvis en master i Fysikk, Mikroeletronikk på meg etter dette året. Så dersom du liker fysikk, så anbefaler jeg å sjekke ut elektrofagene.

Ellers ser det ut som du har gode karakterer i både geo, fysikk og kjemi. Mestrer du disse, så bør du klare deg i hvilket som helst ingeniøryrke. Mye å velge mellom, du finner ganske så sikkert noe du har lyst å drive med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...