pedropet Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hei! Av forskjellige grunner, så fullfører jeg VGS året etter min årsklasse. Derfor fyller jeg 20 år det året jeg fullfører VGS. "Alderspoeng gis fra og med det året du fyller 20" Dette betyr at jeg får 2 alderspoeng på ORDINÆRKVOTE. Samtidig er det også mange studier som poengkravet på ordinærkvoten ligger minimalt over. Eksempel: PRIMÆRKVOTE: 54 poeng ORDINÆRKVOT: 55 poeng Søker jeg automatisk på begge, slik at hvis jeg ender opp med 53 poeng på førstegangsvitnemål, så kan jeg allikevel komme inn på ordinært inntak fordi jeg får alderspoeng og ender opp med 55 i ordinær? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Dersom du fyller vilkårene for begge kvoter søker du automatisk i begge kvoter. Så lenge du er 21 eller yngre kan du søke i kvote for førstegangsvitnemål. Så ja: Du søker automatisk i begge kvoter, slik at hvis du ikke når opp i førstegangs- kan du fortsatt nå opp i ordinær kvote. Opptaket fungerer slik at du først konkurrerer i førstegangsvitnemålskvote, og hvis du ikke når opp der konkurrerer du i ordinær kvote. Hvis du når opp i begge tar du derfor opp en plass i førstegangskvoten. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå