Gå til innhold

Tangerudbakken - Ler vi av eller med?

Anbefalte innlegg

Er det egentlig moralsk riktig og lage tv underholdning av folk med psykiske funksjonshemninger?

Jo brukerne på Tangerudbakken tar nok ikke skade av det og syns sikkert dette er helt topp, men jeg mener det etiske aspektet ved det hele.

Er det egentlig litt det samme som at man putter dem i et sirkustelt og ler av dem om dette hadde vært for hundre år siden? Ikke ut av "ondskap" nødvendigvis men allikevel så ler man av adferden ikke sant?

jeg bare spør..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler det er ganske uskyldig moro. Så klart er det en liten grad av latterliggjøring, men det må understreke at den er veldig vennlig. Det er mye bedre at vi ser mennesker med psykiske funksjonshemninger i samfunnsbildet enn at de blir gjemt bort i en institusjon - som man opplevde i Norge for ikke så mange tiår siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er et flott program, og ler jeg absolutt med de...i motsetning til programmer som charterfeber hvor en regelrett driter ut folk.

This ^^

Folk må få opp øynene for at det finnes folk som ikke er som alle andre - og at det ikke er noe rart i det. Dette er mennesker på lik linje som deg og meg - de har bare større utfordringer enn oss andre. Og de fortjener akkurat samme respekt og omtanke som hvilken som helst annen.

Å direkte le av funksjonshemmede (deres situasjon og måte å være på) synes jeg er helt på trynet. Da har man ikke forstått noen ting, og du har ihvertfall ikke lært deg alminnelig folkeskikk.

Et godt eksempel: Jeg har en kjenning som flirte og styrte noe fælt hver gang temaet funksjonshemmede kom opp - og syntes det var rene sirkusunderholdninga å se og kommentere alt mulig rart disse tok for seg - og ikke minst hvordan noen av de så ut. 6 år etterpå ender han selv opp i rullestol etter en ulykke, og ble lam fra halsen og ned + at han fikk en del ytre skader som ikke så lett lot seg reparere. Han ler ikke så mye av funksjonshemmede i dag gitt........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Ler selvfølgelig av de, er det egentlig så mye å le med de av? Når det er sagt så er det ikke noe ondsinnet som ligger bak, jeg synes det er herlige mennesker og jeg er "på lag" med de (jeg har også selv en kusine som er funksjonshemmet). Jeg synes de har fått til en bra feelgood faktor på produksjonen uten regelrett utdriting.

Det finnes også andre programmer som egentlig er verre enn dette. Man kan f.eks ta Morgan og Ola-Conny på tur (gutta fra Ullared), jeg ler så jeg griner noen ganger, og det er en bevisst produksjon å spille på bl.a deres håpløse forsøk på engelsk når de er i utlandet, egentlig regelrett utdriting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...